C schijf te klein

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Hallo,

Helaas is mijn C-schijf bijna vol. Met Acrona kan ik een kloon maken van de huidige C-schijf naar een nieuwe harddisk. Gaat dat lukken ? of is er een betere methode?

Henk Sr.
 
Acrona....?
Nooit van gehoord, lijkt op Croma maar da's iets anders....
Bedoel je niet Acronis..?

Zou eens beginnen met Schijfopruiming te draaien. Kies ook voor "Systeembestanden opschonen" als je dat doet, daarmee worden de reserve-kopiën van Windows Update ook verwijderd.
Dat levert al snel rond de 5 Gb schijfruimte op.
Daarna eens met Treesize de schijf analyseren, dan kun je zien in welke mappen de meeste data verstopt is en ook daar, handmatig, opruiming houden.
Kijk eens wat dat oplevert.
 
Je hebt gelijk Scrapheap. Ik bedoelde Acronis.
Schijfopruiming had ik al eens gedaan, maar niet goed denk ik.
Opnieuw gedaan leverde 40GB op. Dank je.

grts.,

Henk Sr
 
Het probleem komt terug na het wissen van tijdelijke bestanden en bestanden van Windows Update maar er is voor allerlei toepassingen ook steeds meer ruimte nodig. Een grotere schijf kan makkelijker meerdere partities hebben omdat in iedere partitie wel wat ruimte overblijft. Partitioneren is iets veiliger voor als er een beschadiging van de schijf optreed en misschien makkelijker voor het maken van systeem backups.

Klonen is makkelijk en kan ook naar een grotere schijf. De niet toegewezen ruimte kan u daarna partitioneren. Wanneer klonen wordt gebruikt als een manier om een snel beschikbare backup-schijf te hebben, dan zorgt klonen, bij regelmatig verwisselen van de schijven, ervoor dat ze waarschijnlijk beide langer meegaan.

Denk aan het volgende; de schijven en stroom/SATA kabeltjes mogen niet bewogen worden tijdens het al snel enkele uren durende proces. In de BIOS moet virus bescherming of boot sector protection van de MRB (Master Boot Record) uitgeschakeld staan anders kan er uiteindelijk geen partitie informatie naar de nieuwe schijf worden geschreven. Gebruik niet beide schijven tegelijk in verkenner, Windows kan dan fouten gaan maken. Het kloon programma moet de nieuwe schijf nog opstartbaar maken of de Windows installatie, dus Setup, zal gedraaid moeten worden tot na de keuze van taal en landinstellingen maar niet na de keuze van waar Windows moet komen, zodat bestaande Windows installaties worden gezocht en opstartproblemen worden verholpen. Daar komt automatisch een melding van en de computer wordt opnieuw gestart. De gekloonde Windows installatie is dus niet altijd direct bootbaar.

In MiniTool Partition Wizard heet klonen kopiëren. Gebruik shareware versie 9 of 10 en niet updaten naar 11 want na versie 10 verdwijnt de gratis mogelijkheid van kopiëren van partities. Als het programma is begonnen dan komt er na tien minuten een melding die vraagt of de computer opnieuw mag worden opgestart. Windows wordt daardoor afgesloten. Ik zou daar even op wachten voordat u iets anders gaat doen. Na het klonen en verwijderen van de bron schijf uit de computer kan u nog schijfletters moeten toewijzen met schijfbeheer (klik rechts op Start). Met deze aanwijzingen gaat het zeker lukken (Gaat dat lukken?) maar niet ieder programma kan succesvol klonen of blijft succesvol klonen dus houdt het bij beproefde methoden. Ik gebruik geen Acronis meer maar kan niet oordelen over nieuwe versies.
 
Hallo,

Helaas is mijn C-schijf bijna vol. Met Acrona kan ik een kloon maken van de huidige C-schijf naar een nieuwe harddisk. Gaat dat lukken ? of is er een betere methode?

Henk Sr.

Is dat dan de enige partitie op die schijf?
Indien niet, hoe groot is dan de D:?
 
Hartelijk dank voor jouw uitgebreid antwoord op het probleem, Alfred 2

met vriendelijke groet
Henk Sr
 
Hallo Lange Pier,
Lang geleden dat ik je op het scherm zag.
De D scfijf is nog niet vol, maar ik heb wel hetgeen volgens mij mogelijk was van de C schijf op D gezet.
Na schijfopruiming is er nu wel voldoende ruimte om het even uit te zingen.

grtz.,

Henk
 
Je persoonlijke bestanden kunnen soms flink ruimte in beslag nemen (foto's, muziek, video's, downloads. enz.)
Met de zeer snelle DiskAnalyzer WizTree (klik) kan je eenvoudig door de mappen lopen om te zien waar veel ruimte in beslag wordt genomen.
 
Laatst bewerkt:
Yep, dat weet ik. De reden dat ik WizTree noemde is dat deze tool bij mij in 6 sec een 1 TB harddisk (geen ssd) analyseert en een overzicht van ca. 118.000 mappen met ca 981.000 files op het scherm zet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan