Meerdere velden weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, gevonden. Dat werkt. :thumb:
Er verschijnen wel relaties bij dan. Klopt dat?

Ik ben nu met subformulieren aan het stoeien. Dat gaat nog niet goed. :confused:
 
Laatst bewerkt:
Subformulieren moet je koppelen aan een hoofdformulier op basis van het overeenkomende één-op-veel veld in de twee tabellen. In jouw database waren de relaties niet goed (geen Referentiële integriteit, dus ook geen één-op-veel relaties) en dan kun je ook niet goed koppelen. In mijn voorbeeld zijn de relaties ook aangepast, en zou het wél moeten kunnen.
 
Dan doe ik iets fout. Nog eens proberen...
....
Gelukt. Alleen nog eens zien of ik het op deze wijze wil. Het werkt in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Alleen nog eens zien of ik het op deze wijze wil.
Lijkt mij wel; een project bestaat doorgaans uit een aantal eenmalige gegevens (de project omschrijving, opdrachtgever, budget, blanking etc) en taken/opdrachten/doelen waar een project uit bestaat. Die doelen hebben dan vermoedelijk weer eigen datums, uitvoerders etc. Dus één project (hoofdformulier) bestaat uit een aantal doelen (subformulier). En die zijn aan elkaar gekoppeld op basis van ProjectID. Zodat je bij elk project de juiste doelen ziet.
 
Lijkt mij wel; een project bestaat doorgaans uit een aantal eenmalige gegevens (de project omschrijving, opdrachtgever, budget, blanking etc) en taken/opdrachten/doelen waar een project uit bestaat. Die doelen hebben dan vermoedelijk weer eigen datums, uitvoerders etc. Dus één project (hoofdformulier) bestaat uit een aantal doelen (subformulier). En die zijn aan elkaar gekoppeld op basis van ProjectID. Zodat je bij elk project de juiste doelen ziet.

Dus. Kan ik dan ook op een invulformulier van boven de gegevens van het hoofdproject hebben en daaronder meerdere deelprojecten indien die er zijn? Soms is het deelproject het hoofdproject, maar kan dat in de toekomst uitbreiden (extra deelproject toevoegen). Soms bestaat een hoofdproject uit meerdere deelprojecten (of doelen zoals je de noemt). Hoe komt dit in de database (tabel) te staan?

Dit
HOOFDPROJECT A - DEELPROJECT A
HOOFDPROJECT A - DEELPROJECT B
HOOFDPROJECT B - DEELPROJECT A
HOOFDPROJECT B - DEELPROJECT B
HOOFDPROJECT B - DEELPROJECT C
HOOFDPROJECT C - DEELPROJECT A
HOOFDPROJECT D - DEELPROJECT A
HOOFDPROJECT D - DEELPROJECT B

tegenover dit
HOOFDPROJECT A - DEELPROJECT A - DEELPROJECT B
HOOFDPROJECT B - DEELPROJECT A - DEELPROJECT B - DEELPROJECT C
HOOFDPROJECT C - DEELPROJECT A
HOOFDPROJECT D - DEELPROJECT A - DEELPROJECT B

Elk deelproject heeft eigen budgetten/data/oppervlaktes etc.
Ik hoop dat de vraag duidelijk is.
Weet niet goed hoe het te formuleren.
 
Je hebt altijd één hoofdproject met daaraan vast één of meerdere deelprojecten. In sommige gevallen kan de naam/omschrijving van het hoofdproject hetzelfde zijn als deze van het deelproject, maar dan kan je later altijd nieuwe deelprojecten toevoegen.
 

Bijlagen

  • project_deelproject.JPG
    project_deelproject.JPG
    14,3 KB · Weergaven: 17
Maar dan heeft elk deelproject toch een eigen invulformulier nodig?
Nu wordt gevraagd op een formulier bovenaan de hoofdgegevens te plaatsen en daaronder de deelprojectgegevens en mocht het nodig zijn daaronder de gegevens van deelproject 2, 3 en verder.
Ik zie niet hoe die dan gelinkt zijn.
Mij lijkt het dat je uit moet gaan van het deelproject (aparte fiches) en in het hoofprojectveld het hoofdproject te selecteren.
 
Zie de database die ik je gisteren opstuurde: die werkt precies op de manier die je aangeeft. Maar voor je een deelproject kan maken moet je eerst het hoofdproject aanmaken. Als je een huis bouwt met verschillende kamers moet je ook eerst het huis bouwen voor je aan de kamers kan beginnen.
 
Dus. Kan ik dan ook op een invulformulier van boven de gegevens van het hoofdproject hebben en daaronder meerdere deelprojecten indien die er zijn?
Ja, dat kan. Dat lijkt mij zelfs de bedoeling. Je kunt zelfs een deelproject als 'moeder' van nieuwe deelprojecten zien, door onder het deelproject deel-deelprojecten te hangen. Dat is qua koppelen wel een beetje lastiger, maar goed te doen. Voor je formulieren maak je een (enkelvoudig) hoofdformulier (dat bevat dus de bovenste laag van je project, het hoofdproject) en op dat hoofdformulier komt een subformulier met de deelprojecten. Dat is vaak een doorlopend formulier, omdat je van dat deelproject vermoedelijk niet alles tegelijk hoeft te zien. Ik zou sowieso ook een formulier maken waarop je alle gegevens van het deelproject te zien krijgt zodat je daar gegevens kunt invullen, en dat je opent vanuit het deelformulier op het hoofdformulier.

Als een deelproject ook weer deelprojecten bevat, doe je dezelfde constructie, waarbij je dus het deelproject koppelt aan een doorlopend formulier (dat ook weer op het hoofdformulier staat) aan de deel-deelprojecten. Ook hiervan kan je de details weer openen met een dubbelklik.
Althans: zo zou ik het doen.
 
Mij lijkt het dat je uit moet gaan van het deelproject (aparte fiches) en in het hoofprojectveld het hoofdproject te selecteren.
Ik zal de constructie vanavond in jouw database inbouwen, en doorsturen. Voor zover ik snap wat er gebeurt :).
 
Kun je eerst nog even uitleggen wat precies de bedoeling is van je database? Ik zie de logica namelijk nog niet helemaal. Ik heb, voor de duidelijkheid, een plaatje gemaakt van de Relaties in de huidige database, en daar de tabel ProjectInfo aan toegevoegd. Die tabel is nu niet gekoppeld, maar zou volgens mij de basis moeten zijn van je database :).

Relaties.png

Nu heb je dus een tabel ProjectDatabase als basis, en volgens mij is dat fout. Zoals we al hebben geprobeerd uit te leggen heb je een tabel nodig waarin je de Hoofdprojectgegevens vastlegt. Dat zou ProjectInfo kunnen zijn, maar ook ProjectDatabase (op basis van naam; niet van inhoud). Voor het gemak maak ik nu even van ProjectInfo de hoofdtabel omdat daar de meeste projectgegevens in staan. Een hoofdproject bevat meerdere deelprojecten, en die zijn dus met een één-op-veel relatie gekoppeld aan de tabel ProjectInfo. Eén project bevat dus meerdere deelprojecten. Die koppel je dus op basis van ProjectInfo_ID aan de tabel 10-Deel-Projecten. Als een deelproject zélf ook weer deelprojecten kan bevatten, en die subdeelprojecten hebben dezelfde gegevensstructuur als de deelprojecten, dan zou ik die subdeelprojecten in dezelfde tabel opslaan als de deelprojecten. Je moet er dan wel een ParentID bijzetten, zodat je bij het subdeelproject het nummer van het deelproject kan invullen. Voordeel van deze opzet is, dat je dan oneindig kan doorverdelen, want een subdeelproject kan dan zelf ook weer subsubdeelprojecten bevatten.

Maar je huidige constructie is dus eigenlijk ongeschikt om mee door te gaan, en ik raad je aan om daar dus geen tijd meer in te steken. Zet eerst goed op papier wat je nu precies wilt doen, en welke gegevens je bij elkaar in een tabel nodig hebt. Gebruik daarbij simpele logica: als een Project een budget heeft, vul dat dan in bij het Hoofdproject. Als een Deelproject een eigen budget heeft, krijgt die tabel óók een veld Budget. Als een hoofdproject een Opdrachtgever heeft, dan zet je die in de tabel Hoofdproject. Daaruit volgt automatisch dat de deelprojecten dezelfde opdrachtgever hebben, dus in Deelprojecten vul je géén opdrachtgever in. Kortom: bekijk welke gegevens precies wáár bijhoren, en op basis daarvan bepaal je de tabellen.

En als je wilt dat we meedenken: geef ons dan ook de juiste informatie :).
 
Sorry voor late reactie Octafish
Database gaat naslagwerk worden voor informatie over projecten met hun deelprojecten en contactgegevens van samenwerkende bureaus.
Bijlagen (pdf, afbeeldingen, etc. e.d.) gaan in aparte map op de server. In het fiche gewoon een link naar lokaal adres.
Een stuk eenvoudiger dan oorspronkelijk idee.
Bedankt voor al het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan