PWM fan wordt niet gezien als PWM maar als DC fan? Kan niets instellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allard

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2001
Berichten
892
Mijn moederbord is een Gigabyte Designare X399 met 4 sys_fan connectors erop

Ik heb een aantal PWM fans (Corsair ML140 CO-9050044-WW 140mm Premium Magnetic Levitation PWM Fan BLACK) hierop aangesloten en deze kan ik via de FAN software van gigabyte controleren. Zie foto
zz pickpick image - 2021-07-26-1627320509.png
De blauwe opties zijn allemaal klikbaar.

Echter, de vierde system fan, lijkt niet goed te werken. Als ik daar exact dezelfde casefan in plug als bij de anderen, herkent hij hem niet als PWM fan en krijg ik dit
zz pickpick image - 2021-07-26-1627320611.png

Met dus alleen 1 stand voor de fan.

Ik heb een andere fan geprobeerd om te kijken of het aan de fan lag, maar dit was niet het geval. Ook heb ik voor de zekerheid alle fan connectors in mijn BIOS op PWM gezet (van auto afgehaald)

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?

En als follow up: Ik had nog 2 van deze casefans over, die ik in de sys_fan_PUMP 5 en 6 heb geprikt. Ik had gelezen dat dit in principe moet kunnen en ze zich ook gewoon als normale PWM fan's zouden moeten gedragen. Echter..ook bij deze krijg ik alleen de mogelijkheid tot 1 stand, net als bij mijn 'hoofdprobleem'.

Thanks alvast!
 
Bedankt voor je reactie. Maar waar zie jij in de handleiding dat pump fans alleen vaste RPM geven? Ik zie dat niet staan namelijk op blz 26... En wat betreft SYS FAN 4.... Die zou dus idd net zo moeten werken als de anderen, maar dat doet hij dus niet... Kan de connector kapot zijn? Want wat zou het anders kunnen zijn?
 
Zo wie zo:
https://www.gigabyte.com/nl/Motherboard/X399-DESIGNARE-EX-rev-10#kf
Different models have different number of fan pin headers and temperature sensors. Smart Fan 5 function may vary by model.

En
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_x399-designare-ex_e.pdf
p11:
Fan speed control
* Whether the fan (pump) speed control function is supported will depend on the fan
(pump) you install.

En ik kwam nog ergens een opmerking op een forum tegen, kon ik nog niet terug vinden, teveel searches gedaan...
De diverse uitvoeringen maakt het mss niet zo makkelijk als dat niet separaat gedocumenteerd is....
 
Bedankt weer voor je reactie,

Ah ja dan zal dat wel niet kunnen met die sys_pump idd... Die laat ik dan wel voor wat het is...

Maar dan nog snap ik niet waarom de normale sysfan4 het niet doet.. maar goed wellicht is die gewoon kapot dan
 
Heb je een bios reset en firmware update gedaan (laatste als die er is uiteraard).
En de fan die op 4 zit werkt wel op 1 t/m 3?
 
hmm nee, geen BIOS reset gedaan en er is geen FW update

Dus BIOS reset zou nog kunnen helpen? Dan zal ik dat nog even proberen !
 
Eerst: Heb je de andere fans nog op fan-aansluiting 4 getest om zeker te zijn dat het niet aan de fan ligt of aan het kabeltje ervan?

Dan pas: Het bios.
Tis iig te proberen, kijk wel uit hoe je het moet doen anders heb je een baksteen-moederbord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan