Welke HTML editor

Status
Niet open voor verdere reacties.

marconist

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2006
Berichten
128
Goedenavond,
ik heb al een stukje van mijn website, waarin wat Java en CSS scripts, klaar.
Ik gebruik hier voor de editor: HTML-Kit Tools.

Toch lijkt het mij wel handig om eens een wysiwyg HTML editor te gebruiken,
zodoende kwam ik op de HTMLPAD editor terecht.

Tot mijn verbazing zie ik bij de laatst genoemde editor
dat de positie van enkele images niet meer kloppen.

Voor dat ik nu verder ga met mijn website vraag ik mij af welke van deze twee
de juiste is die op de website de correcte weergave geeft.
Of zijn ze beiden niet goed.

Een andere mogelijk zou ook kunnen zijn, een foutieve instellingen van de editors?

Welke editor, waar ik op kan vertrouwen, kan ik het beste gebruiken en waar
moet ik nog meer op letten?

Cees
 
Een wysiwyg editor lijkt handig maar ze zijn niet handig voor het maken van responsive pagina's, dat wil zeggen pagina's die op elk apparaat en in elke browserbreedte goed worden weergegeven. Zulke editors werken vaak met absolute afmetingen en absolute posities waardoor teksten en/of plaatjes bij verschillende apparaten (lees: bij verschillende schermresoluties) buiten beeld vallen.

Bekijk de voorbeelden eens van Bootstrap die wereldwijd wordt ondersteund. Je zal hiervoor een gewone programmeer editor nodig hebben, bijvoorbeeld Notepad++ (gratis) of de uitgebreide Sublime Text (gratis, ook na proefperiode).

Nog een dingetje over wysiwyg editors, ze produceren vuile code waarin fout zoeken heel erg lastig is.
 
In basis zoek je een editor die zich het beste aan de exacte specificaties van de diverse standaarden houd.

Voor HTML/CSS zijn er een paar problemen:
-Foutafhandeling ontbreekt. Oftewel als je ergens ook maar iets niet helemaal volgens de standaarden doet dan beschrijft de standaard niet hoe met de fout om te gaan. Hier geven de verschillende browsers zelf invulling aan. Maak als voorbeeld maar eens een alinea en daaronder een tabel. Sluit de tabel niet netjes af met </table> en bekijk de verschillen eens in de verschillende browsers
-De browsermakers proberen steeds functies toe te voegen die nog niet zijn opgenomen in de standaarden. Dus ook hier geeft iedere maken zijn eigen invulling aan de uitvoering van een bepaalde functie.

Samengevat is het de kunst om je zo goed mogelijk aan de standaarden te houden en niet buiten de lijntjes te kleuren. Dan is de kans het grootst dat je website op alle platofrmen werkt.
 
In basis zoek je een editor die zich het beste aan de exacte specificaties van de diverse standaarden houd.
Goed uitgangspunt :) Dit doen alle editors die regelmatig worden geupdate naar de laatste stand van zaken.
 
In basis zoek je een editor die zich het beste aan de exacte specificaties van de diverse standaarden houd.

Voor HTML/CSS zijn er een paar problemen:
-Foutafhandeling ontbreekt. Oftewel als je ergens ook maar iets niet helemaal volgens de standaarden doet dan beschrijft de standaard niet hoe met de fout om te gaan. Hier geven de verschillende browsers zelf invulling aan. Maak als voorbeeld maar eens een alinea en daaronder een tabel. Sluit de tabel niet netjes af met </table> en bekijk de verschillen eens in de verschillende browsers.
Ikzelf gebruik Firefox, en die geeft in de view-source mode aan als er syntactisch gezien iets fout is. Dat zit er al járen in. Maar ze corrigeren er niks van.
 
Bedankt voor alle respons.

Ik houd het toch maar op HTML Kit tools. dat een venster heeft om direct naar de browser te gaan.
Daarbij kun je in het script direct zien of het pad naar bijvoorbeeld een image correct is.
Sublime Text komt dicht in de buurt maar heeft het nadeel dat het geen directe toegang heeft, voor zover ik het weet, tot de browser.
 
Bed
Daarbij kun je in het script direct zien of het pad naar bijvoorbeeld een image correct is.
Ik hoop ook bij relatoeve paden, zoals bijv. 'images/0001.jpeg'
Sublime Text komt dicht in de buurt maar heeft het nadeel dat het geen directe toegang heeft, voor zover ik het weet, tot de browser.
Veel editors hebben dat niet, want daar heb je weinig aan omdat ze dan ondersteuning moeten inbouwen om programmeertalen (zoals bijvoorbeeld PHP) uit te voeren. En voor het gel je met SCCS of SASS werkt, dan moet je het eerst nog compileren tot een css-bestand.

Daarom hebben veel webdevelopers een lokale webserver geïnstalleerd en op hun scherm deze openstaan, zodat ze alle wijzigingen kunnen bekijken. In Netbeans, wat ik gebruik, is er een Play-knop, waarmee je een browserscherm kunt openen met het pad naar je lokale site, zoals op http://127.0.0.1/website/script.php.
 
Sublime Text komt dicht in de buurt maar heeft het nadeel dat het geen directe toegang heeft, voor zover ik het weet
Sublime Text heeft een package control waarin zeer veel extensies zitten.
Bijvoorbeeld de View In Browser extensie.
Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van omdat een website cross-browser goed moet werken en niet alleen in de browser(engin) waarin je bouwt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan