SSD boot niet Samsung 870 EVO

Status
Niet open voor verdere reacties.

schrik

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
216
Mijn laptop dacht ik "even" sneller te maken met een upgrade van HD naar SSD.
Er zit nu een Seagate ST9750420AS 750Gb in die is verdeeld in C: en D:
Ik heb met behulp van de Samsung data migration software deze SSD geschikt willen maken zoals aangegeven in de manual van de SSD.
Beide HD partities geselecteerd en de software gestart.
Het heeft ongeveer 6,5 uur staan draaien.

HD gewisseld voor de SSD en met spanning afgewacht.:)

Helaas verscheen er ongeveer 8 seconden lang een blauw windows logootje met daaronder die ronddraaiende balletjes.
Daarna een zwart scherm met een werkende muisaanwijzer (pijltje) dat was alles. :(

Als ik de nieuwe SSD uitbouw en met een Sata USB interface aan een USB poort hang zie ik 2 schijfletters met de inhoud van de HD C: schijf en op de ander de data van de HD D: schijf, dat staat er wel dus op. Zie afbeelding.

Ook wordt er gezien dat er op de SSD schijf G: een OS aanwezig is.

Maar booten ho maar!

Doe ik wat fout? ben ik wat wat vergeten?

Schijven.png
 
Laatst bewerkt:
De Windows installatie is niet bootbaar of het programma heeft dat moeten regelen. Doe eerst de Windows installatie, met opstarten vanaf het Windows medium en de SSD er in. Laat de Setup draaien tot de opties komen van waar Windows geïnstalleerd moet worden. Er zal voor die tijd een bericht komen dat bestaande installaties worden gezocht en dat Windows opstarten gerepareerd wordt. Daarna start de computer opnieuw op en zal de schijf bootbaar zijn.

Een alternatief partitioneer programma is MiniTool Partition Wizard 10 want langer dan 3 uur hoeft het kopiëren (klonen) niet te duren. De shareware niet upgraden, want versie 11 die kan niet meer kopiëren.
 
Dat is mijn ervaring ook: die samsung migratietool werkt van geen kant.

Wat wel werkt is het volgende:
- maak met een backuptool zoals bijv Easus Todo Backup (gratis versie) een systembackup en een partitie backup van de D-partitie naar een externe HD
- maak de emergency start CD van Easeus Todo Backup
- vervang de bestaande HD door door de nieuwe SSD
- start de pc met de emergency CD en restore de system backup en de D-partitie naar de SSD
Herstart de pc nu van de SSD
Klaar :)
 
Die migratie-tool werkt prima, zolang je van Samsung naar Samsung drive migreert of van SSD naar Samsung SSD.
Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad bij gebruik zoals boven aangegeven....:confused:
 
Helaas werkt de oplossing van Alfred 2 niet goed.

De reparatiepoging komt uit op de melding:

RECOVERY
File: \windows\system32\winload.exe
Error code: 0xc000000e

Ik ga een van de ander proberen.
 
Het klonen met deze 2 tools werkte bij mij tot nu toe altijd.

  • Aomei Backupper Free (Windows gebaseerd)
  • Foxclone (de iso onder Windows met bijv Rufus op de USB stick zetten; het werkt vervolgens vanaf deze USB stick en is Linux gebaseerd)

Mijn voorkeur gaat er altijd naar om niet live te klonen direct vanuit Windows zelf. Maak met Aomei eerst een totale schijf image (backup) en zet die daarna op de doel SSD terug.

Foxclone werkt van USB stick en dan kan direct klonen wel, maar het vereist enige basis Linux vaardigheden om te weten hoe je onder Linux met de namen van een schijf omgaat, er worden geen namen gebruikt maar letters voor schijven en partities.
 
Met de MiniTool Partition Wizard 10 van Alfred 2 (zijn 2e alternatief) is het uiteindelijk gelukt de HD te "clonen" naar SSD.
Het duurde wel langer dan 3 uur en er waren bestanden "in gebruik" (ik had alles afgesloten), maar dat zal windows wel geweest zijn.
Daarna moest er herstart worden en gaat de minitool verder in een soort DOS venster.

Toen hij klaar was heb ik de HD vervangen door de SSD, het starten van de SSD ging prima en lekker snel. :)
Alleen de oorspronkelijke D: schijf had op de SSD geen schijfletter, die heb ik met Easus Partition manager toegekend.

Dank voor de hulp, omdat je dit soort dingen niet zo vaak doet zou het toch wel fijn zijn als er een "gebruiksvriendelijkere" manier/programma zou zijn wat dit doet.

Volgens Het filmpje van koud blauw is het een makkie met die samsung migratie software, maar er zitten wat addertjes onder het gras, ik noem zoiets daarom een beetje "valse" voorlichting.
https://www.coolblue.nl/advies/ssd-installeren.html
 
Laatst bewerkt:
Vanwege de boven verwachting liggende snelheidswinst wil ik nu mijn desktop ook van een SSD gaan voorzien.
Daarom nog een aanvullende vraag.

Hoe zou je het beste kunnen bepalen wat de max snelheid is van de in een pc/laptop aanwezige sata?
Het liefst een stukje software omdat er aan gegevens van het MoBo slecht te komen is.
Dit omdat het niet veel zin heeft om een bloedsnelle SSD te kopen als de pc/laptop sata dat niet kan benutten en langzamer is.
 
Een SSD haalt het nooit bij de snelheid van de andere componenten dus de snelste aanschaffen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan