is access iets voor mijn vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco2016

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2016
Berichten
15
goedemiddag,
misschien al een vreemde titel voor mijn vraag.

voordat ik mij wil proberen access aan te leren is het wel zinvol om de vraag te stellen of ik er dan ook wat mee kan wat ik wil.
dit lijkt mij een uitgesproken website met mensen die er mee werken.

wat ik heb en wat ik wil:

als voorbeeld
ik werk bij de plus
ik heb een leveranciers artikelnummer (zeg maar bv: campina melk die verkocht wordt door jumbo, albert heijn etc)
de gescande streepjescode wordt dan gekoppeld aan het eigen supermarkt nummer.
alle supermarkten hebben een eigen artikelnummer, omschrijving etc.

wat ik wil is dat ik een streepjescode (of ean, gtin nummer) of omschrijving ingeef waarbij ik dan als resultaat alle supermarkten krijg te zien die het verkopen en dat ik dan als resultaat het artikelnummer van plus te zien krijg.
maar dan heb ik soms ook vervangende artikelen als het bestaande artikel uit de handel gaat voor een nieuw verbeterd product.
omdat het meestal niet om 1 artikel gaat maar om meerdere, wil ik dit uit een kolom van excel kopieren en in 1 keer in access willen plakken, maar ik weet niet of dit kan.

de database bestaat uit 400.00 artikelen die in verschillende lijsten staan vermeld en die iedere maand vernieuwd worden. en dan heb ik het nog niet over vervangende of alternatieve producten. dus het excel programma wordt een beetje traag.

als voorbeeld heb ik een supermarkt genomen, maar het gaat om een technische groothandel.

kan ik bijvoorbeeld excel bestanden in welk formaat dan ook (tekst, getal, omschrijving) in access plakken.

ik weet niet of het voor jullie duidelijk is, ik heb het voor ogen hoe het moet maar daar hebben jullie niets aan. :rolleyes:
 
kan ik bijvoorbeeld excel bestanden in welk formaat dan ook (tekst, getal, omschrijving) in access plakken.
Het klinkt als iets dat je in Access zou moeten kunnen doen, en ik weet dat Plus ook met Access databases werkt. Sterker nog: een paar jaar geleden heb ik voor de Plus een database aangepast :). Die ging overigens alleen over de filialen, niet over de inhoud ervan. Het lijkt mij dat het een hele onhandige constructie is als elk filiaal zijn eigen artikelcodes heeft. Dat lijkt mij totaal inefficiënt, want wat is daar het voordeel van? Ik zie 'm niet. Wellicht dat een plus zélf kan/mag bepalen welke artikelen gevoerd worden, en dat daar dan artikelen bijzitten die in geen enkel ander filiaal verkocht (mogen) worden. Dat kan. Maar het gros van de artikelen in de winkels zal toch bij alle filialen wel ongeveer hetzelfde zijn? En om dan een systeem op te tuigen waarin elk artikel per winkel een ander nummer heeft, lijkt mij eerder werkverschaffing dan een voordeel.

Maar dat neemt dus niet weg dat het wel degelijk kan. Of je dat in Access moet gaan doen, is dan de volgende vraag want met de hoeveelheid data die je op deze manier gaat genereren, lijkt mij een hogere database zoals SQL Server (Express) of Oracle, of MySQL als je een webbased database wil, een stuk handiger. En in ieder geval sneller in het gebruik. Zeker als je een hoge leercurve hebt (je begint immers), kun je dan beter gelijk met de juiste tools beginnen.
 
hallo

een keten als Plus waar je online kan bestellen heeft een database systeem met de nodige interfaces naar andere systemen. Je kan best eens informeren bij de centrale IT afdeling die kunnen je op weg zetten en de data dan ook in het juiste formaat aanbieden. misschien hebben ze online tools die je kan gebruiken. er zal zeker ook een algemene database/ERP pakket zijn.
 
Zoals ik al zei: ik heb voor Plus gewerkt, en ik weet wel een contactpersoon voor je mocht je dat willen. Die kan je alles vertellen over de databases van Plus. Meer denk ik als noella :).
 
@NoellaG en @OctaFish, ik denk dat de TS wat zand in jullie ogen gestrooid heeft.;)
als voorbeeld heb ik een supermarkt genomen, maar het gaat om een technische groothandel.

@marco2016,
kan ik bijvoorbeeld excel bestanden in welk formaat dan ook (tekst, getal, omschrijving) in access plakken.
Ik neem aan dat je de inhoud van de cellen bedoeld. (Een Excel bestand kent maar 1 formaat wat ook een slechte woordkeuze is)

Het kan maar maar dan moet je wel de lay-out/het ontwerp van de tabel goed hebben. Meestal wordt er een tijdelijke tabel gebruikt waarin je de gegevens importeert en deze gecontroleerd naar de echte tabel overbrengt.

Probeer een vraag kort en duidelijk te formuleren om misverstanden te voorkomen. Aangezien je al een bestandje hebt met gegevens dan had je daar net zo goed gelijk een gedeelte van kunnen plaatsen. 400.00 is in het Nederlands een nogal ongebruikelijk notatie. Om hoeveel artikelen gaat het? Excel kan ook redelijk goed omgaan met veel gegevens en het traag worden kan ook te maken hebben met een verkeerde opzet.
 
@vena: dan vind je het vast niet erg dat ik jou op mijn beurt weer corrigeer. :)
400.00 is in het Nederlands een nogal ongebruikelijk notatie. Om hoeveel artikelen gaat het?
Dat kun je wel stellen; artikelen koop je per stuk, dus in gehele getallen en niet in breuken. Wat niet wil zeggen dat breuken in artikelen niet voorkomen ;). Denk je niet dat TS een nulletje is vergeten? Dus 40.000 artikelen? Een database met 400 artikelen (gesteld dat de punt een komma moet zijn) is natuurlijk peanuts; zélfs voor Excel.
 
@OctaFish,
Door mijn reactie zie je dat je de vraag verkeerd gelezen hebt en probeer je het op een rare manier bij mij terug te leggen. Je had toch gewoon de reactie van de TS kunnen afwachten? Mogelijk is de interpretatie van ons drieën wel compleet verkeerd.;)
 
goedemiddag,

Om het begrijpelijk te maken had ik als hypothese een supermarkt genomen om mijn vraag te verbeelden.
ik werk bij een groothandel van technisch materiaal, momenteel heb ik om precies te zijn 399322 artikelnummers.

ik heb bij een excelforum een bestand staan, zodat je een idee hebt wat ik nu heb.

https://excelexperts.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=789&sid=7e35946e69b4e4ca620341fc2159e4a4

ik had alleen de vraag gesteld of dit makkelijker in access uit te voeren is, ivm nieuwe, oude en gewijzigde, vervallen en alternatieve artikelen.
 
Waar je ook werkt, voor die hoeveelheid artikelen heb je toch een professionele benadering nodig denk ik. Alvorens je zelf het warm water gaat uitvinden zou ik eerst eens kijken welke commerciële pakketten er al bestaan die doen wat je wil.

Wil je toch liever een tailor-made oplossing, dan zou ik gaan voor een database met een (web) applicatie om de gegevens te beheren/op te vragen. Ik zou dit niet in Access gaan doen. Als je binnen office extra mogelijkheden wil scheppen, kijk dan eens naar de 365 apps.
Als database kan je SQL Express gebruiken, meer aangezien het voor een groothandel gaat, zie ik echt niet in waarom je niet voor de SQL standard edition (voorbeeld prijzen: https://www.dsaict.nl/microsoft/sql-server/sql-server-2019-standard-core) zou gaan. Dan heb je ook een SQL agent die je kan gebruiken om standaard jobs aan te maken zoals het importeren van gegevens , algemeen database onderhoud ect.

Data kan je dan niet gaan kopiëren en plakken, maar dat is voor een database toch meestal een slecht idee. Je kan wel gemakkellijk data importeren/exporteren. In SQL heb je (ook in de gratis versie) de beschikking over reporting services waarmee je rapporten kan publiceren op het web en vandaar terug naar excel/PDF/XML/Word exporteren.
 
In basis is het antwoord "ja dit kan". Echter als je iets verder wilt gaan met je database dan zul je toch al snel tegen wat beperkingen gaan aanlopen.

De vraag voor vervangende artikelen is bijv. al een hele lastige. Want op basis van wat zoek je een vervanging. Kleur, afmetingen, electrische specificaties, compliancy met bepaalde normen, etc. etc. Daar is vaak niet een éénduidig antwoord op te geven.


Het goede nieuws is. Wat je ook kiest, de eerste stap is toch het leren opzetten van een database. Met name het onderdeel datanormalisatie is lastig genoeg onder de knie te krijgen, maar wel heel belangrijk. De tool die je daarvoor gebruikt is dan verder niet zo van belang. Tenminste ik zou wel een SQL gebaseerde tool gebruiken, dat is namelijk de meest bekende en populaire database taal.
 
Marco2016,

gezien de complexiteit van uw vraag denk ik dat wanneer u geen kennis hebt van alle voorgestelde ideeen, dat u zelf er niet aan moet gaan beginnen,
want dan kan u rekenen op minstens jaar bezig zijn.

Gr. Cor
 
dank jullie voor de antwoorden, conclusie: het wil wel maar, niet te complex en ik ben er lang mee bezig om het te leren.
ik sluit af
 
Complexiteit is het probleem niet, maar de rest van je conclusie is spot on :). Met name, als je het zelf wilt ontwikkelen, is het laatste punt van belang. Het duurt echt een hele tijd voordat je in staat bent om zelfstandig een goede database te bouwen die jaren mee kan. Databases bouwen is namelijk een vak. Microsoft verkoopt graag programma's en wekt daarbij de indruk dat je daar als een soort 'unwrap-and-play' gelijk mee kan werken, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat geldt voor geen enkele pakket. Zelfs het simpelste pakket uit de Office (Word) moet je leren als je écht van de mogelijkheden gebruik wilt maken.
 
Om je vraag, elders gesteld, te beantwoorden:
Maar omdat mij dit eenmalige akties lijken, lijkt mij VBA geschikter.
 

Bijlagen

  • __zimpul.xlsb
    27 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan