Router achter switch?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik wil wat gaan verbouwen.

Mijn glasvezel komt binnen in de woonkamer, daarna het modem en dan de router.
Op de router is mijn NAS aangesloten met 2 utp kabels, link aggregation.

Nu wil ik m'n NAS in een andere kamer zetten.

Maar ik heb geen switch met link aggregation.
Dus het idee is om de router en NAS samen te verplaatsen maar dan komt de router dus achter een switch. Dus nu 2 vragen:

- gaat dat goed, router achter een switch?
- of kan ik de NAS met 2 kabels op de switch aansluiten? (de 2 aansluitingen op de NAS hebben een vast IP)

Ik hoor graag van jullie,

Mvrgr.

Nossie
 
Korte versie. Ja dat kan.

Lange versie. Dat hangt helemaal af van het gewenste eindresultaat en wat er nu geconfigureerd is. Uit jouw verhaal meen ik op te maken dat je router de enige router in het netwerk is (modem staat in bridge mode?). In dat geval zal switch voor router je niet gaan helpen. Indien jouw eigen router een extra router is, dan deze vervangen door een switch (of de router als switch instellen indien mogelijk).
 
Als je maar één router hebt kun je niet deze in bridge mode zetten en dan toch een internet verbinding verwachten, want
  • Er is geen apparaat met DHCP meer die de lokale ip adressen uitdeelt.... je mist dus de NAT omdat er geen 2e router is.
  • En als je alles op vast IP-adres zet, krijg je een foutmelding dat dit niet kan/mag, want een interne ip-range als 192.x.y.z en 10.x.y.z zijn compleet uit gesloten voor een directe verbinding aan het internet. Dat is internationaal vast gelegd dat dit uitgesloten is en alle apparaat fabrikanten houden zich daar aan.
Dus @RogerS, dit antwoord komt deels foutief of zeker incompleet binnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan prima mijn pc/laptop rechtstreeks aan het internet hangen zonder tussenkomst van welke router dan ook. Krijg ik gewoon een publiek IP adres rechtstreeks op mijn netwerkkaart. Dit is natuurlijk vragen om problemen want je bent op die manier totaal niet beveiligd door een firewall, maar technisch kan het.

DHCP is niet noodzakelijk als je alles een vast IP adres geeft.



Komt er op neer dat ik (wij) geen idee hebben of er nog een andere router (die van de provider dus) in het netwerk hangt of niet. Verder oplossingen hangen vooral van dat antwoord af. Voor de volledigheid. Ik ging er dus vanuit dat er wel een router van de provider actief is in het netwerk, en in dat geval kun je de situatie prima omdraaien.
 
@route99
Vlan aanmaken voor WAN, met twee access poorten, daarin de modem en de WAN kant van de router.
Overige poorten kan je in het default vlan (1) laten, en daarin dan ook de LAN kant van de router.

Dus kort door de bocht: er moet achter het modem altijd een router als dhcp server staat, waarvan ik de wifi uit zet of een managed switch en alleen gebruik om bekabeld door te geven naar de andere switch met daar achter de router als switch met link aggregation en wifi.
De router (of switch) achter het modem mag dan best wat ouder zijn zolang er maar gigabit lan op zit.

Maar heeft link aggregation nog wel zin in deze opstelling?

Het begint allemaal een beetje te duizelen....

Vroeger ging ik gelijk van alles proberen maar helaas ben ik beperkt door mijn gezondheid waardoor ik zowel fysiek en mentaal enigszins beperkt ben.
Daarom vraag ik het hier om het 'zwart op wit' te hebben zodat ik het aan mijn zoon kan uitleggen en hij alles voor mij aansluit en verplaatst.

Iemand een suggestie voor een managed switch die de benodigde vlan(s) kan aanmaken?

Alvast bedankt.

Nossie
 
Glas ->router -> switch -> 2 keer aansluiting nas. Dat is wat jij wilt en dat kan.
Ga vanaf je modem (glas) met 1 utp kabel naar de plek waar jij je router wilt zetten..
Als je router op de plek staat en je wilt dan daar de nas ook plaatsen kun je eigenlijk de oude situatie weer gebruiken, dus twee kabels in de router.
Maar dan moet er verder niks aangesloten zijn op de router.
Ik denk dat jij niet helemaal alles verteld wat er allemaal nog aangesloten is op de router.
Als dit echt alles is dan is het vanaf het modem een kabel leggen die lang genoeg is om bij jouw router te komen.
 
Ik kan prima mijn pc/laptop rechtstreeks aan het internet hangen zonder tussenkomst van welke router dan ook. Krijg ik gewoon een publiek IP adres rechtstreeks op mijn netwerkkaart. Dit is natuurlijk vragen om problemen want je bent op die manier totaal niet beveiligd door een firewall, maar technisch kan het..
Dat het technisch voor 1 ip-adres kan met 1 laptop aan te sluiten.... maar daar heeft de TS toch niks aan... die wil minimaal ook nog een NAS aansluiten en vanuit zijn standpunt vraag gezien kan jouw antwoord geen oplossing zijn.
Omdat hij met een switch moet werken en een switch dus niet rechtstreeks voor meer lokale ip-adressen kan werken rechtstreeks aan het modem , immers minimaal 2 nl zijnde zijn pc of laptop en zijn NAS, dus kan jouw voorstel dus nooit werken in zijn situatie.

@puppie: Dat is een andere optie, die ook kan, maar veelal krijg ik dan te horen dat de router echt in de meterkast moet blijven en dan werkt het niet. Er wordt op diverse forums het WAF onderdeel als argument gebruikt. Heb zelf liever eerst een compromis thuis en dan kijken wat daarbij mogelijk is. Dan ben je zelf ook een onderdeel van het compromis en dat is wat prettiger samen wonen, lijkt mij....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan