Fan van voeding maakt erg veel herrrie

Status
Niet open voor verdere reacties.

lady42

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
Berichten
286
Sinds een paar dagen maakt de fan van voeding Fortron Source FSP400 60APN erg veel lawaai. Eerst schoongemaakt en dat leek aanvankelijk te helpen, maar als ik dan per ongeluk heel zachtjes tegen de PC aanstootte ging de fan weer veel lawaai maken, maar sinds gistermiddag helpt helemaal niets meer. In Speedfan staan helemaal geen fans, terwijl er toch echt 4 fans in mijn PC zitten. Dus mijn vraag is wat zijn de gevolgen als ik de fan gewoon uitzet?
 
Hallo

Voedings fan is cruciaal ....

Nieuwe fan , of veel duurder ---> een compleet nieuwe voeding monteren.

Als dit nog niet te lang aansleept , zou je deze ook kunnen smeren.

Maak deze zuiver met luchtdruk buiten , en smeer de busjes of lagertjes die onder de sticker zitten met 1 of 2 druppels olie.

Lijm van de sticker kun je zacht maken met een haardroger.

Neem een beetje dikke olie , die niet 1 2 3 verdampt ... ben je terug voor jaaren gerust.

1 van de vele tut's :

https://www.youtube.com/watch?v=hPyHBH3WwBM

Peter
 
Laatst bewerkt:
In de regel zitten ventilatoren er niet enkel voor de sier. Dus de gevolgen van een kapotte fan zijn minder herrie (fijn), hoger temperaturen en dus mogelijk brand (niet fijn).


Kijk overigens uit met het zelf werken aan de voeding. Hier staat intern toch echt 230V op, alhoewel ik aanneem dat je de voeding van de stroom haalt voor je er aan gaat werken.


Als je de voeding open maakt kun je zien of de fan gemakkelijk te vervangen is. Sommige hebben stekkers, andere zijn vastgesoldeerd. Kijk vooral naar afmetingen, spanning en toerental. Met die parameters kom je een heel eind bij het zoeken voor een vervangend exemplaar.
 
Hallo

Voedings fan is cruciaal ....

Nieuwe fan , of veel duurder ---> een compleet nieuwe voeding monteren.

Als dit nog niet te lang aansleept , zou je deze ook kunnen smeren.

Maak deze zuiver met luchtdruk buiten , en smeer de busjes of lagertjes die onder de sticker zitten met 1 of 2 druppels olie.

Lijm van de sticker kun je zacht maken met een haardroger.

Neem een beetje dikke olie , die niet 1 2 3 verdampt ... ben je terug voor jaaren gerust.

1 van de vele tut's :

https://www.youtube.com/watch?v=hPyHBH3WwBM

Peter

Het lijkt gelukt te zijn, ik heb een beetje naaimachine olie in de fan gedaan en de PC is nu zo stil als een muisje. Ben er wel meer dan een uur mee bezig geweest, want de voeding ging moeilijk open en daar zat ondanks eerdere schoonmaak pogingen met de stofzuiger en antidust spray nog wel wat stof in de ventilator.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan