Vervangende SSD voor MSI GP63 Leopard 8RE Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

matthijs27

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2009
Berichten
112
Ik heb een vraag over mijn: MSI (micro star) GP63 Leopard 8RE Laptop.
Deze heeft een Kingston: RBUSNS8154P3256GJ 256GB M.2/PCIe ingebouwd als interne SSD.

Nu ben ik op zoek naar een vergelijkbare vervangende interne SSD-schijf.

Mijn vraag is welke interne SSD-schijf kan aanbevolen worden als een vergelijkbare vervanging van de huidige interne SSD-schijf?
Wat zijn jullie ervaringen welke SSD (merk, type) het beste is?
 
Laten we beginnen met: waarom wil je de schijf vervangen?
En op welk gebied wil je vergelijkbaar? Snelheid, form-factor, opslag?
 
Het is de bedoeling dat ik de vergelijkbare SSD in een Externe SSD behuizing als clone-backup SSD houd.
Wanneer de huidige SSD uiteindelijk toch defect raak. Kan de clone-backup SSD in de laptop steken en direct zonder downtime en verloren files gelijk verder gaan.

Het moet dus een vergelijkbare form-factor gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een interessant scenario die heb ik nog niet eerder gehoord. Maar waarom ook niet.
Heb je reeds beschikking over een externe behuizing die geschikt is voor m.2?
Is het geen idee om eenvoudigweg dezelfde "schijf" te kopen?
https://www.ebay.com/itm/174796263554

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat eerdergenoemde SSD niet goed zou zijn.
 
De TS kan ook het doosje (neem aan met beschermd zakje of folie) gebruiken om de M2 SSD te bewaren. Deze kloon wordt toch pas gebruikt als het nodig is... zonde van die paar tientjes voor zo'n doosje.
Tip: Laat hem iig nooit permanent in een doosje aan de PC zitten, stel je krijgt een virus/trojan.... weg is je betrouwbare kloon....

PS: Als je geen lange downtime van je systeem wilt zijn er zeker onder meer ervaren mensen de nodige die ook een kloon schijf hebben liggen, direct inzetbaar bij pech. Op het werk had ik dat ook voor kritische apparaten. En thuis voor 2 systemen. Heb het altijd als normaal beschouwd, schijven zijn al jaren vrij goedkoop en het bespaart je soms veel tijd zeker als het slecht uitkomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een ebay aankoop zou een optie kunnen zijn.

Wat ik verwarrend vind zijn de connectors van de huidige SSD (Dus de Kingston RBUSNS8154P3256GJ).
Ik zie twee korte en één lange connector in het midden, volgens mij een M.2 SATA (B+M key) i.p.v. NVMe en M.2 NVMe (M key), klopt dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Route99

Nee, natuurlijk niet! ;)
De vervangende back-up SSD wordt niet direct permanent aangesloten aan de Laptop, maar in een mooie externe behuizing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even de handleiding erbij gepakt.
Deze geeft aan dat deze laptop als volgende opslag opties heeft:

HDD: 1 x SATA interface voor 2,5” HDD apparaat
SSD: 1 x M.2 gleuf, ondersteunt PCIe of SATA SSD apparaat
SSD: 1 x M.2 gleuf, ondersteunt PCIe SSD apparaat

Kunnen we hier wat mee als vervang opties?
 
Zeker. Dat betekent eigenlijk dat je zowel een traditionele 2,5" SSD erin kunt plaatsen, als een moderne M.2.
 
Hallo

Zo ziet deze er van binnen uit ....

https://www.youtube.com/watch?v=5VF0VKle0-s

Let op de thermal pads die gemonteerd zijn onder de M.2 SATA drive om de warmte te verwijderen.

Als dergelijke laptop's sneuvelen , is de meest voorkomende oorzaak altijd oververhitting.

Uitgedroogde thermisch geleidende pasta , of door stof dichtgeslibde heatpipe radiatoren.

In extreme gevallen defekte soldeerverbindingen g.p.u./motherboard en zelfs kortsluitingen door defekte condensatoren....

Tot nu toe nog nooit een korrekt gemonteerde defekte M.2 SATA drive gezien in dergelijke toestellen ... zelfs niet in de gesneuvelde ...

Hou de temperaturen dus in de gaten ...

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan