Gewenst formaat van NotePad-document meegeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
Met onderstaande code roep ik in Excel d.m.v. een knop Notepad/Kladblok aan met een overzicht van de beschikbaarheid in een bepaalde periode van collega's: vakantie.txt. Dat gaat prima, maar wat mij stoort is dat het steeds een groot scherm wordt in plaats van aangepast aan de omvang van de tekst die er in dat document staat.

Is er een mogelijkheid om de gewenst grote van het tekstdocument mee te geven als het wordt aangeroepen?

Eigenlijk zou ik nog veel liever WordPad aanroepen zonder knoppenbalken ed. omwille van de mogelijkheid van enige opmaak mee te kunnen geven. Ziet iemand hier een mogelijkheid toe?


Code:
Sub vakantie()
    CreateObject("Shell.Application").Open ("I:\***\***\Vakantie.txt")
End Sub
 
Kijk eens of dit in de buurt is van wat je wilt:
Functie in een Module:
Code:
Public Function OpenWordpadFile( _
    ByVal PathName As String, _
    Optional WindowStyle As VBA.VbAppWinStyle = vbMinimizedFocus) As Double

    Dim WshShell As Object

    Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")

    OpenWordpadFile = WshShell.Run(WshShell.RegRead( _
        "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\WORDPAD.EXE\") _
        & " """ _
        & PathName _
        & """", WindowStyle, False)

    Set WshShell = Nothing
End Function

Aanroep:
Code:
Sub OPWF()
    OpenWordpadFile "I:\***\***\Vakantie.txt", vbNormalFocus
End Sub
 
Bedankt Edmoor; het werkt perfect. Het enige wat een beetje jammer is, is dat als ik uitgelogd ben geweest het document weer opkomt in groot formaat en met menubalk. Mogelijk is dat een instelling, of het niet vasthouden daarvan, dat de 'schuld' is van onze provider. Maar als ik het document aanpas tot noodzakelijke proporties en de menubalk verberg, dan houdt hij dat gedurende de gehele sessie wel vast.

Leuke 'bijvangst' is dat hij nooit meer dan één keer het document opent. Bij NotePad werd het document gewoon iedere keer opnieuw geopend end at is slordig natuurlijk.

Nu nog kijken of ik van de activeerknop een wisselknop kan maken: als het document geopend is wordt het afgesloten, als het niet geopend is, moet het worden geopend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan