Secure Boot aangepast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik heb in de configuratie van m'n Moederbord de Secure Boot aangepast

De Secure Boot stond op Disabled, en ik heb deze dus gezet op Enabled

Maar nu start m'n PC niet meer op

Kan dát ermee te maken hebben ??

Met vriendelijk groet
Dukkel
 
Dukkel, als je PC niet opstart dan heeft dat er niks mee te maken, en dan is de voeding stuk.
Ik denk eerder dat je PC ergens op vastloopt, en dat is wat anders dan niet opstarten. En die details zoals foutmeldingen had je dan prima kunnen melden.

En of het ermee te maken heeft?
Zet de functie aan en uit, en eventueel nog een aan en uit? En je ziet zelf of het ermee te maken heeft. Het zal vast geen toeval zijn.

Lijkt wel op dit probleem:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2078138/last

Zelfde gebruiker?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Edmoor,

Wat kan ik nu het beste doen?

Zijn er nog andere mogelijkheden?

Of de Secure Boot ingesteld laten staan en Win10 opnieuw in deze toestand installeren? En start de PC daarna dan wel op ??
 
Dukkel, als je PC niet opstart dan heeft dat er niks mee te maken, en dan is de voeding stuk.
Ik denk eerder dat je PC ergens op vastloopt, en dat is wat anders dan niet opstarten. En die details zoals foutmeldingen had je dan prima kunnen melden.

En of het ermee te maken heeft?
Zet de functie aan en uit, en eventueel nog een aan en uit? En je ziet zelf of het ermee te maken heeft. Het zal vast geen toeval zijn.

Lijkt wel op dit probleem:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2078138/last

Zelfde gebruiker?

Hallo Aar

Het is precies hetzelfde probleem. Trouwens de voeding is niet stuk, want zodra ik de Secure Boot uitschakel werkt de PC weer prima.
 
Hallo Aar

Het is precies hetzelfde probleem. Trouwens de voeding is niet stuk, want zodra ik de Secure Boot uitschakel werkt de PC weer prima.

Dus kan je zeggen dat de computer vastloopt i.p.v. niet opstart. Groots en wezenlijk verschil.
Wat zie je dan precies? Dat blauwe scherm uit dat topic waarnaar ik linkte?
 
Hallo PHP4U

Nee de PC loopt niet vast.
Als ik Secure Boot inschakel, kan ik allen nog in de BIOS komen, daarna slaat mijn scherm op zwart.
Het lijkt of de PC niet bij de UEFI-opstartbestanden kan komen.
Want zodra ik opnieuw opstart en in de BIOS de Secure Boot weer disable, gaat de opstartprocedure als ook weer als vanouds en is er dus niets aan de hand.

Edmoor zond me onderstaande link, en die verklaard het één en ander eigenlijk verklaard die link alles, behalve hoe ik dit probleem kan oplossen.
https://jarnobaselier.nl/wat-zijn-uefi-tpm-en-secure-boot/
 
Hallo Aar
Ik denk nu toch dat ik het voorelkaar heb, om de Secure Boot mode in te schakelen + dat m'n PC weer normaal opstart.

Eén en ander moest aangepast worden om mijn PC klaar te stomen voor Win11
Zie hieronder een Afbeelding of mijn PC compatible is voor Win11. (Waarbij aangetekend moet worden dat er een TPM module naar me onderweg is, die moet dan nog geplaatst worden op m'n Moederbord, het moederbord hiervoor geschikt)

Ik zit alleen nog met een vraag omtrent de CPU Compatibility, zoals je kunt lezen is het een INTEL I5-4460 CPU @ 3.20GHz (4 cores)
Maar het is twijfelachtig of die wel door de keuring heen komt.
Wil jij hierover je licht over laten schijnen ???

Als deze Afbeelding (hieronder) niet te zien is, moet je er even op die link klikken !!

Bekijk bijlage 358305

Stand van zake 2021-06-27.png
 
Laatst bewerkt:
ongeldige bijlage, erop klikken geeft het bekende bericht:
Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de webmaster als u een geldige koppeling hebt gevolgd.

De lijst met ondersteunde processors voor Win 11:
Intel: link
AMD: link
Qualcomm: link

M.b.t. Intel processoren zou gelden "minimaal Intel Core van 8e generatie" en dat is jouw Core i5 4460 niet....
 
De Secure Boot stond op Disabled, en ik heb deze dus gezet op Enabled
Why?
Met die optie aan dien je opnieuw Windows te installeren maar waarom heb je die aangezet? omdat het kon?
 
Hallo Lange Pier

Nee, ik heb die optie aangezet, omdat ik wilde kijken hoe mijn PC er voor stond?
De rode TPM module is erg niet, maar er is wel een plaatsje voor op m'n moederbord. De TPM-module is besteld en zal waarschijnlijk Woensdag binnenkomen.
Na installatie heb ik dus alleen nog die CPU, die volgens Microsoft nogal gedateerd is.


Stand van zake 2021-06-27.png

Ik zal ff afwachten tot Win11 er is, en me dan beraden. Heb jij een suggestie, qua MB en CPU voor een redelijke prijs?
 
Laatst bewerkt:
Zie de reden niet waarom je "haantje de voorste" zou willen zijn wat Win 11 betreft...
Win 10 verliest pas in Jan. 2025 zijn ondersteuning dus waarom zou je uitgerekend nu, in tijd van chip tekorten, de hoofdprijs willen betalen voor een moederbord, processor en geheugen wat over in 2025 zwaar achterhaald is..?
 
Hallo Scrapheap

Ja, daar heb je wel gelijk in.
Maar het is toch ook leuk om juist dát te onderzoeken, en je mogelijk alvast te richten op de dingen die mogelijk komen.
 
Windows 11 draait hier als een zonnetje op een simpele Hyper-V VM, ondanks dit:
W11.jpg

Uitgevoerd op diezelfde VM.
 
Hallo Edmoor,

Hoe kom je aan die Win11?

En hoe kom ik er aan?
 
Zelf heb ik deze vroege Enterprise versie van Microsoft via het early adopters programma gekregen.
Het is een ISO van 4,53 GB.
Geen idee of die al ergens te downloaden is.

Edit:
Kijk eens hier:
https://www.mpnrc.org/win-11-download-links/
 
Windows 11 draait hier als een zonnetje op een simpele Hyper-V VM, ondanks dit:
Bekijk bijlage 358313

Uitgevoerd op diezelfde VM.

Hier ook, maar de verwachting is dat de eigenlijke release daar een 'block' van zal maken - niet aan de specs beantwoorden en install of update zal niet uitgevoerd worden.
Maar met de gelekte versie werkt het nu inderdaad nog wel.
 
Zal hier verder geen probleem zijn.
Ik heb zojuist de interne TPM ingeschakeld en de Windows 11 Health Check zegt er het volgende over:
TPM.PNG

En WhyNotWin11 dit:
Win11.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dus kan je zeggen dat de computer vastloopt i.p.v. niet opstart. Groots en wezenlijk verschil.
Wat zie je dan precies? Dat blauwe scherm uit dat topic waarnaar ik linkte?

Ik weet niet welke terminologie je wilt gebruiken maar dit snijdt m.i geen enkel hout. Een computer die niet door een secure boot-beperking heen komt start net zo goed niet op. En loopt zeker niet vast. Het systeem is gewoon responsief maar meldt je dat niet aan de voorwaarden is voldaan.

Hallo Aar
Ik denk nu toch dat ik het voorelkaar heb, om de Secure Boot mode in te schakelen + dat m'n PC weer normaal opstart.

Eén en ander moest aangepast worden om mijn PC klaar te stomen voor Win11
Zie hieronder een Afbeelding of mijn PC compatible is voor Win11. (Waarbij aangetekend moet worden dat er een TPM module naar me onderweg is, die moet dan nog geplaatst worden op m'n Moederbord, het moederbord hiervoor geschikt)

Ik zit alleen nog met een vraag omtrent de CPU Compatibility, zoals je kunt lezen is het een INTEL I5-4460 CPU @ 3.20GHz (4 cores)
Maar het is twijfelachtig of die wel door de keuring heen komt.
Wil jij hierover je licht over laten schijnen ???

Als deze Afbeelding (hieronder) niet te zien is, moet je er even op die link klikken !!

Bekijk bijlage 358305

Bekijk bijlage 358312

Heb je nu nog een probleem of werkt je pc goed? Zoals eerder gezegd kan een pc die nu niet over secure boot beschikt na het inschakelen problemen krijgen met opstarten. Dit is overigens gewoon te verhelpen met een aantal instellingen. Idealiter richt je secure boot in vóor de installatie van Windows maar in de praktijk gebeurt dat niet altijd.

V.b.w. de compatability geldt dat met de informatie die NU bekend is, je niet mee gaat kunnen komen. Maar goed, de hele wereld valt hierover en het is allemaal vers van de pers. Voorlopig maar even aankijken.
 
Hallo Eagle Creek

Mijn PC HAD problemen met Secure Boot, die heb ik gisteravond verholpen.

Nu zit ik alleen nog te wachten op m'n TPM Module, die is "onderweg" en wordt Woensdag geleverd.

Ik had natuurlijk al in een eerder stadium gekeken of het MB hievoor geschikt is.

En dát blijkt zo te zijn.

En dan blijft over dat m'n CPU eigenlijk te oud is, maar voorlopig doe ik het er mee (Ik heb al een ander MB, CPU en geheugen op het oog)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan