• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verbeterpunten boodschappenlijst diverse winkels

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.522
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Open maar een nieuwe topic want in die andere topic staat te veel informatie in die hier niet ter zake doet.
De boodschappenlijst is heel mooi samengesteld en goed bruikbaar. Heb al wat ingevuld, maar let op, alle cijfers zijn niet juist. Dus ga nog geen boodschappen doen met deze lijst!

Ik zie nog een aantal punten voor verbetering vatbaar, maar kan ze zelf niet oplossen. Bij het tabblad lijst heb je > Start invullen > Dan krijg je een lijst waar je artikelen kunt toevoegen. Nu staat daar:

1. hoeveelheid links uitgelijnd, dat zou rechts uitgelijnd moeten zijn
2. kolom prijs links uitgelijnd, dat zou rechts uitgelijnd moeten zijn
3. kolom prijs per eenheid moet 2 decimalen zijn en ook rechts uitgelijnd
4. in de eerste kolom staat in de kop hoeveelheid. (met punt) en dat zou hoeveelheid moeten worden zonder punt
5. de In de 4e kolom staat prijs per eenheid en dat zou prijs p/kg-ltr moeten worden

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand deze wijzigingen wil aanbrengen en het gewijzigde bestand dan wil plaatsten. Ik heb geen behoefte aan moeilijke uitbreidingen, want ik vergeet toch 'hoe dat ook al weer in elkaar zit'. En ik moet dan iedere keer weer opnieuw beginnen, wat mij weer een uur of twee kost.

Bij voorbaat dank.

Bekijk bijlage Boodschappenlijst_5_Bewerkt.xlsm
 
Laatst bewerkt:
Hallo Senso,

Je zal het niet graag horen maar kolommen in een listbox apart uitlijnen is niet mogelijk, behalve met een trucje, maar dan moet je wel een lettertype met vaste karakterbreedte gebruiken. Heb het bij wijze van voorbeeld toch maar voor je gedaan.
De andere zaken waren gewoon in het formulierontwerp aan te passen.
 

Bijlagen

  • Boodschappenlijst_5_Bewerkt.xlsm
    62,7 KB · Weergaven: 35
Hallo Senso,

@Enigmasmurf was eerder.

Inderdaad jammer dan je niet per kolom kunt uitlijnen.( zelfde probleem had ik een aantal jaren geleden.)
Lettertypes met vaste karakterbreedte ogen niet zo fraai.
Je kunt natuurlijk wel nog alles rechts uitlijnen.
Zelf maar een keuze maken.
 

Bijlagen

  • Boodschappenlijst_6_Bewerkt.xlsm
    59,2 KB · Weergaven: 23
Ik heb die van Albert bekeken en die is volgens mij toch perfect.:thumb:Bedankt. Het is net die eerste kolom met artikelen. Dat is wellicht een kwestie van wennen. Nu nog even die van Enigmasmurf bekijken.
Edit:
Ja, die van Enigmasmurf is ook heel mooi gedaan. Ik zal eens Googlen op Listbox. Wat ik vreemd vind is dat die breedtes van de kolommen in de 'listbox' dan niet meer passend zijn. hoeveelheid is goed. Eenheid is veel te breed. prijs en prijs p/kg-ltr goed en winkel veel te breed. Als dat een beetje zou kloppen zou artikelen breder kunnen. Zo'n listbox/venster kan ik ook niet vergroten. Dus ik moet er achter komen hoe een listbox in elkaar zit.

Nu overziende, vind ik die van Enigmasmurf net iets beter.
 
Laatst bewerkt:
Code:
Sub UserForm_Initialize()

With ListBox1
    .List = Sheets("Producten").ListObjects(1).DataBodyRange.Value

    For i = 0 To .ListCount - 1
    .List(i, 1) = Right("    " & Format(.List(i, 1), "0"), 4)
    .List(i, 3) = Right("  " & Format(.List(i, 3), "0.00"), 5)
    .List(i, 4) = Right("  " & Format(.List(i, 4), "0.00"), 5)
    Next i
    
End With


End Sub

Ik denk dat het hier ergens zit, maar zou niet weten hoe dan daar de kolombreedte is aan te passen. Want dan kom je wellicht te zitten met de teksten in de kolomkoppen (userform).
 
In de eigenschappen van de Listbox kun je de breedtes van de kolommen aanpassen.
 
Ja, dat had ik inmiddels ook gevonden. Ik heb alles nu mooi op de juiste breedte en met de koppen ook iets geschoven. Wat ik wel vreemd vond is, dat een bedrag boven de 99,00 niet kan. Ook zocht ik naar de vet optie in de versie van Enigmasmurf. Zie deze niet zitten onder > Eigenschappen.
 
Dit beperkt je tot het zichtbaar maken van maar 5 tekens + een aantal spaties.

Code:
.List(i, 3) = Right("  " & Format(.List(i, 3), "0.00"), [COLOR="#FF0000"][SIZE=4]5[/SIZE][/COLOR])
 
Hier nog een optie met twee listboxen.
1 links uitgelijnd en 1 rechts uitgelijnd,
Alleen dat scrollen vind ik niet zo lekker lopen, misschien kan een van de experts hier iets aan doen.:confused:
 

Bijlagen

  • boodschappenlijst(7).xlsm
    73,3 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan