• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als en / of

Status
Niet open voor verdere reacties.

RichieL

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2018
Berichten
73
Goedemiddag,

Ik kom niet helemaal weg met een formule. Daarom in bijlage een voorbeeld bestand.

CEL E6 moet een getal of NA projecteren wanneer:

ALS CEL C1 = Gelijk aan TES en ALS CEL A6 = gelijk aan N en CEL C2 = Gelijk aan ja en CEL F2 = gelijk aan of lager als 0 dan moet CEL E6 "NA" projecteren
OF WANNEER
ALS CEL C1 = Gelijk aan KON en ALS CEL B6 = gelijk aan N en CEL C2 = Gelijk aan ja en CEL D2 = gelijk aan of lager als 0 dan moet CEL E6 "NA" projecteren

Ik kom niet verder nu als:
Code:
=ALS(EN(C1="KON";B6="N");"NA";ALS(EN($E$2="JA";$F$2<=0);"NA";AFRONDEN.NAAR.BOVEN(D6;2)))

Ik weet dat ENOF niet kan, maar praktisch is dit wat ik probeer te doen / krijgen
Code:
=ALS(ENOF(C1="KON";B6="N" C1="TES";A6="N");"NA";ALS(EN($E$2="JA";$F$2<=0);"NA";AFRONDEN.NAAR.BOVEN(D6;2)))

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld2107.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 16
dan zal het zoiets worden

Code:
=AND(OR(AND(C1="TES";A6="N");AND(C1="KON";B6="N"));C2="ja";F2<=0)
 
CEL E6 moet een getal of NA projecteren wanneer:
ALS CEL C1 = Gelijk aan TES en ALS CEL A6 = gelijk aan N en CEL C2 = Gelijk aan ja en CEL F2 = gelijk aan of lager als 0 dan moet CEL E6 "NA" projecteren
OF WANNEER
ALS CEL C1 = Gelijk aan KON en ALS CEL B6 = gelijk aan N en CEL C2 = Gelijk aan ja en CEL D2 = gelijk aan of lager als 0 dan moet CEL E6 "NA" projecteren

Samengevat kom ik dan hierop:
ALS (C1=TES)+(A6= N)+(C2=ja)+(F2<=0) of (C1=KON)+(B6=N)+(C2=ja)+(D2<= 0) dan NA anders D6 naar boven afronden.

In Excel-taal:
Code:
=ALS(OF(EN(C1="TES";A6="N";C2="ja";F2<=0);EN(C1="KON";B6="N";C2="ja";D2<=0));"NA";AFRONDEN.NAAR.BOVEN(D6;2))
 
Laatst bewerkt:
Samengevat kom ik dan hierop:
ALS (C1=TES)+(A6= N)+(C2=ja)+(F2<=0) of (C1=KON)+(B6=N)+(C2=ja)+(D2<= 0) dan NA anders D6 naar boven afronden.

In Excel-taal:
Code:
=ALS(OF(EN(C1="TES";A6="N";C2="ja";F2<=0);EN(C1="KON";B6="N";C2="ja";D2<=0));"NA";AFRONDEN.NAAR.BOVEN(D6;2))

Dankje, Wat hij niet doet is Wanneer ik C1 op TES heb staan en A6 op N heb staan dat hij dan NA aangeeft. Hij blijft dan E6 gewoon het getal laten zien ipv NA
 
Je moet je voorwaarden dan nog maar eens goed neerzetten. Dit stond niet in je verhaal, daar moet alles waar zijn. Of tenminste: zo lees ik het.

Dus: welke uitkomsten onder welke voorwaarden. Ik gok dat je ergens een OF vergeten bent...

Misschien zo?
Code:
=ALS(OF(EN(C1="KON";B6="N");EN(C1="TES";A6="N");EN(E2="JA";F2<=0));"NA";AFRONDEN.NAAR.BOVEN(D6;2))
 
Laatst bewerkt:
Je moet je voorwaarden dan nog maar eens goed neerzetten. Dit stond niet in je verhaal, daar moet alles waar zijn. Of tenminste: zo lees ik het.

Dus: welke uitkomsten onder welke voorwaarden. Ik gok dat je ergens een OF vergeten bent...

Misschien zo?
Code:
=ALS(OF(EN(C1="KON";B6="N");EN(C1="TES";A6="N");EN(E2="JA";F2<=0));"NA";AFRONDEN.NAAR.BOVEN(D6;2))

Deze werkt perfect! Dankje!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan