• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cell verwijzing naar andere sheet met afhankelijk RIJ nummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

ACMLCJ

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2021
Berichten
17
EXCEL 2016
Cell verwijzing naar andere sheet met afhankelijk RIJ nummer

Mijn probleem:
Ik heb een aantal sheets met product attributen waarin attribuut soorten en de waarde zijn opgeslagen. De 'sleutel' van alle sheets is het artikelnummer (artikel komt in alle files slechts 1x voor). De attributen zijn in verschillende kolommen opgeslagen. Deze waarden moeten samen gevoegd worden in 1 sheet, in 1 kolom, zodat vandaaruit een beter vergelijk overzicht opgebouwd kan worden.

Per product moet gezocht worden naar het attribuut en de waarde van het attribuut (opgeslagen in de kolom daarachter) overgenomen worden. Mijn probleem zit 'm erin dat het mij niet lukt om het kolomnummer te bepalen waarin de waarde staat die opgehaald moet worden. Daarvoor moet het rijnummer uit een cel gebruikt worden. De celverwijzing met een rijnummer uit de actieve sheet naar een andere sheet is lukt niet.

Ik ben fan van INDEX / VERGELIJKEN, maar misschien is er een andere functie die mij hierbij helpt? Ik heb ook gekeken naar de functie INDIRECT, maar die begrijp ik niet.
In de bijlage een klein voorbeeld met de sheet Artikel waarin de verschillende attributen samengevoegd moeten worden.

Ik hoop dat ik het eea helder heb beschreven, zie het bijgevoegde voorbeelde met in C3 het concrete probleem...
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 26
Hi,

misschien een beetje omslachtig.
Maar dit is een oplossing.
 

Bijlagen

  • voorbeeld1_L.xlsx
    23,9 KB · Weergaven: 13
Ha Lam201,

Dank voor je reactie. Interessante oplossing, maar wel omslachtig. Ik moet er nog even op studeren, de functie VERSCHUIVING ken ik eigenlijk niet.
Ook omslachtig idd. Voor een productsheet met ~25000 artikelen te koppelen met 3 en straks 4 andere sheets, heeft mijn comp behoorlijk wat conditie nodig vermoed ik. Maar ik ga zeker naar je oplossing kijken!

Om ook nog aan te sluiten aan mijn oplossingsrichting:
Heb je een truukje om in de VERGELIJKEN functie een verwijzing naar een externe worksheet te maken. Ik zie dat met [ ] een verwijzing naar een externe workbook gemaakt kan worden (hoewel mij dat niet lukt met deze functie ... :confused:)

'=VERGELIJKEN("gewicht";'Attributen'!,[Sheet Attribuut] [sheet-Product]rijnummer=B3: [Sheet Attribuut] [sheet-Product]rijnummer=B3;0)
 
Even gepuzzeld, hoop dat dit is wat je zoekt
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1(jp).xlsx
    17 KB · Weergaven: 15
  • Voorbeeld1(jp2).xlsx
    17,1 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Lijkt mij iets voor Power Query. Nb gebruik geen onnodige lege rijen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1 (8).xlsx
    231,6 KB · Weergaven: 15
Ik heb in bijlage ook een beetje lopen hobbyen met Power Query. Misschien kun je er iets mee.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1 (AC).xlsx
    23,2 KB · Weergaven: 19
Ah het resultaat gemist. Ik dacht dat het om elkaar knopen va diverse tabjes ging.
De 'sleutel' van alle sheets is het artikelnummer

Ook met PQ maar met een iets andere insteek dan @AlexCEL
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1 (8).xlsx
    232,1 KB · Weergaven: 17
Super, ik denk dat ik nu genoeg info heb om hiermee verder te gaan.
De formule van JeanPaul lijkt mij helder, alleen ik zie niet hoe je de tabelmatrix Dataattrib en Datazoek hebt gemaakt.
Powerquery lijkt ook een super oplossing.
Ik ga met beide aan de slag.
Allen veel dank!
 
Hallo nog een keer,
De powerquery voorbeelden zijn helaas niet compatibel met mijn excel versie. Ik heb Excel 2016. Kunnen jullie je voorbeelden in deze versie opslaan svp?
Dank!
 
Dat gaat niet. Volgens mij krijg je alleen een melding met compatibiliteit problemen maar kan je de Query's wel bekijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan