Wordpress - spraak plugin werkt niet en vergrootglas

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.679
Hoi,
Voor de stichting maak ik een website die de stichting toegankelijk wil maken voor mensen die niet goed kunnen lezen.
Ze willen dus een spraak plug-in of iets wat voorleest.

Nu heb ik de plug-in Responsive voice https://responsivevoice.freshdesk.c...212-how-do-i-add-a-button-to-my-post-or-page-
maar ik zet de button op de website maar ik hoor niets.

Nu is UK Engels standaard, dus ik moet het wel NL maken. Maar ook dan werkt het niet.
zie website www.zoekhetbedrijf.com

Weet iemand een andere goede of kan ik het anders doen?

Verder nog de vraag of hoe ik het zoekvenster zo kan maken dat het groter wordt.
Neem als voorbeeld www.anbo.nl en dan rechtsonder het vergrootglas.
 
Ik zit ook te kijken voor een Nederlandse vertaal-stem. Maar ik vrees dat je dan toch in de buidel moet tasten. Een goede stem laten maken kost echt extreem veel tijd.

Een voorbeeld is bij NS, waarbij er een nieuwe omroepstem klinkt. Daarvoor is er voor tientallen uren aan audio gecrëeerd die om moeten worden gezet naar klanken.
Dus ik kan wel snappen waarom er geld gevraagd wordt.

Sowieso zou ik niet enkel naar Wordpress-plugins kijken, want vanilla JavaScript (of met jQuery sausje) werkt ook even goed als je het implementeert.
Plugins zou ik enkel zoeken als het niet anders kan, of als je specifiek gebruik wilt maken van Wordpress functionaliteiten. Zelfs een slider kan je al werkend krijgen zonder plug-in.

Ik weet wel dat browsers een eigen API hebben in JavaScript hebben om op redelijke wijze text uit te kunnen spreken:
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Web_Speech_API/Using_the_Web_Speech_API

maar... het is nog experimenteel.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso zou ik niet enkel naar Wordpress-plugins kijken, want vanilla JavaScript (of met jQuery sausje) werkt ook even goed als je het implementeert.
Daar heb ik geen kaas van gegeten. Geen idee hoe dat werkt. Ik laat het over aan de stichting.
Anders kunnen mensen altijd nog in hun eigen browser een extensie plaatsen.
 
Gelukkig hebben veel makers een mooie pagina met uitleg over hoe je het moet inbouwen.
Dus veel kaas hoeft je daar niet van te eten ;-)

Ik geef in ieder geval aan dat er meer bestaat dan Wordpress-plugins.
 
In Windows 10 zit standaard de "Verteller" met goed Nederlandse spraak.
Aan- en uitzetten gaat met Win-toets + Control + Enter.
Ik weet niet of dit iets is.
 
Dus veel kaas hoeft je daar niet van te eten ;-)
Nou, ik ben anders wel een kaaskop!!
Maar als ik tijd heb, zal ik eens zoeken hoe of wat.

@Bron, dat is Windows, hoe zit dat met Linux? Ik heb hier nog nooit mee te maken gehad dus al sla je me dood.
Ik heb de stichting al aangegeven dat je extensies hebt voor browsers, dus ik denk dat ze daar genoegen mee moeten nemen.
 
Welke website? Bedoel je zoekhetbedrijf.com Stichting Viscentra, daar hoor ik in Edge een goede NL spraak zonder browser extensie.

Aanvulling.
Ik zie nu dat Edge standaard de functie "Hardop voorlezen" heeft, speciaal om webpagina's voor te lezen. In Edge (huidige chromium versie) kan dit worden gestart met Ctrl + Shift + U
 
Laatst bewerkt:
Bron: als je mijn bericht 2 had gelezen dan had je gelezen dat ik inderdaad een spraak plug-in erop heb zitten, maar dat is een trial.
Verder heb ik de stichting meegegeven dat er extensie bestaan voor browsers. In Edge zit misschien zo'n ding ingebouwd, maar dat kan ik niet weten. Ik werk niet met Edge.

Dus de stichting mag beslissen wat ze wil.
En ja, het is op zoekhetbedrijf.com (test website).
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam deze nog tegen:
https://www.talkie-app.nl/blog/wordpress-tekst-naar-spraak-plugin
Met de gratis Talkie WordPress plugin voeg je heel eenvoudig een tekst-naar-spraak functionaliteit toe aan je web pagina. Zo maak je in één klap je website toegankelijk voor visueel gehandicapten. Maar soms kan het ook lekker zijn om een blogpost voorgelezen te krijgen. De plugin maakt gebruik van de HTML 5 Speech Synthesis die in de computer, tablet of smartphone is ingebouwd.

Hoe te gebruiken
Nadat de plugin is geïnstalleerd in de WordPress website kun je eenvoudig met parameters in de shortcode bepalen wat de gebruiker kan luisteren.

Lang
Class
ID
Btn

en
Speakerlite, ook NL mogelijk
http://speaker.merkulov.design/lite/
I can turn WordPress Page into speech and say to your visitors. I use the latest technology of machine learning and artificial intelligence to play a high-quality human voice and add an audio player with content to the page.
Meerdere NL-stemmen M/V.
De "Standaad-NL" is gratis de "Wavenet" die ik niet gequote heb dus niet.
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-A FEMALE
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-B MALE
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-C MALE
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-D FEMALE
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-E FEMALE
 
Laatst bewerkt:
Thanx Route66, ik duik er in, het klinkt goed maar klinkt het ook goed ;) ?
We gaan het beleven.
 
en
Speakerlite, ook NL mogelijk
http://speaker.merkulov.design/lite/
I can turn WordPress Page into speech and say to your visitors. I use the latest technology of machine learning and artificial intelligence to play a high-quality human voice and add an audio player with content to the page.
Meerdere NL-stemmen M/V.
De "Standaad-NL" is gratis de "Wavenet" die ik niet gequote heb dus niet.
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-A FEMALE
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-B MALE
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-C MALE
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-D FEMALE
Dutch (Netherlands) Standard nl-NL nl-NL-Standard-E FEMALE

Ben er eens in gedoken, (ja, ik weet het, nu pas) maar hoe gaat dat in zijn werk met die Standaard NL?
Want als ik dat wil uitproberen moet ik inloggen en krijg een free trail. Hm.....

Ik denk dat ik de eigenaren van deze website kan overtuigen dat er een spraakfunctie in browsers zit, zodat iedereen het zelf kan regelen.
 
Het lijkt mij handig om zelf de Speech API van de browser te gebruiken. Dat zit je niet vast aan (dure) abonnementen en contracten.
 
De speech API is nog experimenteel ;) maar alle moderne browsers ondersteunen het.
Her-en-der heb ik wat snippets bij elkaar gezocht om alles (denk ik) cross browser te kunnen maken.

Getest in Chrome en Edge op Windows 10. Willen jullie in andere browsers testen?

In het bestand "speech-synthesis.js" kan je bij "lang" de taal-land code opgeven, bijv. nl-NL of nl-BE
Als de VoiceIndex op 1 staat krijg je een andere stem (zet Debug = True om alle stemmen van een taal-land code te zien).
De snelheid (rate), pitch (toon) en volume zijn ook instelbaar.

Een voorbeeld:
Code:
/* toevoegen aan je styleshet */
.speak, .speak-no-voice { text-decoration: underline dotted #c44 0.5px; text-underline-offset: 2px; }
.speak-hidden { font: normal 0.01px/0 sans-serif; color:transparent; background-color:transparent; border:0; }

<!-- gebruik class="speak" in je body waar je dit wilt -->
<p class="speak">
In deze zin staat <a href="">een linkje</a> - <em>Alles</em> uitspreken zonder opmaak.
</p>

<!-- zet dit direct boven </body> . wijzig  map/map/ in de map waar het bestand staat-->
<script src="map/map/speech-synthesis.js"></script>

In de bijlage vind je nog een paar voorbeelden.


Aanvulling. Als je wilt weten of er support is voor speech synthesis
voeg dan helemaal onderaan (na regel 93 in speech-synthesis.js) het volgende in:
Code:
if (!speechSynthesis) {
    console.log("Geen support voor speechSynthesis")
}
 

Bijlagen

  • text-to-speech.zip
    2,6 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan