Query maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saalk

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Berichten
85
Hoi lezers.

Ik heb een query gemaakt voor een veld met woorden.
Ik probeer woorden met een vraagteken erin op te sporen bvb bl?spel tot zover is het gelukt, maar nu moet de query van het vraagteken een ij maken. Is dat mogelijk?
De Query ziet er zo uit. Criiteria Like "*[?]*" ik heb hem gemaakt met de wizard.

Vriendelijke groet
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je met Replace in een Bijwerkquery denk ik wel voor elkaar krijgen.
 
Dan krijg je zoiets:
Code:
UPDATE Klanten SET Achternaam = Replace([Achternaam],"?","ij") WHERE Achternaam Like "*[?]*"
 
Dank voor u snelle reactie.

ik krijg een foutmelding. De syntaxis van de expressie die u hebt opgegeven is ongeldig.

Mijn tabel heet Andere woorden het veld heet Woord.

Dit heb ik er van gemaakt UPDATE Andere woorden SET Woord = Replace([Woord],"?","ij") WHERE Woord Like "*[?]*"

maar dan krijg ik de foutmelding

bvb dank
 
Dat krijg je ervan als je tabelnamen gebruikt met spaties :). Als je dit forum een beetje volgt, zul je weten dat wij dat ten zeerste afraden, juist om dit soort problemen te voorkomen. Het is overigens wel op te lossen, dus heel erg is het in dit geval niet. Maar maak het jezelf de volgende keer makkelijk, en voorkom dus spaties in veldnamen, objectnamen en tabelnamen.
Code:
UPDATE [Andere woorden] SET Woord = Replace([Woord],"?","ij") WHERE Woord Like "*[?]*"
 
ik krijg nog steeds dezelfde melding.
zal er een foto bij doen misschien doe ik het niet goed.
bvb dank
 

Bijlagen

  • query.png
    query.png
    21 KB · Weergaven: 33
Vervang de komma's in de expressie door puntkomma's. Komma's worden in de Engelstalige versie gebruikt, de Europese landsinstellingen vragen meestal een ;. Behalve in VBA, daar gelden altijd de Engelse instellingen.
 
Dit geeft ook een fout melding.
 

Bijlagen

  • query1.png
    query1.png
    20,2 KB · Weergaven: 21
Mijn code is de volledige SQL code. Wat jij doet, is die code als criterium gebruiken. Dat kan natuurlijk niet. Klik op de knop SQL, en kijk dan hoe de code er uit ziet. Je zult zien dat er, net als in mijn code, komma's gebruikt worden (Amerikaanse notatie) wat normaal is in de SQL weergave.
 
Code:
UPDATE [Andere Woorden] SET [Andere Woorden].Woord = Replace([Andere Woorden]![Woord],"?","ij")
WHERE ((([Andere Woorden].Woord) Like "*[?]*"));

Hebben we de , en ; plekken ook duidelijk.:)
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    22,8 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Beste helpers dank voor u hulp het werkt super.

Mijn hartelijke dank.:d
 
Laatst bewerkt:
Code kan uiteraard een stuk korter:
Code:
UPDATE [Andere Woorden] SET Woord = Replace([Woord],"?","ij") WHERE Woord Like "*[?]*"
Zéker in queries met spaties in namen, is het handig om die namen niet te gebruiken. Tabel/Veldnamen zijn alleen nodig als ze (in de betreffende query) niet uniek zijn. Is dat wél zo, en bij queries op één tabel is dat uiteraard zo, dan kun je volstaan met het noemen van alleen de veldnamen.
 
Lees #1 nog eens. TS Maakt de query dmv de wizard en en dan krijg je de resultaten zoals in #10 te zien is. TS allang blij, maar je moet je moet het laatste woord blijven hebben ondanks jouw beperkte tijd.
 
Tegen wie heb je het? Je bent altijd zo onduidelijk….
 
Ik ga er zo even naar kijken wat het bericht #17 betekent, maar ben nu net uitgelogd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan