Systeem verwijderen/overschrijven mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

henry70

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2013
Berichten
108
Ik wil graag weten of ik de C schijf (systeem) van een laptop middels file-schredder kan overschrijven. Wil een nieuwe installatie starten van een 2ehandse laptop. Met Dban krijg ik het niet voor elkaar ben daar vele uren mee bezig geweest, thuis lukt het wel met mijn pc. Ik wil het graag nu met fileschredder doen. Met ccleaner gaat dat niet. Wie heeft hier antwoord op?
 
Gewoon een nieuwe Windows installatie doen zonder behoud van bestanden.
Dus, tijdens de installatie de partities verwijderen, opnieuw een partitie maken en installeren maar.
 
Windows 10 kan zichzelf terugbrengen naar origineel, zoek maar eens "Systeemherstel" en bekijk bij Herstelopties alle mogelijkheden.

De software kan bestanden voorgoed verwijderen maar ik lees niets over de vrije ruimte (met daarin de al "gewiste" bestanden) overschrijven. CCleaner kan dat wél. Eén maal overschrijven met willekeurige tekens is voldoende om te voorkomen dat bestanden kunnen worden hersteld en meerdere malen overschrijven doet het ook onmogelijk maken dat met magnetische detectie iets kan worden herleidt. Verwijder dus na herstel de eventueel nog aanwezige persoonlijke bestanden en overschrijf dan de vrije ruimte.
 
Gewoon de partities verwijderen en nieuw maken zoals @edmoor al melde, heb je verder niets me schoonmaken te maken.
 
We willen de schijf overschrijven bijv 3x.daar er persoonlijke informatie op staat dat wil de eigenaar ook. (ik krijg deze als 2e hands) Ik wil dat met fileschredder doen, maar weet niet of dat werkt met de c schijf omdat die actief is. Bij ccleaner werkt het niet. (Windows 10)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een nieuwe Windows installatie doen zonder behoud van bestanden.
Dus, tijdens de installatie de partities verwijderen, opnieuw een partitie maken en installeren maar.

Doe dat gewoon zo, is ook alles weg en dan v.a. de installatie usb stick.
Waarom toch steeds schredders willen gebruiken?
En in Windows zelf werken schredders natuurlijk niet.
 
Of haal die schijf eruit, koppel hem aan een andere PC en shred naar hartelust.
Volledig overbodig naar mijn mening maar zo kan het wel.
 
Het is het 1 of het ander.
Een Windows systeemschijf kan je nu eenmaal niet shredden.
Daarnaast is zo'n schijf uit een laptop halen en weer terug plaatsen een kwartiertje werk.
Als dat al teveel is...
 
Het is het 1 of het ander.
Een Windows systeemschijf kan je nu eenmaal niet shredden.
Daarnaast is zo'n schijf uit een laptop halen en weer terug plaatsen een kwartiertje werk.
Als dat al teveel is...

Dan zal ik ook een behuizing nodig hebben voor de hdd. Ik ga even door stoeien met Dban. Ga het proberen met een cdrom voor opstarten. Alleen het 2e probleem is dat de cdrom speler niet zichtbaar is in het Bios. We hebben ook een externe cdrom speler daar kan ik het mee proberen.
 
Welke zouden dat nog meer kunnen zijn naast windows10? Het is de bedoeling dat alles geschred wordt dus ook de c schijf, ik wil dat onder windows doen, maar dat zal denk ik ook niet lukken
 
De partities wissen tijdens een compleet nieuwe installatie van Windows en na installatie de vrije ruimte overschrijven. Ik zie niet wat het probleem met het overschrijven van vrije ruimte is maar ben je dan ingelogd als Administrator? Bij het hebben van een opstartbare USB stick zal "boot from other devices" ingeschakeld moeten staan en de USB stick bovenaan en actief gemaakt zijn in de opstartvolgorde. Er zal op de laptop de functietoets gebruikt kunnen worden om eenmalig een apparaat te kiezen om van op te starten, F12 of Esc en dan F9... Een computer kan beveiligd zijn tegen het opstarten vanaf een ingestoken stick of schijfje. Volgens mij is "boot from other devices" dan voldoende. Controleer ook of de veranderingen worden opgeslagen want bij een lege knoopcel verandert er bij het opslaan van de instellingen niets. In de BIOS moet virus bescherming van de MBR nu even uitgeschakeld staan. Anders kan er niets aan de partities zelf worden veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet of ik een bios of een uefi systeem heb?
 

Bijlagen

  • fggf.jpg
    fggf.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
oké bedankt, wat raar is dat windows uefi vermeld in het menu systeeminformatie.

er staat bios modus: uefi
 
Laatst bewerkt:
Ja maar bij Systeeminformatie staat, een paar regels daar onder, dan "status beveiligd opstarten" uitgeschakeld. Jou computer kan dus beide. Wisselen is alleen mogelijk wanneer de stijl van partitioneren bij installeren van Windows anders is. Windows kan niet meer willen opstarten als de modus UEFI zou worden ingeschakeld.

"Om in UEFI-modus te kunnen booten, moet de Windows-bootloader zich bevinden op een opslagmedium met een GUID-partitietabel (GPT). Specifieker: dat moet een FAT-geformatteerde EFI System Partition zijn (ESP, standaard geformatteerd met FAT32). Bij de klassieke bootmethode moet de bootloader zich juist bevinden op een opslagmedium met MBR-indeling."

bron: https://www.ct.nl/workshops/windows-10-omzetten-naar-uefi-booten/
 
Oké dus mijn systeem kan beide, en draait nu via Bios. Als ik verder kijk in het boot menu zie ik idd uefi staan. Bios is schijnbaar ook te herkennen aan het piepje met opstarten.
 

Bijlagen

  • ghh.jpg
    ghh.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 13
hiep hiep hoera het is nu gelukt om DBAN via usb stick op te starten, In het bios heb ik fast boot en secure boot uitgeschakeld. launch CSM moet aan staan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan