Hoe mbv VBA mail op basis van eigen mailsjabloon starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansFRAP

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
209
Situatie
Ik gebruik Outlook - Office 365 lokale versie.
Ik heb een aantal eigen Outlook mail sjablonen. Deze staat in mijn eigen sjabloon directory (D:\Aangepaste Office-sjablonen\Outlook\ ).

Ik kan vanuit: Outlook - Start - Nieuw - Nieuwe Items - Meer Items - Formulier kiezen ...
een dialoog opstarten waar ik dan verder klik om mijn template te zien: Zoeken in - Gebruikerssjablonen in bestandssysteem - Bladeren - Gewenste dir klikkend zoeken.

Helaas iets te veel klikjes !

Vraag
Ik zou mbv VBA het dialoog: Formulier kiezen willen tonen en dat daar dan direct de gewenste directory voor de plaats waar mijn Outlook-sjablonen (*.oft) staan, is opgenomen.
Dit dialoog zou ik dan vanuit: Eigen Functies opgenomen in het Lint willen starten. (Lint aanpassen en daar Macro aan koppelen is geen probleem!)

Ik denk dat ik in VBA gebruik kan/moet maken van Set ..... (verwijzend naar Outlook-dialoog) maar geen idee welke onderdelen in Outlook hiervoor aangeroepen moeten worden.

Graag voorbeeldje van code hoe ik Outlook-dialoog: Formulier kiezen met eigen variabelen zou kunnen aanroepen / presenteren.
 
Oplossing gevonden en verder uitgewerkt

Om een specifiek Outlook-formulier te starten, kan nl. gebruik gemaakt worden van 2 regels code (!).

Code:
Sub Test
    Set msg = Application.CreateItemFromTemplate("D:\Aangepaste Office-sjablonen\Outlook\Factuur.oft")
    msg.Display
end test

Deze code kan ik goed gebruiken om vanuit een dialoogscherm met combobox eigen sjablonen/formulieren aan te bieden.

Uitgewerkt
- In het Outlook-Lint tab: Eigen Functies opgevoerd
- Onder: Eigen Functies groep: Formulieren toegevoegd
- In: Formulieren de formulieren: Facturen en Uitnodigingen opgenomen
- In de dir: D:\Aangepaste Office-sjablonen\Outlook een FORMULIER.INI file opgenomen (ja, INI-file!)
- Door vanuit het lint: Facturen te klikken wordt INI-file uitgelezen en in dialoog met combobox aangeboden waarin verschillende facturen getoond worden.

Onderhoud van INI-file is voor iedereen simpel te doen.
Wil je meer categorieën dan kan je die in dialoog opnemen, vergt alleen wat meer toevoegingen in je dialoog.

Gebruiker selecteert gewenst formulier (Facturen) en selecteert in dialoog juiste formulier (Factuur-De Groot) en klikt op: OK.
Hierna wordt sjabloon door bovenstaande code geactiveerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan