• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

.XLS importeren in Excel met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stevesh

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2012
Berichten
110
Goedenavond,

Ik heb een (reeds met details gevulde) excelsheet. Daarin lukt het mij inmiddels al wel om een bankimport (.XLS) op blad2(Transacties) te plaatsen. Alleen wil ik nu nog het volgende:

Zodra ik de import doe wil ik eigenlijk PER LINE de import controleren & aanpassen dmv een reeds gemaakt UserForm.

In dit userform zou hij eigenlijk automatisch de datum van de transactie moeten overnemen én het bedrag.
overige data wil ik zelf kunnen toevoegen. Dit gaat voor nu om: Categorie, Sub-Categorie en omschrijving.

ik snap dat een voorbeeld bestand handig is, maar die moet ik dus nog eerst even anoniem maken.

wellicht snapt iemand mijn vraag op deze manier ook al.

Ik hoor graag.
Steveh.
 
Je krijgt een bank import als een .xls (Excel 2003) bestand? :shocked:

Verder lijkt me wat je wilt geen enkel probleem, maar inderdaad, een voorbeeld zou fijn zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nouja, waren er wel meer beschikbaar; “ XLS, PDF, TXT, MT940 of CAMT.053” daarin leek XLS mij de makkelijkste. *♂️ Als een andere export makkelijker/beter is mag/kan dat natuurlijk ook. Het idee zal het zelfde zijn gok ik?

Steve
 
Als je er zelf voor kiest is dat geen probleem uiteraard :)
 
Ik zou daarnaast eigenlijk ook niet weten welke van de genoemde nog meer door excel gelezen kunnen worden? Maar dat zegt misschien meer over mij dan over excel
 
Niet zozeer door Excel direct, maar middels VBA is er veel meer mogelijk.
 
.xlx wordt steeds vaker als verkapte .csv gebruikt de .txt heeft waarschijnlijk dezelfde lay-out. Niet dat het voor de vraag veel uitmaakt want daar is jouw bestandje voor nodig. Het anoniem maken lijkt mij slechts enkele minuten te kosten dus wat daar zo moeilijk aan is?
 
Laatst bewerkt:
Hierbij het lege bestand.

Tevens wat mij ook nog niet gelukt is bij een handmatige transactie toevoegen:
1) Scrollen met de muis binnen de categorieën én subcategorieën
2) Stel categorie 4 is geselecteerd, dat ik dan alleen een range subcategorie X t/m X zie. i.p.v. alle sub categorieën.

Bij een import zou ik dus willen dat hij per regel alle transacties af gaat in het UserForm zodat men zelf de categorie en subcategorie kan bepalen én een eigen omschrijving kan toevoegen/aanpassen.
hij zou eigenlijk de datum, het bedrag en de omschrijving al uit de import moeten halen.
 

Bijlagen

  • Helpmij_File_Leeg.xlsm
    51,5 KB · Weergaven: 32
Waarschijnlijk wel als je ook een voorbeeld van je xls bestand plaatst.
 
Dacht eigenlijk ik die er al bij had gedaan... hierbij separaat.
 

Bijlagen

  • XLS210728181334.xls
    56 KB · Weergaven: 34
Dat bestand is niet volledig. Via welke bank krijg je deze export? Welke handelingen doe je eerst om het zo te krijgen?

2) Stel categorie 4 is geselecteerd, dat ik dan alleen een range subcategorie X t/m X zie. i.p.v. alle sub categorieën.
Hoe moet Excel weten welke subcategorie bij welke categorie hoort?
 
Laatst bewerkt:
Een formulier i.p.v. een Userform lijkt me veel handiger voor dit onderwerp.
 
Dat bestand is niet volledig. Via welke bank krijg je deze export? Welke handelingen doe je eerst om het zo te krijgen?

Hoe moet Excel weten welke subcategorie bij welke categorie hoort?

ik krijg het bestand van ABN Amro. en doe geen handelingen om het zo te krijgen.
verder zou hij de info vwb Categorie én Subcategorie halen uit tabblad "Data_pmb"
 
Hoe moet Excel weten welke subcategorie bij welke categorie hoort?
Dat er 2 onafhankelijke kolommen staan was mij al duidelijk. Best bijzonder dat je een lege export plaatst. Ik ken de ABN export niet maar meestal staan er ook wat getallen in. Kan opgemaakt zijn als tekst bv € 300.0 of er er kan een echt getal staan bv 300,00. Het is allemaal gissen nu.
 
Dat er 2 onafhankelijke kolommen staan was mij al duidelijk. Best bijzonder dat je een lege export plaatst. Ik ken de ABN export niet maar meestal staan er ook wat getallen in. Kan opgemaakt zijn als tekst bv € 300.0 of er er kan een echt getal staan bv 300,00. Het is allemaal gissen nu.

Opzich niets geks dacht ik, de kolommen staan precies zoals ze zijn in het XLS bestand.
Kolom A tm D & H zijn "Standaard"
Kolom E,F & G zijn "Getal"
 
Volgens mij begrijp ik zelf wel wat ik geschreven heb dus de quoteknop kan je beter niet gebruiken. Als ik jou was dan zou ik een macro opnemen en deze een beetje dynamisch maken. Of de gegevens via Power Query inladen.
Op zich is het hele proces niet zo moeilijk maar je geeft te weinig informatie over hoe het geheel in elkaar steekt. Zelf zou ik de voorkeur geven aan het exporteren als .TXT (Is vaak wat makkelijker te manipuleren bij een import)
 
oke.
Die quote was meer om dat ik op jouw bericht antwoord. My bad.
In principe maakt het mij eigenlijk weinig uit wat voor type bestand er geïmporteerd wordt. Als het resultaat maar te behalen valt.

Wat ik eigenlijk zou willen is het volgende, ben nog helaas nog niet zover dat ik een goed bestand kan delen, daarom is het wat lastig.

Ik heb Excel sheet "Helpmij_file_Leeg.xls" in die file staat een knop: "transacties importeren" als ik daar op klik moet hij bij het gekozen bestand (het zij txt het zij xls) bepaalde kolommen importeren naar "Helpmij_file_Leeg.xls" tabblad "Transacties". Dit zou hij eigenlijk per transactie moeten doen via het UserForm zodat je dus bij élke transactie een categorie, subcategorie én evt. een omschrijving kan toevoegen(als je geen omschrijving toevoegt, pakt hij die van de bank). Het overige van het UserForm wat je kunt aanpassen zou hij ook van de banktransactie moeten pakken; datum & bedrag.

Ik leg het misschien een beetje wazig uit, maar dat is omdat ik niet weet hoe het exact kán werken en ik nog geen goed werkend bestand heb.
Hopelijk is mijn uitleg nu iets duidelijker en zegt het in combinatie met de vorige reacties al iets meer.... Thanks in ieder geval!

Mocht het niet helder zijn, hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Steve
 
Een zo goed als leeg bank bestand hebben we niks aan.
Plaats er gewoon eentje met wat dummy gegeven.
Kies ook of je via xls of txt bestand wilt werken omdat daar dag en nacht verschil in zit hoe het dan moet worden gedaan.
 
Okee, heb het nu in een bestand gezet. Hopelijk verklaard dit een boel.
Onder de blauwe balk wil ik wat grafieken gaan maken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 

Bijlagen

  • XLS210811181654.xls
    30 KB · Weergaven: 19
  • PMBv3.xlsm
    53,1 KB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan