Prijsverhoging in % met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonp60

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Berichten
136
Hallo,

Ik ben van plan om in Word een prijslijst en informatie document te maken over diverse onderwerpen. Wij hadden iets in Excel, i.v.m. de reken-functie, maar dit voldoet niet. (o.a. geen inhoudsopgave)
Is het mogelijk om in een Word document, via VBA of een andere manier, de vermelde prijzen te verhogen met bijvoorbeeld 5%? In Excel is dit mogelijk, maar zoals ik al aangaf Excel is eigenlijk voor het rekenen en niet voor tekstverwerking.
De prijzen kunnen vermeld worden op 2 manieren, los in een regel of in een tabel. Ik heb een voorbeeldje erbij gedaan met wat ik hiermee bedoel.
Dit is een test document, omdat ik eerst moet weten of het mogelijk is. Anders ga ik een document van ruim 75 pagina's maken en moet ik straks nog alles handmatig aan gaan passen.
Als het mogelijk krijg ik dan ook de uitleg en het bijbehorende VBA script erbij?
Alvast bedankt voor alle moeite.
 

Bijlagen

  • Testdocument.docx
    16,4 KB · Weergaven: 35
Als het mogelijk krijg ik dan ook de uitleg en het bijbehorende VBA script erbij?
Ik heb het vaak zat gedaan, dus ik verwacht dat het wel mogelijk is. En uiteraard zit de code dan in je document :).
 
OK, ik heb naar je document gekeken, maar ik snap er niks van. Wat is de bedoeling?
 
Je kunt in Word toch met > Invoegen > Tabel > een Excel-werkblad invoegen.
 
Straks staat het document helemaal vol met bedragen. Deze bedragen (bijv. € 100,00) kunnen in een tabel staan, maar ook in een regel. In het document staan straks meerdere tabellen met verschillende bedragen.
Wat ik nu graag wil is dat ik met een VBA script alle bedragen die in het document staan met 5% kan verhogen.
In Excel heb ik een soortgelijk document staan, alleen over verschillende werkbladen verdeeld. Als ik in deze werkmap alle bedragen met 5% wil verhogen gebruik ik onderstaande formule:
Code:
Sub Verhoging()
  For Each sh In Sheets
    For Each cl In sh.UsedRange.SpecialCells(2, 1)
      cl.Value = cl.Value * 1.05
    Next cl
  Next sh
End Sub
Nu worden alle bedragen in de cellen met de opmaak Valuta, verhoogd met 5%.
Kan ik zoiets ook doen in een Word document? Het moet een soort van prijslijst/handleiding worden waarin je alles makkelijk terug kunt vinden. Bijv. via een Inhoudsopgave en het oog wil ook wat en in Word kun je nu eenmaal beter tekst verwerken dan in Excel.
 

Bijlagen

  • Prijslijst Test.docx
    500,6 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Niet op de manier waarop je nu werkt. Sowieso zie ik daar geen tabellen staan met correcte getallen (punt-komma notatie klopt niet) dus dat lukt niet. Als er alleen getallen in de tabel staan, kun je die met een macro wel uitlezen op de manier die je nu ook gebruikt. Maar in Word is een valutateken geen celopmaak, maar pure tekst en dan bevat de cel dus geen getal, maar tekst + getal. Dan heb je al een probleem.

Een oplossing zou zijn om voor alle getallen een formulierveld te gebruiken. Dan wordt het al een stuk makkelijker, al moet je dan voor alle gevallen dus een eigen veld maken. Wordt het toch weer een stuk lastiger:).
 
Ik heb een nieuw bestand bijgevoegd "Prijslijst test" wat al een klein beetje lijkt op wat het moet worden. De getallen in een tabel mogen niet gewijzigd worden, alleen de bedragen waar het € voor staat.
Misschien is de optie die Senso voorstelt een mogelijkheid, maar kan ik dan wel een verhoging van 5% toepassen op de bedragen?
Of misschien moet ik inderdaad de formuliervelden in overweging nemen, maar dan moet ik wel uitgelegd krijgen hoe dat werkt?
Misschien kan het ook gewoon niet en dan houdt het ook op. Ik wacht het even af.
 
De meeste dingen kunnen wel, als je er zorgvuldig naar kijkt. Ga een poging doen :).
 
Hallo Octafish

Ik krijg een melding van het systeem dat ik moet reageren, omdat er 14 dagen geen reactie is geweest op mijn vraag.
Heb je al iets gevonden?
 
Ik heb er naar gekeken, maar op basis van jouw voorbeeld wordt het heel erg ingewikkeld. Ik zou het op deze manier in ieder geval niet doen. Ik zou eerst kijken of een Excel tabel een optie is. De allerbeste oplossing is uiteraard niet om Word te gebruiken, en ook niet Excel, maar Access. Daarin maak je perfecte prijslijsten op basis van een (of meer) tabel(len) en genereer je de prijslijst in een rapport. Maar dan moet je wel bereid zijn (en in staat) om voor de klus het juiste gereedschap te gebruiken :).
 
Dank je wel voor je informatie. Ik ga er verder mee aan de slag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan