Ethernet heeft geen geldige IP configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Hallo,
Mijn netwerk zit sinds juli 2019 op glasvezel bij DELTA (voorheen caiw-kabelfoon-caiway-cbizz). Delta heeft een Day Tek Vigor 2132 FVn geplaatst en daaraan heb ik een Fritz!box 7590 gehangen.

Sinds een halfjaar ongeveer heb ik problemen met internet. De snelheid laat met enige regelmaat te wensen over (meestal tussen 11.30u en 15.00 uur.) en valt soms geheel uit. Dan krijg ik een melding op mijn scherm dat ik heb internet aansluiting heb.

Dit heb ik aan Delta gemeld. Zij hebben mij geantwoord dat bij hun alles in orde is en dat ik mijn installatie thuis moet laten nazien. Ik heb een laptop direct op de Day Tek modem aangesloten (stekker van de Fritzbox er uit en kabel van de laptop erin)om een speedtest te doen.
Dat lukt niet. Ik krijg een foutmelding:"Ethernet heeft geen geldige IP configuratie"
De laptop meegenomen naar de PC en aangesloten op een switchbox (dus achter de FritzBox). Kreeg hier wel direct ethernetaansluiting en kon dus speedtest maken. Delfde laptop-zelfde kabeltje. Direct op de Day Tek lukt niet en via de switchbox achter de router krijg ik een foutmelding. Weet iemand waarom de aansluiting op de glasvezelmodem niet lukt? Ik moet namelijk aan Delta laten zien wat het resultaat van een speedtest van hun modem is. Over service gesproken.
groeten.
Henk Sr
(nevola)
 
Kijk eens wat deze links te vertellen hebben (zelfde probleem met veel suggesties):
https://www.pcwebplus.nl/lan-verbinding-heeft-geen-geldige-ip-configuratie-windows/
https://www.seniorweb.nl/clubs/pc-en-randapparatuur/3811/ethernet-heeft-geen-geldige-ip-configuratie
https://forum.fok.nl/topic/2139556

Dit is ook een interessante, zelfde probleem met CAIWay en daar bleek dat de de contactjes van de ethernetkabel los zaten:
https://caiway.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=1639

Even uit nieuwsgierigheid, waarom heeft u een router (Fritz!Box) aan een router (Draytek 2132Fvn) hangen? Die Draytek routers zijn zo ongeveer het beste wat er te koop is op router gebied.
 
Dank voor de links. Ik ga ze bekijken.
Het antwoord op jouw vraag waarom ik de fritzbox er achter hrb is omdat daar de Dec telefoons in zijn geinstalleerd
grts.,

Henk Sr
 
Die dect kan toch ook aan de Draytek worden gehangen? neem aan dat die nu op bridge mode staat en dat dat de reden in dat de laptop geen verbinding krijgt (en de dect dan ook niet), de dhcp server staat dan uit.
 
Hoi Lange Pier,
Toen ik glasvezel kreeg van CBizz (heet tegenwoordig Delta) was dat 2 in een. Telefoon (Voip) en internet. De aansluiting door Cibizz ging met een Dray Tek Vigo 2132 FVn en een Fritz!box van een oud type. De enige wijziging door mij was een nieuwere Fritz!box 7590. Daar heb ik enkele draadloze telefoons (Dect) aangehangen.
Dus waarom CBizz voor deze oplossing heeft gekozen weet ik niet. Zelf heb ik er te weinig verstand van om te weten of dat wel goed was.

Groeten,

Henk Sr
 
Heb net gelezen dat de in bridge mode gezette router geen wifi uitzendt. Dus kan hij niet in bridge mode staan, want ik krijg wel internet via wifi.
Kan echter niet met lan kabel op ethernet. Op de grote PC wel, maar niet op de laptop. Zie mijn eerste vraag.
Henk Sr
 
OK, maar dan staat DHCP in ieder geval uit op de draytek. Probeer er eens op in te loggen en DHCP aan te zetten, of geef je pc in ieder geval een IP adres in het bereik van de Draytek.

Speedtest gaat overigens niks oplossen. Je hebt wel/niet verbinding. Als je verbinding hebt zal de snelheid wel in orde zijn. Heel simpel. Laat eens een paar dagen een ping lopen met het volgende commando in CMD
Code:
ping -t 8.8.8.8 > log.txt
. Op die manier kun je laten zien wanneer en hoe lang de verbinding weg valt.
 
Hartelijk dank Roger,

Met die Ping test kan ik dus aantonen dat ik problemen ondervindt.

grts.,

Henk Sr
 
Kan echter niet met lan kabel op ethernet. Op de grote PC wel, maar niet op de laptop.
Dan ligt het toch aan de laptop?

En wifi in de modem/router dien je apart uit te zetten indien op bridge mode, die zet alleen de DHCP server uit.
 
Nee Lange Pier,
het ligt niet aan de laptop, want als ik de laptop aansluit op de switchbox in een andere kamer dan krijg ik wel internet.

RogerS,

De pingtest werkt bij mij niet. Wat doe ik fout??

Bekijk bijlage Ping test.pdf
 
Het antwoord op de code is: "Toegang geweigerd."
Watt doe ik fout??

Henk Sr
 
Hij probeert rechtstreeks op c: te schrijven. Dat mag (gelukkig) niet meer in een moderne windows omgeving. Maak er eens het volgende van:

Code:
ping -t 8.8.8.8 > c:\windows\temp\log.txt


Een echt hard bewijs voor problemen is het niet. Probleem is dat er niet echt geweldige/betrouwbare softwarematige testers zijn. En hardwarematige testers zijn onbetaalbaar en meten ook maar een deel van het probleem. Wat je dus wilt bereiken is het verzamelen van voldoende informatie om de provider te overtuigen dat de bal bij hem ligt.
 
Ik zie een screen van het ping-commando maar niet van de betreffende log-file die in de \temp map zou moeten staan...:rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan