• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek - deel van totalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn11

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2008
Berichten
35
Hi all,

Ik heb een Excel-lijst met 10 kolommen. Uit 2 van deze kolommen wil ik de data die hier in staat inzichtelijk maken in een grafiek.

In de bijlage een voorbeeld toegevoegd. Je ziet hierin 2 kolommen; 1 = type 2 = reservering.

Van type A zijn er in totaal 5. Van deze 5 zijn er 2 gereserveerd.

In een grafiek wil ik laten zien dat er in totaal 5 type A's zijn waarvan 2 gereserveerd. Echter krijg ik het op dit moment alleen voor elkaar dat Excel de totalen bij elkaar telt. Dus ik krijg een grafiek te zien met de waarde 7 (5 + 2) maar het moet dus een totale waarde van 5 zijn, waarvan 2 gereserveerd.

Als grafiek lay-out heb ik een staafdiagram, 1 staaf met daarin de waarde 5 en daarbovenop de waarde 2 in een andere kleur. Zo lijkt het alsof er in totaal 7 items A's zijn, maar dat is dus niet zo.

Wie kan hulp bieden?

bedankt!
 

Bijlagen

  • Tabel.png
    Tabel.png
    12,4 KB · Weergaven: 20
  • grafiek.JPG
    grafiek.JPG
    23,7 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Met een excel bestand kunnen we veel meer dan met wat afbeeldingen.
 
Uiteraard...hierbij
 

Bijlagen

  • Excel grafiek.xlsx
    18,4 KB · Weergaven: 16
Even het grafiektype wijzigen?
 

Bijlagen

  • Excel grafiek.xlsx
    18,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Wordt er niet veel duidelijker van. Het doel van een grafiek is om verschillen te laten zien. Het verwachte eindresultaat heb je ook niet laten zien dus maar weer een gokje.
 

Bijlagen

  • Excel grafiek.xlsx
    20,4 KB · Weergaven: 21
Wordt er niet veel duidelijker van. Het doel van een grafiek is om verschillen te laten zien. Het verwachte eindresultaat heb je ook niet laten zien dus maar weer een gokje.

Dat is precies wat ik nodig heb. Ik zie dat je de waarden hebt aangepast naar 'MAX' ?

Ik heb het zelf geprobeerd met 'MAX', maar dan krijg ik niet het gewenste resultaat. Hoe heb je het precies gedaan?

In de bijlage hoe ik het heb....
 

Bijlagen

  • Excel chart - Helpmij.xlsx
    41,4 KB · Weergaven: 16
Wat wil je nu presenteren in de grafiek? het is toch duidelijk wat ik met het bestandje in #6 gedaan heb. 2 kolommen toegevoegd en obv van de waarden een grafiekje gemaakt. Het wordt totaal niets zeggend als je over meerder periodes hutjes en bezetting gaat optellen. Dus denk eerst eens even goed na wat je nu uiteindelijk wil zien.
 
zie bijlage
 

Bijlagen

  • Excel chart - Helpmij (hs).xlsx
    41,3 KB · Weergaven: 15

Dat is wat ik wil inderdaad. Maar had gehoopt geen extra kolommen in de sheet te hoeven inbrengen.

Dat Excel zou zien dat je 10 types A hebt WAARVAN er 3 zijn gereserveerd bijvoorbeeld.

Thanks!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan