Linux light versie tips

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Goedemorgen,
Ik heb een Intel NUC met Ubuntu desktop erop. Gekozen voor de lichtste installatie.
Toch is de schijf die ik heb (30GB) al bijna vol.
Nadeel van die NUC is dat er een vaste schijf inzit die niet zomaar te vervangen is (eMMC).
Dus zit ik aan bijvoorbeeld Lubuntu of OpenSuse of andere te denken. Jammer is dat ik opnieuw moet beginnen, maar ja.

Ik draai AnyDesk en ZoneMinder op dat kastje.
Voor ZoneMinder heb ik een extra SSD harddisk ingebouwd die als storage fungeert.

En... ben beginner, vandaar indertijd voor Ubuntu gekozen.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Thanks! :thumb:
 
30 GB. al vol met een lichte installatie? Dan is er toch iets niet in de haak hoor!
Dat krijg ik nog niet eens met een normale installatie van Linux Mint voor elkaar.

Wat je ook kan doen is een andere schijf inbouwen (als dat mogelijk is) en daar de installatie op doen.
De EMmc gebruik je dan alleen voor de boot, de andere schijf voor de home.
Dan heb je het goed voor elkaar.
 
Hoi @femke98, dank voor je reactie! Heb als SU diskanalyser (baobab) gestart.
En zie nu dat var 21,2GB (waarvan mysql 16,6GB) groot is. (ivm ZoneMinder?)
usr = 5GB
Home is niet zo groot overigens, 1GB.
Heb al een 2e HD geplaatst (SSD) en die is gemount als /hdd.

zit er nu aan te denken door dit nieuwe inzicht, ik kan vast de SQL database op die andere HD plaatsen? zal zelf ook even Googlen erna.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wacht, mysql database? Je draait een website op die computer?
 
@femke98 ZoneMinder kan je benaderen via localhost/zm
 
Oh, oké. Vroeger wat Zoneminder iets heel anders dan nu zie ik. Wist niet dat ze nu beveiliging doen, vroeger was het een firewall (ook beveiliging maar dan anders).
Vandaar.
(We have no plans to support Windows........Wow, dit lees je niet gauw).

Dan is het inderdaad van Zoneminder afkomstig. Wellicht die op een andere schijf zetten. Hebben ze support? Dan zou je dat na kunnen vragen of gewoon uitproberen.
 
hoi, zal deze vraag sluiten; ga een nieuwe starten want tijdens verplaatsen mysql naar andere schijf gaat wat mis;

dank allen voor hulp
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan