Windows 10 kan geen netwerk verbinding maken. (sinds een update?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkQ

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Berichten
311
Ik heb thuis een netwerk van verschillende computers die via het privé netwerk (home netwerk) zijn verbonden.
Dat zijn 2 computers met windows XP waar software op draait die niet meer wil in hogere windows versies, twee computers met windows 7 omdat ik het gewoon een veel prettiger systeem vind en zelfs een laptop op windows 2K
Mijn moderne laptop draait op windows 10 home versie 20H2.

Ik share de harde schijven van die computers in total commander in het home netwerk van windows 7
Dit werkt al 15 jaar probleemloos.

Ik kon tot voor kort ook dit netwerk prima gebruiken op mijn laptop met windows10 maar sinds een of andere update ziet windows 10 geen enkele netwerk computer meer, en daar baal ik flink van.
De verklaring op internet was dat MicroSoft is gestopt met de ondersteuning van het home netwerk in windows 10 omdat het nooit goed heeft gewerkt
Dat stond er letterlijk.

(Naar mijn mening was het een van de weinige windows functies die ALTIJD en PROBLEEMLOOS werkte. en nog steeds werkt met mijn andere computers)

Maar dat terzijde.

Ik zal wel een nieuw netwerk moeten creëren waarin windows 10 WEL met die andere computers kan verbinden
Google is totaal onbruikbaar hier in, ik heb een hele dag gezocht met alle mogelijke zoek zinnen maar kom telkens uit op de zelfde dingen die alleen over windows 10 gaan

Mijn vraag is simpel

Hoe kan ik een netwerk opzetten waarbij ik weer met alle computers met die verschillende windows versies in het netwerk kan verbinden.

Wie kan mij daar in helpen?
 
Het zo geheten "Thuisnetwerk" waar jij op doelt wordt inderdaad niet langer ondersteunt in Win 10 maar dat is al langer zo en niet het gevolg van 1 of andere recente update.
Wellicht wordt dat veroorzaakt door het verwijderen van de SMB v1 ondersteuning uit Windows 10.
Hoe je dat oplost: https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/zo-krijg-je-in-windows-10-weer-toegang-tot-je-nas/

Indien je schijven binnen de range van verschillende pc's en Windowsversies wilt delen zul je dat per schijf moeten regelen als bovenstaande ( mogelijke ) oplossing niet voor jou werkt.
In bijgevoegde handleiding staat uitgelegd hoe je dat kunt doen.
Deze handleiding is gemaakt voor Windows 7, 8, 8.1 en Windows 10, de schermen in oudere versies zullen dus anders zijn / afwijken van wat jij ziet in deze handleiding.
Doe er je voordeel mee :thumb:
 

Bijlagen

  • Guide - How to Share folders.pdf
    381,3 KB · Weergaven: 16
Ik ga hier mee bezig
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan