nieuw m2 ssd geheugen niet zichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Berichten
337
betreft een HP laptop met een 128 ssd geheugen kaart op de plek waar een HD past.
dat is wel erg weinig geheugen. er was nog een M2 geheugen slot vrij. en daar is een nieuw geheugen ssd geheugenkaart voor gekocht maar de laptop vind hem niet. Schijf is niet zichtbaar in schijfbeheer.

bijgaand foto aangegeven waar ssd is geplaatst en ik zie er nog een schakelaartje zitten (?) moet ik daar iets mee?
 

Bijlagen

  • Inkedlaptop hp_LI.jpg
    Inkedlaptop hp_LI.jpg
    902,3 KB · Weergaven: 95
Kun je alle gegevens van jouw type HP svp vermelden, dit is lastig zoeken ... naar technische handleidingen waar zoiets in zou moeten staan.
Heb je dat zelf al gedaan.... dat ligt toch wel erg voor de hand?
 
Wat ik op de afbeelding zie is / zijn geen SSD's maar gewoon SoDimm Ram geheugen...
Een M2 slot zie ik niet, evenals een SATA HDD connector maar wellicht komt het omdat ik net wakker ben...:rolleyes:
 
Er zijn heel veel verschillende soorten M2 opslag reepjes.
Daarom is het belangrijk om naar de support pagina van het type laptop dat u heeft te gaan en te kijken of daar een opsomming staat van welke M2-reepjes geschikt zijn.
Als het reepje dat u gekocht heeft daar niet bij staat is het mysterie opgelost: dan kan de laptop er niet mee overweg.
 
Zonder exact type laptop of link naar de support pagina kunnen we weinig....
De foto geeft maar een deel v/d laptop en op basis daarvan kan men ook te weinig zeggen, als al zonder verdere model aanduiding.
 
Hallo

Is de connector wel zuiver/stofvrij ???

laptop kan wel een reinigingsbeurt gebruiken ....

Hopelijk is de heatpiperadiator en fan ook niet zo vervuild.

Lijkt mij eerder een drukknopje te zijn i.p.v. schakelaartje.

Mocht deze toegangkelijk zijn doorheen de behuizing kan dit een misschien een reset schakelaartje zijn , mocht er ooit een software crash zijn van b.i.o.s.

Vermelding typenr. is natuurlijk cruciale niet vermelde info.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een HP 14-bp071nd. (van mijn zoon)
Die hebben we vergeleken met een hp 14-bp061nd. (van mij)
de 71 heeft slechts 128gb geheugen (nogmaals zie foto)*
de 61 heeft een hd van 1000g en een ssd van 128 (zie foto)
(vreemd is dat op de site van hp bij de 61 de ssd van 128 niet wordt genoemd en ik heb hem echt zo kant en klaar gekocht. op de site van tweakers staat wel 1128)
Mijn zoon wil graag geheugen erbij en na vergelijk van de mogelijkheden dachten we een ssd van250gb op de plek waar in mijn laptop een ssd van 128 zit. Na nog wat verder zoeken kwamen we op een passende ssd kaart. Alleen wordt die dus niet gezien.

* in eerdere post dacht ik dat er een schakelaartje zat maar dat is niet zo.
 

Bijlagen

  • hp bp061nd.jpg
    hp bp061nd.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 47
  • Inkedlaptop hp_LI.jpg
    Inkedlaptop hp_LI.jpg
    902,3 KB · Weergaven: 56
Je had de M2 al vermeld.
Maar nog niet de code van de M2?
Bekijk deze video eens:
https://www.youtube.com/watch?v=MjUcauNQl8U

Heb je nl wel de juiste M2?
Welke moet je hebben: SATA of NVMe?
https://www.velocitymicro.com/blog/nvme-vs-m-2-vs-sata-whats-the-difference/
[FONT=&amp]M.2 is just the form factor.[/FONT][FONT=&amp] M.2 drives can come in [/FONT][FONT=&amp]SATA versions[/FONT][FONT=&amp] (like the Crucial MX500 M.2 for example) and [/FONT][FONT=&amp]NVMe versions ([/FONT][FONT=&amp]like the Samsung 970 Pro/EVO), which describes the bus they use to electrically communicate with the other PC components. SATA M.2 SSD drives and 2.5” SATA SSDs actually operate at virtually identical spec. NVMe M.2’s on the other hand, definitely do not, as we’re about to discuss.[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even het service manual opgehaald voor deze laptop ( http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06146800 )
en daar kunt u lezen dat de volgende m.2 modulen geschikt zijn:
512 GB, PCIe, NVMe L23225-001
256 GB, PCIe, NVMe L23224-001
256 GB, SATA-3, TLC L23223-001
128 GB, SATA-3, TLC L23222-001

Als u een van deze 4 gekocht heeft zou die herkend moeten worden.
Heeft u wat anders gekocht dan zou het dus goed mogelijk zijn dat ie niet herkend wordt.
 
@srpchulp
Terwijl ik ook met het type M2 verder aan het schrijven was, zie ik jouw bijdrage.
Maar jouw manual geldt voor andere nieuwere types 14 inch HP laptops: staat op p9. Zie plaatje.
Zie daar geen HP 14-bp071nd van de TS bij staan.

in de handleiding van de TS staat er niks over in als ik hem zo doorblader:

Op p59 staat wel wat over het bios, kijk daar eens of de M2 wel herkend wordt.

https://www.handleidi.ng/hp/14-thinbook-14-bp014nd/handleiding?p=59
Ik had nog verder gezocht maar nog niet gevonden welke M2 hier dan gewenst is.

attachment.php
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-06-23_165700.png
    afbeelding_2021-06-23_165700.png
    38,2 KB · Weergaven: 250
Laatst bewerkt:
dank srpchulp en route99.
Ik heb een apje naar mijn zoon gestuurd over wat ie heeft gekocht. Ik was erbij maar ik weet het niet meer.
Het m2 slot is wel verschillend in beide laptops. de een met twee de ander met 1 inkeping.
 
Bel HP in NL zou ik zeggen.
Hun online robot chat kan niet met een M2 vraag overweg...
Heb hun tel nr niet bij de hand, kijk self ff.

Edit:
https://www.coolblue.nl/advies/waar-op-letten-m2-ssd.html
De SATA versie is met 2 inkepingen, de NVMe met eentje..
Ik kon er niks over vinden online welke je moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de info die Tweakers aanbiedt, is het een laptop welke leverbaar was vanaf september 2017 ..
Werden er destijds ook al NVME SSD sticks gebruikt in laptops van deze prijscategorie ?
En kan de juiste 'Laptop PC Maintenance and Service Guide' ook aan de hand van het serienummer achterhaald worden?
 
Deze is erin gestopt:

Crucial P2 M.2 500 GB PCI Express 3.0 NVMe

Morgen verder, tijd voor een biertje.
 
Wordt die M2 van jouw laptop wel herkend als je die in de HP van je zoon zet?
Das een mogelijke check en zou kunnen werken als het een ander type M2 is.

kan niet, ander slot, de een met 1, de ander met 2 inkepingen
 
ik heb uiteindelijk een dm tweet gedaan met mijn vraag.
even afwachten.
 
Gaat niet werken, je hebt nu een 'schijf' aangeschaft met NVMe protocol, volgens mij moet je er eentje hebben met het AHCI protocol
Dat had je kunnen weten als je gezocht had op het serie/typenummer van de huidige schijf.
 
Dank Maestro,
maar, ik heb toch best wel gezocht en vergeleken.
Waar had ik dat kunnen vinden dan. De site van HP geeft niet thuis.

edit: maar door te kijken naar de huidige harde schijf, een ssd van 128gb eMMC? ik wil er een bij plaatsen en niet vervangen, of begrijp ik je verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Een eMMC schijf betreft flashgeheugen wat in vrijwel alle gevallen op het moederbord vast gesoldeerd zit, dat kun je niet "zomaar" vervangen zoals een normale HDD / SSD.
Je hebt dus een M2 SATA SSD nodig i.p.v. NVMe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan