• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch e-mail (Outlook) vanuit Excel bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loualidi

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2021
Berichten
16
Goedendag,

Ik ben nieuw hier en ben ook niet een held in VBA.

Waar ik op zoek naar ben is de code van het volgende:

Vanuit een Excel-bestand (zie bijlage) een e-mail automatisch laten genereren:

zodra de waarde van cellen F, G, H, I zijn bereikt (< 24 , < 12, < 6 < 3 resp.) dan moet er een email gegenereerd worden naar het bijbehorende e-mail via Outlook

Kan iemand hiermee helpen?

alvast dank
Ab
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 46
Begin eerst met een gestructureerde opzet van het werkblad. Dus geen lege kolommen en overal een kolomkop. Het verschil in het aantal maanden heb je nog niet zelf kunnen berekenen? Hoewel er ontzettend veel te vinden is over het mailen vanuit Excel staat er nergens wanneer ermee gestopt moet worden en wat er verder moet gebeuren. Moeten de datums niet gerelateerd zijn aan de datum van vandaag? Anders blijven de geadresseerden maar mail ontvangen:rolleyes:
 
Heb t aangepast
wat moet ik verder?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 32
Begin eerst met een gestructureerde opzet van het werkblad. Dus geen lege kolommen en overal een kolomkop. Het verschil in het aantal maanden heb je nog niet zelf kunnen berekenen? Hoewel er ontzettend veel te vinden is over het mailen vanuit Excel staat er nergens wanneer ermee gestopt moet worden en wat er verder moet gebeuren. Moeten de datums niet gerelateerd zijn aan de datum van vandaag? Anders blijven de geadresseerden maar mail ontvangen: rolleyes:

Das wat ik kan. Verder niet
kolomkoppen staan er. Berekening van aantal maanden ingezet.
de datums staan vast... en t mailtje wat gegenereerd moet worden moet eenmalig zijn
 
Het quoten is onnodig. Behalve de formule is het bestand hetzelfde als in #1. Ik neem aan dat je x maanden voor het einde een mailtje wil versturen. De formule die jij gebruikt hebt is statisch en dan wordt er maar eenmalig een mail verstuurd. Om bij te houden of een herinnering verstuurd is dan zal je dat moet vastleggen in extra kolommen. De code heb ik nu onder een knop gezet maar kan je ook laten lopen op het moment dat het bestand geopend wordt. De hele formule is overigens overbodig en kan ook binnen VBA berekend worden.

Code:
Sub VenA()
  With Sheets("Blad1").ListObjects(1)
    ar = .DataBodyRange.Formula
    ar1 = .HeaderRowRange
    For j = 1 To UBound(ar)
      y = Application.Max(0, DateDiff("m", Date, ar(j, 3)))
      If y < 24 Then
        x = UBound(ar, 2) - y \ 6
        If ar(j, x) = "" Then
          ar(j, x) = Date
          With CreateObject("Outlook.Application").CreateItem(0)
            .To = ar(j, x - 4)
            .Subject = ar1(1, x - 4)
            .display
          End With
        End If
      End If
    Next j
    .DataBodyRange = ar
  End With
End Sub
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (58).xlsb
    17,9 KB · Weergaven: 42
ik krijg dit bij klikken op de button:
zie bijlage.
Wat doe ik fout?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-09-01 om 19.05.22.png
    Schermafbeelding 2021-09-01 om 19.05.22.png
    1,2 MB · Weergaven: 49
Misschien even het gebruiken van macro's aanzetten?
 
je moet eerst mogen van de beheerder ...
 
Bekijk bijlage Voorbeeld db.xlsx

Goede nacht,

Door drukte niet meer kunnen reageren. Excuses
Dit is de nieuwe versie. Zie bijlage
Doel is om dmv dit kleine xsl-bestandje via een vba code herrinerings-mails op tijd te kunnen sturen:

Vanuit het Excel-bestandje (zie bijlage) een e-mail automatisch laten genereren:

zodra de waarde van cellen G, H, I en J zijn bereikt (24 , 12, 6, 3 resp.) dan moet er een email gegenereerd worden naar het bijbehorende e-mail via Outlook

Kan iemand hiermee verder helpen?

alvast dank
Ab
 
Laatst bewerkt:
is die rode banner bovenin je bericht al opgelost, waardoor je wel al weer macro's mag gebruiken.
Zoniet moet er niet aan begonnen worden.
 
ik denk het wel. Geef relevante info. Het je de het bestand in #6 geprobeerd? Zo ja, wat gaat er mis? Zo nee waarom dan dezelfde vraag nogmaals stellen?
 
Zie bestandje en foto

Met het voorgestelde is er een Mail-knop aangemaakt. Kan dit niet automatisch gaan na bereiken van een bepaalde datum-verschil (verschil tussen D en E)?

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld db aangepast.xlsx
    16,2 KB · Weergaven: 20
  • Schermafbeelding 2021-09-26 om 20.58.42.png
    Schermafbeelding 2021-09-26 om 20.58.42.png
    126,5 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Mogelijk komt het omdat het tabje 'Blad2' heet? Het bestand is een .xlsx en daar staat geen macro in. Wel een beetje moeite doen nu de drukte voorbij is.
 
Heb Blad1 aangepast... De Macro lukt me op de een of een andere manier niet
 

Bijlagen

  • Voorbeeld db aangepast.xlsx
    16,2 KB · Weergaven: 20
Ik ben bang dat het nooit gaat lukken. Denk vanuit een gestructureerde opzet ipv vanuit opmaak. Daarnaast bevat een .xlsx geen macro's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan