• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal.als met behoud van de huidige rij - autocorrectie excel uitzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

JokeTanghe

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2021
Berichten
5
Hallo

Ik gebruik de formule: =AANTAL.ALS($B$2:$B24;B24) om te berekenen hoeveel keer de cel op die lijn in B-kolom voorkomt. Hij mag enkel rekening houden met het voorkomen van dat getal in de rijen voorafgaand.

Excel corrigeert vaak automatisch die formule naar een groter bereik. Echter dit mag niet gebeuren.
ik voegde deze formule toe in een tabel, zodat elke nieuwe lijn deze formule ook heeft.
ik heb reeds meerdere malen de automatische correctie terug geannuleerd, maar toch blijft excel dit opnieuw doen.
Idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand excelprobleem.xlsx
    21,6 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Met een voorbeeldbestandje wordt je sneller geholpen.
Geef duidelijk aan wat je als resultaat verwacht. Voor mij is dat nu nog onduidelijk.
 
Leuk al die koppelingen. Je hebt ook een cruciale opmerking vergeten:
Geef duidelijk aan wat je als resultaat verwacht.

Gaat het om kolom L? Deze lijkt mij correct... wat gaat hier niet goed?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
ik wil dat in kolom L de formule niet wordt aangepast.
Kolom L moet tellen hoeveel keer de code in kolom B voorkomt, en dit op het moment dat je die rij invult. De waarde mag nadien niet meer wijzigen in die rij.
vb in rij 30 voer ik de vorming met code o21 toe. in kolom L moet hij tellen hoeveel keer de code o21 voorkomt in de rijen tem rij 30. ( want dit bepaalt of hij tarief in kolom N of O moet gebruiken)

Nu past excel vaak ( niet altijd) de formule in kolom L aan zodra je rijen eronder toevoegt (ook al is het een andere code dat toegevoegd wordt).
 
Probeer het zo eens.

Code:
=AANTAL.ALS(B$2:Tabel1[[#Deze rij];[Kolom1]];Tabel1[[#Deze rij];[Kolom1]])
 
Laatst bewerkt:
Hallo HSV

Het lukt helemaal.
Eerst lukte het niet, hij gaf een foutmelding in mijn eigen bestand. na het plaatsen van jouw formule in "voorbeeldbestand" herleidde excel jouw formule automatisch naar deze:
=AANTAL.ALS(B$2:[@kolom1];[kolom1]) en nu lukt het wel.
Het lost zelfs ook mijn probleem op, dat hij de historiek niet meer bijhoudt. vb je voerde ooit een regel in, maar verwijderde die... dan bleef hij toch verder tellen in de rijen...
Heel erg bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan