Besturingssysteem op (trage) harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

franciscusc

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
91
Mijn PC gescand met Scancircle. Uitslag 5,7. Deze lage score wordt veroorzaakt door: "het besturingssysteem is geïnstalleerd op een (trage) harde schijf". Dit is voor het eerst dat ik deze melding krijg. Bestandssysteem NFTS, in gebruik 189 Gb, beschikbaar 726 Gb. Windows 10 home. Alles doet het verder goed. Moet ik iets doen of voorlopig maar eerst de komende versie van Windows 11 afwachten?
 
Zal een reguliere harde schijf betreffen en gezien de capaciteit ( 1 Tb ) mogelijk 1 die maar 5400 Rpm draait.
Dat soort schijven zijn eigenlijk bedoelt als opslagschijf, niet om een besturingssysteem op te installeren, dan moet je minimaal een 7200 Rpm-schijf hebben.
Mijn vermoeden is dat deze tool uitgaat van het gebruik van een SSD en dan is al het andere "traag".

Voor Windows 11 moet de pc beschikken over minimaal TPM 1.2 maar als de definitieve versie uit komt ( eind dit jaar ) zal dat waarschijnlijk TPM 2.0 zijn.
Of jouw pc dus geschikt is voor Win 11 valt nu niet met 100% zekerheid te zeggen, dat hangt o.a.ook af van de leeftijd van de pc en de aanwezige processor.

Daarbij houdt Win 10 nog tot 2025 ondersteuning, dus nog 4,5 jaar, waar maak je je druk over....?
 
Waarom zou Windows 11 sneller zijn als 10?
Gooi er idd een SSD in als je het sneller wilt.
 
Ik zie geen verband met Windows 11. Staat ook in post 3. Ja, wat kost een SSD nu nog? Dus een SSD plaatsen als dat kan. Besturingssysteem en programma's daar installeren en de andere voor data.
 
Mijn PC gescand met Scancircle. Uitslag 5,7. Deze lage score wordt veroorzaakt door: "het besturingssysteem is geïnstalleerd op een (trage) harde schijf". Dit is voor het eerst dat ik deze melding krijg.
Deze lage score wordt daar niet door bepaald.... die wordt bepaald omdat de makers van Scancircle vinden dat een snelle SSD nu de norm is..... dus de meeste systemen met klassieke harde schijven worden nu als traag beoordeeld en krijgen een vergelijkbare beoordeling als die van jou.... trage harde schijf....

Wat te doen...
Tevreden over je huidige harde schijf/PC? -------> niks doen lekker doorgaan met je huidige systeem...
Wil je van de extra snelheid van een SSD genieten...? ------> Koop er een.....

Als je alle data op een andere schijf zet, kun je een 500 GB SSD kopen. Als een 1 TB SSD groot genoeg is om alles op te slaan kun je dat overwegen.
Mijn voorkeur zou nog steeds zijn, sla je data op een andere schijf op en maak voldoende backups. Daarmee voorkom je dat de SSD toch te vol wordt en op den duur ook trager wordt en als deze echt te vol wordt ook in verhouding erg veel slijtage gaat krijgen.
 
Laatst bewerkt:
De schijf draait op 7200 Rpm. Ik heb verder ook geen klagen over de snelheid, alleen bij volledig opstarten duurt het even, maar verder gaat alles snel genoeg. Dus het advies van Route99 "lekker doorgaan met het huidige systeem" volg ik graag op.
Iedereen dank voor de reacties.
 
Dan kijk je wat onder > Opstarten staat en wat niet nodig is en schakel je daar uit. Taakbeheer > Ctrl + Shift + Esc > tabblad > Opstarten. Kan ook met CCleaner > Gereedschap > Opstarten
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan