Laptop heeft er geen zin meer in.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

HAMMAR

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2001
Berichten
894
Hallo, een probleem waar ik geen raad meer mee weet, misschien met jullie hulp?

Kreeg een laptop (Terra W258cz2(q)met Win 8.1 64 bit, 1TB hd en 4 Gb ram)van mijn zus, windows startte niet meer op, foutmelding: "er kon geen besturingssysteem gevonden worden, F1 voor restart" en dat in een loop.
Ik start de laptop op met F2 ingerukt om in het Bios te zien of de HD nog herkend wordt en de bootvolgorde te veranderen. Start opnieuw op en sindsdien niets meer, een zwart scherm, leds branden, hd led knippert even, hd spint ook, fan draait, dvdRom werkt ook. Ik kom dus niet meer in de bios met géén enkele toetsencombi.
Eerst maar eens de cmos gereset door de batterij er uit te halen, geen effect.
Windows installatieschijf in de dvd rom, geen effect.
Hd eruit en door een andere vervangen waar ook win op draait om maar iets te proberen, geen effect.
Ram geheugen er uit en vervangen, geen effect.
HD en Ram verwijderd en opgestart, géén beep codes.
Ik neem aan dat het Bios gewist c.q. beschadigd is, heb contact met Terra leverancier in Duitsland gezocht en zij hebben mij de Bios gestuurd, heb dit op een usb stick gezet en geprobeerd, maar als er geen Bios is, ziet hij ook geen USB natuurlijk (denk ik dan).
Vreemd genoeg is het Bios wat ik kreeg geen enkele .exe file maar een aantal files.

Hoe krijg ik dit nu weer aan de praat?? Alvast dank.
 
Hang er eens een extern usb toetsenbord aan om te kijken of je dan wel in het bios kunt komen.
 
Hallo

Een gecrashte/vastgelopen "bios" zie je zelden bij de iets oudere toestellen. (is meer een ziekte bij recente / hedendaagse toestellen)

Ik vermoed dat je het hier eerder dient te zoeken in een defekte g.p.u o.i.d.

Chip die het motherboard moet initialiseren ziet 1 of meerdere onderdelen niet en stopt korrekt opstarten motherboard.

Controleer de c.p.u./g.p.u. fan en radiator of deze verstopt zijn door stof.

Versteende thermisch geleidende pasta en uitgedroogde thermal pads zeggen ook veel welk leven deze laptop heeft meegemaakt.

Het in een "loop" opstarten lijkt een corrupte windows te zijn , door toestel b.v.b. abrupt uit te schakelen , wat overeenkomt met g.p.u. / chipset problemen.

Harddisk eens testen (in een ander toestel of met u.s.b. enclosure) met crystaldiskinfo kan soms ook nuttige tips opleveren.

Draaiuren , eventueel gelogde veel te hoge temperaturen h.d.d. , tientallen bad clusters door schokken , etc ....

Als je rond kijkt bij dit merk , zie je wel heel veel (defekte) toestellen te koop voor onderdelen , wat ook niet hoopgevend is ....

Wacht eventueel verdere nuttige antwoorden af ... je weet nooit ... , en hopelijk heb ik het volledig mis en is het een stommiteit die ik met de geleverde info over het hoofd zie.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Een moeilijk probleem. Heeft de knoopcel batterij nog 3 Volt? Maak de laptop meteen stroomloos wanneer je dat checkt. Dus de accu er uit, de Aan knop lang ingedrukt houden en nog een paar minuten wachten. Soms wordt er door de laptop onterecht gerapporteerd dat de accu leeg is en wordt het daardoor verholpen maar als de laptop steeds minder nog doet en je kan nu ook niet meer in de Setup komen, dan ga ik er vanuit dat je bij de Action nieuwe knoopcellen kunt gaan kopen. Een goedkope reparatie bovendien, want alleen onderhoud.
 
Hallo

Een gecrashte/vastgelopen "bios" zie je zelden bij de iets oudere toestellen. (is meer een ziekte bij recente / hedendaagse toestellen)

Ik vermoed dat je het hier eerder dient te zoeken in een defekte g.p.u o.i.d.

Dat zou dan precies op het zelfde moment moeten gebeurd zijn als het veranderen van de boot volgorde in de Bios, lijkt mij te toevallig.

Chip die het motherboard moet initialiseren ziet 1 of meerdere onderdelen niet en stopt korrekt opstarten motherboard.
Misschien....maar lijkt mij niet.

Controleer de c.p.u./g.p.u. fan en radiator of deze verstopt zijn door stof.
Zijn schoon.


Het in een "loop" opstarten lijkt een corrupte windows te zijn , door toestel b.v.b. abrupt uit te schakelen , wat overeenkomt met g.p.u. / chipset problemen.
Harddisk in een andere laptop gezet en werd idd niet herkend door het bios.

Harddisk eens testen (in een ander toestel of met u.s.b. enclosure) met crystaldiskinfo kan soms ook nuttige tips opleveren.
Gedaan, is morsdood.

Draaiuren , eventueel gelogde veel te hoge temperaturen h.d.d. , tientallen bad clusters door schokken , etc ....

Als je rond kijkt bij dit merk , zie je wel heel veel (defekte) toestellen te koop voor onderdelen , wat ook niet hoopgevend is ....

Wacht eventueel verdere nuttige antwoorden af ... je weet nooit ... , en hopelijk heb ik het volledig mis en is het een stommiteit die ik met de geleverde info over het hoofd zie.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter

Ik heb met verschillende dos bootmanagers de laptop geprobeerd tot leven te wekken, helaas niets gelukt. niets via USB, cd-rom of nieuwe harddisk, hij boot nergens van. Lijkt me écht overleden helaas.
 
Laatst bewerkt:
Een moeilijk probleem. Heeft de knoopcel batterij nog 3 Volt? Maak de laptop meteen stroomloos wanneer je dat checkt. Dus de accu er uit, de Aan knop lang ingedrukt houden en nog een paar minuten wachten. Soms wordt er door de laptop onterecht gerapporteerd dat de accu leeg is en wordt het daardoor verholpen maar als de laptop steeds minder nog doet en je kan nu ook niet meer in de Setup komen, dan ga ik er vanuit dat je bij de Action nieuwe knoopcellen kunt gaan kopen. Een goedkope reparatie bovendien, want alleen onderhoud.

Geprobeerd, knoopcel gewisseld en gemeten, geen succes helaas.
 
Hallo

Als alle eerder door mij vermelde mogelijkheden effektief in orde zijn ....

Rest er volgens mij nog slechts 1 mogelijkheid.

Kortsluiting op het motherboard door een (meestal) s.m.d. condensator.

Meestal op een spanningsrail die permanent draait ... (3.3V om een voorbeeld te geven)

Zal dus spanningen controleren worden.

Mocht jij hier onvoldoende ervaring in bezitten , eventueel laten uitvoeren door een lokale elektronika hobbyist.

Ik vermoed wel dat het geen voor de gemiddelde gebruiker snel / eenvoudig op te lossen defekt zal zijn , volgens de hoeveelheid dergelijke defekte (voor onderdelen)toestellen die op de markt te koop zijn ....


P.s. :

Voor de volledigheid van dit verhaal:

Heb hier al toestellen gehad , die perfekt werkten .... tot je ze optilde .....

De minuscule torning die optrad , was al voldoende om de defekte soldeerverbindingen g.p.u/motherboard te verstoren.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
Hallo

Zie net dit :

"Harddisk eens testen (in een ander toestel of met u.s.b. enclosure) met crystaldiskinfo kan soms ook nuttige tips opleveren."

Gedaan, is morsdood.

Dus deze spindelt zelfs niet meer op ????:eek:

Mocht dit zo zijn , dan heeft deze misschien het ganse systeem doen sneuvelen.

Controleer dan toch zeker of de 5V voedingsspanning van deze h.d.d. niet is kortgesloten. (of laat dit controleren)

Peter
 
Harddisk spinde wel, maar zoals ik al zei, ik heb 'm in als 2e drive in een andere laptop gestoken en hij werd daar niet herkend.
 
Geen bios beeps = chipset lees mobo overleden bij helemaal kaal opstarten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan