CSV-bestand importeren in Access lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

leifoet

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2007
Berichten
326
Probeer een CSV bestandje te importeren in een nieuwe Access-tabel.

Krijg steeds de foutmelding :
'Het veld is te klein voor de hoeveelheid gegevens die u probeert toe te voegen. Probeer minder gegevens in te voegen of te plakken.'
Heb alle velden één voor één uitgeschakeld om zo het probleemveld te detecteren : zonder resultaat.

Waar en hoe kan ik de fout detecteren en corrigeren ?
Dank voor tips.
 
Als we niet meer informatie krijgen, ga je denk ik geen ander antwoord krijgen dan: “hier kunnen we niks mee”. Liefst het bestandje erbij, of een vergelijkbaar bestand met geanonimiseerde gegevens.
 
Indien soms iemand ervaring heeft met deze foutmelding (bij de import van een CSV-bestand in een nieuwe Access-tabel), graag een mogelijke tip/werkwijze om dit probleem op te lossen.
Een CSV-bestand 'koppelen' aan een nieuwe Access-tabel werkt probleemloos maar de doeltabel is dan niet bewerkbaar.
Het veld is te klein voor de hoeveelheid gegevens die u probeert toe te voegen. Probeer minder gegevens in te voegen of te plakken.
 
Laatst bewerkt:
Tja, als je het zo aan wilt pakken gaat de oplossing denk ik een hele tijd duren. Dat de koppeling prima werkt verbaast me overigens niks, want die gaat uit van de herleidbare bestandstypen uit je bestand. Dat wij blijkbaar niet mogen zien.

Ik importeer overigens nooit tekstbestanden rechtstreeks in de doeltabellen; mij te riskant. Ik doe dat altijd via een tussentabel (import, koppeling) die ik met een Toevoegquery dan in de gewenste tabel importeer zodat ik nog datachecks kan uitvoeren vóór de import. Wellicht is dat voor jou een optie?
 
Mogelijke oorzaken: een tekstveld met meer dan 255 tekens, een numeriek veld dat door access als int wordt gezien en groter is dan 32000, enzovoort. Als je een csv koppelt wordt het veldtype bepaald door de eerste lijnen en als er dan in de 50.000 ste lijn een veld staat dat de groot is heb je een probleem.
Een goede start kan zijn om de max lengte van je tekstvelden opvragen in een groepsquery via de len functie en kijken of er anomalieën tussen zitten.
 
Misschien heeft het te maken met het feit dat niet elk csv-bestand niet gelijk is.
Het bestand moet EERST alsvolgt worden aangepast:
Klik er met de rechtermuis op en kies voor openen met Kladblok
Toets Crtl +H en vervang ";" (PUNTKOMMA) door "," (KOMMA). Schrijf het bestand onder een andere naam daarna weg als .csv bestand
 
Laatst bewerkt:
Dat is op zich niet nodig; je kunt zelf opgeven bij een import wat het veldscheidingsteken is. Ik gebruik regelmatig een puntkomma (;), zeker bij imports waar bedragen (met komma's) in zitten. Aanpassing van het scheidingsteken zorgt dan geheid voor problemen.
 
Wellicht is dat voor jou een optie?
Een goede start kan zijn om de max lengte van je tekstvelden opvragen in een groepsquery via de len functie en kijken of er anomalieën tussen zitten.
Wellicht wordt het eens tijd dat TS reageert op de suggesties die hier, ondertussen zo'n drie weken geleden, zijn gedaan? Anders heeft het voor ons nog weinig zin om er energie in te steken...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan