• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Messagebox wanneer Combobox waarde matcht

Status
Niet open voor verdere reacties.

basbergie

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2017
Berichten
68
Goedemorgen,

Ik ben opzoek naar een code die een cell opzoekt op Sheet2 (Rij A) die hetzelfde value heeft als Combobox1. Vervolgens wil ik een Messagebox met de opmerking van de cell op de rij ernaast (Rij B). Als de Cell leeg is moet hij geen message box geven.

Kunnen jullie mij opweg helpen?

Met vriendelijke groet,
Bas
 
A en B zijn geen rijen maar kolommen.
Plaats een voorbeeld documentje.
 
Sorry ik bedoel inderdaad kolom. Een voorbeeldbestand word vrij lastig omdat er een heleboel Query's in het bestand zitten en ik ben heel bang dat ik per ongeluk toch wat data laat staan. Wel ga ik in de tussentijd even kijken of ik een nieuw bestand kan maken zodat ik kan laten zien wat ik bedoel.
 
Dat laatste gaat het maar om :)
 
In de bijlage zit een voorbeeldbestand. Het bestand gebruiken wij om producten te koppelen aan een factuurnummer. Dit doen wij bij het inpakken van het pakket. We willen graag bij sommige producten een melding in het scherm hebben bijvoorbeeld: Let op dit product heeft een ander type netsnoer nodig. Dit zodat wij bij het afboeken hier nogmaals aan worden herinnerd. Deze opmerking kan je toevoegen met de knop Opmerking afboeken toevoegen op blad1.

Als je in het userform zit bij de knop afboeken willen we dus deze melding hebben nadat je op invullen drukt. Dus eigenlijk moet hij zoeken op het model in Sheet 2 of hij een match vind en vervolgens de opmerking geven van colom B
Sommige producten hebben geen opmerking dus dan moet hij ook geen melding geven.
 

Bijlagen

  • afboeksysteem (voorbeeld data).xlsm
    144,5 KB · Weergaven: 12
Ik zie net dat dit bestand nog geen textbox heeft waarin het model staat dus die heb ik een snel toegevoegd.
 

Bijlagen

  • afboeksysteem (voorbeeld data).xlsm
    143,6 KB · Weergaven: 22
zo?
Code:
Private Sub ComboBox1_Click()
 With ComboBox1
    TextBox1.Value = .Column(1)
    If TextBox1.Value <> "" Then MsgBox ("opmerking: " & .Column(1))
 End With
End Sub

Misschien beter om de tekst in de textbox wat opvallender te maken. ( bijvoorbeeld, groter, vetgedrukt en rood)
 
Goedemiddag,

Ik heb de code getest die jij aangaf maar deze werkt helaas niet.
Wel heb ik nu deze code:
Code:
Private Sub CommandButton4_Click()
Dim ws As Worksheet
Dim Rng As Range
Set ws = Sheets("Sheet2")   'Change the sheet name as per requirement
Set Rng = ws.Range("A:A").Find(Me.Textbox4.Value)
If Not Rng Is Nothing Then
    ws.Activate: 'this line makes sure that you are on the right sheet
    Rng.Select
    ActiveCell.Offset(0, 1).Select
    MsgBox ActiveCell.Value
    
    End If
End Sub

Deze werkt goed met de melding, alleen het enigste probleem is dat hij ook een lege messagebox laat zien als de ActiveCell.Value leeg is. Hebben jullie een idee dat wanneer de cell leeg is dat hij dan geen messagebox geeft?
 
Dit?
Code:
If ActiveCell.Value <> "" Then MsgBox ActiveCell.Value
Maar volgens mij kan dat nog een stuk eenvoudiger als je je documentje met deze code plaatst.
 
Goedemiddag,

Ik heb de code getest die jij aangaf maar deze werkt helaas niet.
Wel heb ik nu deze code:
Natuurlijk werkt de code; De textbox wordt al dan niet gevuld bij een keuze van de combobox.

En waar heb jij je combobox4 in je formulier staan; ik zie hem niet terug in je bestand.
 
uitgaande van jouw laatste voorbeeldbestand in https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/960626-Probleem-met-Combobox
Code:
Private Sub TextBox4_Change()
Set Rng = Sheets("Sheet2").Range("Sheet1__3[Column3]").Find(Me.TextBox4.Value)[COLOR="#FF0000"]'de tabelnaam "Sheet1__3" is wel heel erg vreemd[/COLOR]
If Not Rng Is Nothing Then
    If Rng.Offset(0, 1) <> "" Then MsgBox Rng.Offset(0, 1)
End If
End Sub

Neem anders eens te moeite om een goed gelijkend voorbeeldbestand te posten, lijkt me dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
 

Bijlagen

  • afboeksysteem.xlsm
    137,6 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan