Persoon toevoegen die niet in lijst staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

AJKlijn

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2008
Berichten
35
Goedendag,

Ik heb een formulier waarop in een veld één of meerdere personen moeten kunnen worden gekozen. Dit gaat in principe wel goed, echter als een persoon niet in de keuze lijst staat krijg ik een overeenkomstige melding.
De moeilijkheid ontstaat bij het toevoegen van nieuwe personen.
Eigenlijk zou het formulier van Personen moeten worden geopend, nieuwe personen worden toegevoegd, terug naar invoerscherm en dan de juiste personen erbij kiezen.
Echter wil dit niet erg lukken.

Kan iemand mij een tip geven hoe dit te doen?

Dolf
 
Als de persoon gezocht wordt via een combo box: in de eigenschappen van de combo box - tabblad data - eigenschap 'List items edit form' : kies hier het formulier Personen.
 

Bijlagen

  • NewListItem.JPG
    NewListItem.JPG
    39 KB · Weergaven: 22
Dank voor je reactie, maar met een combo box kan ik slechts 1 persoon selecteren, dit moeten er meerdere worden. Is dit ook mogelijk voor meerdere personen en dan evt toevoegen indien deze niet in de lijst voorkomt.
 
Sorry, maar ik werk nooit met meervoudige velden. Database technisch gezien is dit in de meeste gevallen geen goede praktijk en zorgt voor denormalisatie van de database. Praktisch gezien zorgt dit voor problemen als men queries gaat maken of verdere links wil leggen, of de velden verder wil automatiseren / gebruiken. Maar wat jij vraagt is wel mogelijk via VBA programmatie.
 
Ik weet niet waarom je geen gekoppelde tabel voor de personen gebruikt; dat is een veel betere constructie zoals noella al aangaf. Bovendien kun je dan de gebeurtenis <Bij niet in lijst> gebruiken om het proces van niet-bestaande personen af te vangen. Hierbij typ je de naam van de persoon in, die dan niet gevonden wordt en daarmee trigger je deze gebeurtenis die dan ofwel het ontbrekende record toevoegt aan een tabel waarna je verder kan (goed te gebruiken voor opzoektabellen met één veld) ofwel een formulier opent waarmee je een aantal gegevens kan invullen (zoals bij personen vaak het geval is) waarna de toegevoegde persoon gekozen is in je keuzelijst en je dus ook weer verder kunt. Maar of dit werkt met een veld met meervoudige waarden weet ik niet. Nooit getest. Ik denk eigenlijk van niet, omdat je in zo'n keuzelijst met selectievakjes werkt. Kortom: overweeg je constructie eerst voordat je op deze weg verder gaat.
Alternatief is dus een knop waarmee je de ontbrekende persoon toevoegt (middels het personen formulier) en waarna je de keuzelijst die je nu gebruikt ververst.
 
Bedankt voor de reacties, ik ga het op een andere manier proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan