Cd Rom speler weer verbinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

OBADE

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2016
Berichten
93
Hallo,

Ik heb een Terra PC van zo'n vijf jaar oud. Daar zat al een CD Rom speler in, maar ik heb er enige tijd geleden een SSD schijf bijgezet. Daarvoor had ik de Sata gegevenskabel nodig en de Sata voedingskabel, dus die heb ik van de CD Rom afgehaald (ik dacht dat ik deze niet meer nodig zou hebben).

Maar nu heb ik de CD Rom speler toch nodig. Een Sata voedingskabeltje had ik nog liggen, dus dat was opgelost. Maar de Sata datakabel had geen vertakking (of hoe je zoiets ook noemt) maar in de PC zat nog wel een Molex kabel. Daar heb ik zo'n verloopstukje van Molex naar Sata aan bevestigd en ook aan de Cd Rom speler verbonden. In feite op precies dezelfde manier zoals de SSD kaart en de harde schijf zijn verbonden.

Ik nam aan omdat de CD Rom ooit werkte op deze PC dat de benodigde drivers nog wel aanwezig zouden zijn.

Maar als ik de PC aanzet, komt hij met de mededeling dat een Recovery setup wordt opgestart vanwege conflicterende randapparatuur. Vervolgens, of ik nou Enter druk of f8, hij slaat helemaal vast en kan ik alleen nog maar de PC uitzetten.

Waat gaat er hier verkeerd? Waar heb ik een fout gemaakt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,
OBADE.
 
Of je schrijft het verkeerd, of je doet het verkeerd. Molex was voor de voeding. Heb je de SATA data kabel verbonden met de Molex, zoals je lijkt te schrijven?
 
Zet voor de zekerheid een foto er van neer, das zeker duidelijker. Eventueel 2 foto's om te zien hoe eea aangesloten is.
 
Hierbij de foto's. Het kan dus kloppen dat ik data en voeding door elkaar haal, maar volgens mij kloppen de aansluitingen toch wel.
 
Hallo Lange Pier

Die pagina van Microsoft helpt me niet, omdat die er van uitgaat dat Windows in ieder geval wel kan worden opgestart. En dat lukt bij mij nu dus niet. hij stopt al met die recovery mededeling, en daarna gaat hij op zwart, en kan ik hem alleen nog maar uitzetten.
 
Ow, en zonder die DVD brander? zal wel geen CD rom speler zijn.
Zelfde probleem?

Start op met de installatie USB stick dan heb je diverse opties bij "repair".
Te maken met de Media Creation Tool.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Wel opstarten met de Bios Boot Key, welke dat is voor een Terra PC waar ik nooit van had gehoord zal in de manual op te zoeken zijn, F8, F10 of F11 zijn de meest gebruikte, gelijk intrommelen na opstarten, miss. dat de FN key erbij nodig is.
 
Hoi Lange Pier

Hoe gaat dat allemaal precies in zijn werk? Die MediaCreationTool.exe moet op een USB stick van > 8 GB. Daarmee de computer opstarten. En wat dan? Del intikken om de BIOS te voorschijn te toveren, maar wat moet ik daar dan in doen?

Ik snap dat de bedoeling is dat je met die stick zijn eigen opstart procedure omzeilt, en dat je zo dus in staat bent om alsnog via internet Windows 10 te repareren. Maar ik heb deze computer tweedehands gekocht, met de Windows 10 er al op. Ik heb geen code (zit geen windows sticker op de kast).

Lukt dat dan wel?
 
Ow, en zonder die DVD brander? zal wel geen CD rom speler zijn.
Zelfde probleem?

Start op met de installatie USB stick dan heb je diverse opties bij "repair".
Te maken met de Media Creation Tool.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Wel opstarten met de Bios Boot Key, welke dat is voor een Terra PC waar ik nooit van had gehoord zal in de manual op te zoeken zijn, F8, F10 of F11 zijn de meest gebruikte, gelijk intrommelen na opstarten, miss. dat de FN key erbij nodig is.

Ik heb geprobeerd met en zonder de DVD-brander. Momenteel heb ik de externe randapparatuur er allemaal van af gehaald (een audio interface en een MIDI controller). Maar hij blijft in diezelfde loop hangen.
 
Je moet vooral goed lezen !
Die MediaCreationTool.exe moet je uitvoeren op een werkende pc en op die pc moet je een lege usb-stick van 8 Gb aansluiten.
Die tool maakt van de usb-stick een installatie-medium met Windows bestanden waarmee je de pc kunt herstellen ( o.a. Opstart herstel ).
 
Ik ben volgens mij een aardig stukje opgeschoten, maar loop tijdens het systeemherstel tegen het volgende aan. Mijn computer geeft de foutmelding dat ik moet opgeven welke installatie van Windows ik wil laten herstellen. dit betekent de computer uit zetten, opnieuw aan en dan een besturingssysteem opgeven en opnieuw systeemherstel opstarten.

Maar na uitzetten en opnieuw aanzetten kom ik weer in het zelfde menu terecht, dus niet met de optie om een besturingssyteem op te geven. Hoe moet ik dit doen? doe je dit soms vanuit de BIOS? Ook kun je vanuit het menu een C:\ prompt oproepen (dus eigenlijk DOS); is het misschien vandaaruit mogelijk om dit te doen? Want zo komt het dus niet verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan