gegevens ophalen in een formulier welke staan in een query

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacobCats

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Berichten
130
Ik heb een raadpleegformulier gemaakt waar ik alle gemaakte en bewerkte foto’s kan terugzien.
Mijn wens is om o.b.v. een gemaakte query alleen deze foto’s terug te zien.
Ik meen begrepen te hebben uit het doorlezen van het forum dat je dit doet door een aparte knop hiervoor te gebruiken.. Helaas is het mij niet gelukt.
Kan iemand mij helpen om dit werkend te krijgen.
Ergo: hoe haal ik gegevens op in een formulier welke staan in een query?
 
Ik meen begrepen te hebben uit het doorlezen van het forum dat je dit doet door een aparte knop hiervoor te gebruiken.. Helaas is het mij niet gelukt.
Dat berichtje zou ik graag eens lezen, want ik ken deze 'techniek' niet. Dus de tip is zéker niet van mij. Het lijkt mij ook een overbodige techniek, want als jouw formulier nu alle records/afbeeldingen laat zien, dan kun je simpel Filteren op de bron van dat formulier. Hóe je gaat filteren, daar heb je het helaas niet over, want je vermeldt alleen dat je 'een gemaakte query' daarvoor wilt gebruiken. Dat is dus een beetje jammer, want ik vermoed dat die query dezelfde tabel gebruikt om de gewenste records/afbeeldingen te filteren.

Kortom: geef eerst eens wat meer informatie over wát je wilt, zodat wij dat ook weten, en laat het geven van de antwoorden aan ons over. Al ben ik er absoluut een voorstander van als vragenstellers zelf ook het (liefst juiste) antwoord geven, want dat scheelt ons uiteraard enorm veel tijd :d.
 
Wellicht heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt.
Waar het omgaat is het volgende.

In de database heb ik een tabel bron met daarin o.a. de velden
Must have’s, Goede morgens, Eigen werkjes, Templates

Ook heb ik een raadpleegformulier gemaakt met daarin opgenomen
Het veld bron dmv keuzelijst met invoervak.

Wat ik graag zou willen is het volgende:
Door in het veld bron een keuze te maken uit de onderwerpen (Must have’s,
Goede morgens, Eigen werkjes, Templates) en wanneer ik dan op de knop volgende record
klik ik alleen de foto’s zie die bij b.v. de must have’s horen.
 
Dan heb je het prima uitgelegd, want dat was precies wat ik vermoedde :). Waarom je dan die extra query erbij haalt om de foto's terug te zien, is mij dus nog steeds een groot raadsel. En die knop eerlijk gezegd ook. De volgende verwarring (want we zijn er nog lang niet) zit dan hier:
In de database heb ik een tabel bron met daarin o.a. de velden Must have’s, Goede morgens, Eigen werkjes, Templates.

Dit riekt naar een slecht opgezette tabel. Als je een tabel hebt met bronfoto's, en die wilt categoriseren dan heb je maar twee (inhouds)velden nodig: Categorie en Foto (en uiteraard een ID veld). Categorie is dan een veld met een <Keuzelijst met Waarden> in de tabel (het zijn er tenslotte maar 4), en het veld Foto is een tekstveld dat verwijst naar het volledige pad van de foto. Je slaat uiteraard (als je dit forum regelmatig leest weet je dat) nooit afbeeldingen op in de database, maar altijd erbuiten.

Die keuzelijst kopieer je naar de koptekst van je formulier (er staan immers dezelfde waarden in waarop je wilt filteren) en dan gebruik je de gebeurtenis <Bij Klikken> van die keuzelijst om het formulier te filteren. Die code is in essentie niet meer dan 3 regeltjes code. En meer werk is het niet.
 
Dit laat ik even rusten. kom er niet uit.
Loop nu tegen een ander iets aan n.l sorteren
Hiervoor maak ik een nieuw draadje aan.
 
Nieuw draadje niet nodig
Sorteren is opgelost.
Per ongeluk sorteer veld gewijzigd
 
Dan wordt het wellicht tijd om de database even te posten, want echt, je vraag is héél simpel op te lossen als de database goed is opgezet. Is dat níet het geval, dan is het een ander verhaal. Maar dat kunnen we dus pas bepalen als we de db zien.
 
Dank voor je reactie.
Helaas krijg ik mijn database niet geupload.
Het is te groot. 3.06mb
Met zip-7 krijg ik het niet kleiner dan 2.46mb.
Het verkleinen door records te verwijderen biedt ook geen soelaas
Op het forum kan ik niet vinden hoe dit wel te doen.
Heeft iemand wellicht tips
 
Een database die is gecomprimeerd en hersteld, zou al een stuk kleiner moeten zijn dan zonder. Daarnaast worden de meeste db's met zippen echt een heel stuk kleiner. Dat dat bij jou niet gebeurt, komt waarschijnlijk doordat je de afbeeldingen in de database hebt opgeslagen. Zoals ik al aangaf: dat is een hele vervelende manier van afbeeldingen bewaren in een database. Haal ze er uit, en sla ze op in dezelfde map waarin de database staat, of maak in die map een map <Afbeeldingen>. Op basis daarvan kun je de afbeeldingen heel soepel en makkelijk inladen in de database, die daarmee ook behoorlijk veel kleiner gaat worden.
 
Mijn afbeeldingen staan (zoals jij al vaker heb geadviseerd) niet opgeslagen in de database maar
in een aparte map genaamd “ingezonden".
In de database heb ik de naam van de foto’s opgenomen en verwijs naar de map.
Het lukt mij op geen enkele manier om het zipbestand kleiner te maken.
Is er misschien een andere manier om bestand te versturen. b.v. per e-mail
 
Ik heb het bestand met 7-zip gesplitst in 2 kleine bestanden.
en deze bestanden omgezet in een zipfile.
Kan er hiermee gewerkt worden?
Is het nodig dat ik ook de in de aparte map opgeslagen foto's te sturen?
 

Bijlagen

  • Test.accdb.001.zip
    1,7 MB · Weergaven: 25
  • Test.accdb.002.zip
    726,9 KB · Weergaven: 25
Hier is denk ik wel mee te werken. Zal er een blik op werpen!
 
Weet niet precies wat je gedaan hebt, maar ik kan niet veel met die zipjes. Winrar zegt dat de zip is beschadigd. Misschien is het handiger als je de db op een fileshare zet.
 
Helaas heb ik geen enkele ervaring met bestanden te delen via fileshare.
Ik heb nog verschillende pogingen gedaan om de database te verkleinen.
1) Van de 4 formulieren alleen het raadpleeg formulier bewaard de overige drie verwijderd.
2) Het aantal records beperkt tot 10 stuks!
3) De database na doorvoeren bovenstaande wijzigingen gecomprimeerd/hersteld
Helaas, de database –groot 3.07mb- wordt na het zippen (comprimeer naar Test.zip) niet kleiner dan 2.42mb

Wat de database zo groot maakt heb ik niet kunnen achterhalen.
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn de foto’s niet opgeslagen in de database maar ondergebracht in een aparte map
Als oplossing? heb ik een navigatieknop “record zoeken” op het formulier gezet.:mad:
 
Dat is inderdaad precies de bedoeling. Dat ís namelijk de enige functie van een fileshare :).
 
Stapje voor stapje. Het is net leren lopen.

Bijgaand de url van we transfer waar het bestand is te downloaden.

For sofar
Thanks
 
Laatst bewerkt:
Zal er zo naar kijken! Ik hoop dat het de volledige versie is, want strippen heeft nu natuurlijk geen zin meer.
 
Ik heb even naar de db gekeken, maar je hebt inderdaad alleen de db bijgesloten, geen plaatjes. Nou kan ik die zelf wel uit een map plukken, maar die heten uiteraard anders als jouw afbeeldingen dus dat kost wat extra (nodeloze eigenlijk) tijd. Daarnaast heb je op je raadpleegformulier wel degelijk een vaste foto geplaatst, en die zorgt er dus voor dat je db niet te verkleinen is qua formaat. Haal je hem weg, dan krijg je de bestandsgrootte uit de bijlage, die ik er toch maar even bij heb gedaan omdat de transfer link maar een paar dagen geldig is. Hier blijft de db staan tot je vraag is opgelost (en langer :)).
 

Bijlagen

  • Test.zip
    166,9 KB · Weergaven: 23
En hierbij de link naar de fotomap (deze heet ingezonden)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan