Windows 10 installeren op MSI gaming laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

nomko

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2016
Berichten
32
Hallo,

Ik heb een vraag/probleem war ik graag wat hulp bij kan gebruiken. Ik heb een MSI GE70-2PE Apache Pro gaming laptop (ding is +/- 8 jaar oud). Ik wil hier Windows 10 op installeren. Ik heb hiervoor de Windows 10 iso gedownload vanaf de site van Microsoft en heb een Windows 10 licentie online gekocht.

Er stond Windows 8.* op toen ik het aanschafte maar deze heb ik verwijderd en vervangen voor Linux. Ik wil er Windows 10 opzetten omdat ik de laptop aan iemand in mijn familie wil geven voor school en spelletjes. Zelf heb ik ondertussen een andere laptop aangeschaft waar ik dus weer Linux opdraai.

Let op: DEZE VRAAG IS NIET BEDOELD ALS EEN LINUX/WINDOWS BASH TOPIC!!!

Ik heb de Windows iso bestand op een dvd gebrand. Nu trachtte ik gisteravond om de laptop met de Windows live/installatie-dvd op te starten wat niet lukte. Ik heb het BIOS moeten aanpassen waarbij ik de BIOS heb omgezet naar UEFI, de opstartschijven nagelopen (ik heb alle USB eruit gehaald en alleen de cd/dvd drive en hdd als opstart optie in UEFI staan).

Wat er nu dus gebeurd is het volgende:
1) opstarten met live/installatie dvd
2) MSI logo komt in beeld
3) Vraag om op te starten vanaf installatie medium, druk op willekeurige toets (ik druk hier op de spatiebalk)
4) cd/dvd drive gaat spinnen en je hoort dat er wat gebeurd
5) MSI logo komt weer in beeld
6) dvd blijft draaien, verder gebeurd er niks

Wat mij na stap 6 opvalt is, zodra ik de aan/uit knop indruk, dat de laptop direct uitschakelt. Geen idee of dit een teken is dat er iets niet goed gaat...?
Nu vraag ik me af, wat gaat er fout?
Ik kan me voorstellen dat iedereen nu zegt, joh gooi die dvd weg en zet de iso over op een USB stick. Prima! Is te regelen, alleen zal ik in de BIOS/UEFI de opstartvolgorde moeten aanpassen.

Of ben ik te ongeduldig en moet ik ff wachten?

Of is er toch een instelling in de BIOS/UEFI wat niet goed staat en gewijzigd moet worden?

Kan iemand mij wellicht verder helpen met enkele aanwijzingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!
 
Ikzelf ben inderdaad meer van de ISO op USB-stick. Het laden vanuit een DVD duurt echt té lang.
 
Ik vermoed dat je het ISO-bestand gewoon op de DVD hebt gebrand, maar dat maakt de DVD nog niet bootable ...
Is waarschijnlijk géén opstart medium.

Moet je dus bootable formatteren bij het branden van de ISO met een programma dat dit kan vb. Rufus.
 
Op een UEFI systeem (daarop zetten) wordt er ipp altijd opgestart via de Windows Boot manager, wil je v.a een USB stick of in dit geval een DVD opstarten dan dien je daarvoor de Boot Menu op te roepen en kiezen voor het medium waar UEFI bij staat.
Voor MSI is dat F11, gelijk intrommelen na opstarten, miss. ook met de FN key.
Zet in de UEFI alles op default dan staat secure boot ook aan en in schijf beheer alle partities verwijderen en W10 hem in laten delen, wordt een GPT schijf.
Denkelijk had je niet eens de Windows key aan hoeven te schaffen daar W8 er ooit opstond die al digitaal was geactiveerd.
 
Hallo
Daar had ik nog niet aan gedacht!
Zal het vanavond eens proberen!

@nomko,
Om ons wat werk te besparen:

- Graag alleen de quote (reageer) functie gebruiken als deze echt nodig is, dus als het bericht waar je op antwoordt ergens midden in het draadje zit of wilt reageren op een gedeelte van de tekst.
- Gebruik de quote functie niet als je direct antwoordt op het laatste bericht in het draadje. (alleen als je een selectief stukje wilt quoten daarvan om het er uit te lichten). Probeer er ook rekening mee te houden dat je foto's alleen meequote als het écht nodig is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan