BIOS Update mislukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik heb mijn BIOS geupdate naar een nieuwere versie (MSI H410M PRO)

Maar toen mijn PC weer draaide, was ik toch nog niet tevreden. we wilde ik weer terug naar de vorige versie

En TOEN bleek dat de nieuwere versie dan ook nog een betaversie was

Maar na de vroegere/oudere juiste versie weer in de BIOS te hebben geladen, startte mijn PC niet meer op.

Dus de BIOS aansluiting kortgesloten (zoals in het boekje staat), maar alles wat ik deed, de monitor bleef dood

Het moederbord startte wel gewoon op, althans de koelventilator draaide

Maar omdat de monitor het niet deed, kon ik dan ook niet zie of ik wel in de BIOS kwam.


Wat kan/moet ik nu doen?

MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Het BIOS kortsluiten zorgt er enkel voor dat je je settings naar de default-settings zet.
Dit zorgt er niet voor dat je terug gaat naar je vorige firmware.

Ik denk dat je BIOS chipset ontregeld is. Hoor je verder nog rare piepjes vanuit je moederbord?
Ik denk dat de beste oplossing is om MSI te contacteren. Waarschijnlijk moet je het moederbord terugsturen voor reparatie.

Maar houd ons op de hoogte over wat MSI te vertellen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoorde helemaal geen piepjes.

Ik heb dat MO online gekocht bij AMAZON.DE dus dat zal nog een hele procedure worden.

Allereerst hoe kom je in contact met AMAZON.DE

Het kan waarschijnlijk ook rechtstreeks met MSI

Wie heeft hier ervaring mee?
 
Hallo

B.i.o.s. chip kopen , oude desolderen , en de nieuwe geprogrammeerde chips terug vastsolderen.

De gemiddelde p.c. gebruiker heeft niet de technische kennis en materiaal , en zal dit moeten laten doen.

Een lokale elektronika hobbyist zou dit voor u kunnen doen.

Deze bezit misschien zelfs ook een soic programmer ,zodat deze de oude na desolderen terug kan programmeren voor u.

Zoiets :

https://www.benl.ebay.be/itm/313342613909?hash=item48f4acd995:g:iIIAAOSwyCpf10jx

Als je dit moet laten doen in een p.c. winkel , is het volgens mij goedkoper om een nieuw motherboard aan te schaffen.

https://www.benl.ebay.be/itm/313607766836?hash=item49047ac334:g:mrYAAOSw~Mhg9HMj

Mocht dit motherboard een dual b.i.o.s. bezitten , zou je kunnen opstarten van de backup en zo het defekte exemplaar opnieuw programmeren.

Een b.i.o.s. flashen houdt risico's in .... zoals je hebt ondervonden.

Wacht verdere antwoorden af .... je weet nooit dat er een iets positiever antwoord zijn kop opsteekt....


p.s.

Zelf een motherboard dood flashen .... lijkt mij geen garantie kwestie ....


Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik hoorde helemaal geen piepjes.

Ik heb dat MO online gekocht bij AMAZON.DE dus dat zal nog een hele procedure worden.
Allereerst hoe kom je in contact met AMAZON.DE
Het kan waarschijnlijk ook rechtstreeks met MSI
Wie heeft hier ervaring mee?
Ga eerst maar eens MSI bellen, i.p.v. Amazon.
En dan zie je wel verder.

Misschien dat hun wel gecertificeerde adresjes kennen, en ze kunnen ook bepalen hoe het met de garantie zit.
Amazon staat hier verder gewoon buiten.
 
Laatst bewerkt:
Het moederbord is Afgeleverd 02 Juli 2021

Verkoper: Amazon EU S.a.r.l., Dutch Branch
Mr. Treublaan 7
1097DP Amsterdam
Nederland


Dus met de garantie zal het wel goed zitten.
 
Laatst bewerkt:
Denk het niet...
Zoals @VDK_P reeds opmerkt:
Zelf een motherboard dood flashen .... lijkt mij geen garantie kwestie ....
Dat staat overigens ook in de handleiding, het is een ( weliswaar ) klein risico maar ga er maar van uit dat het jouw risico is en dus buiten de garantie valt.
Maar, hoe dan ook, heb je weer iets geleerd en ben je er (hopelijk) ook iets wijzer van geworden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Heb eens een paar foto's bekeken van dit motherboard.

Zie dat er slechts 1 b.i.o.s. chip is gemonteerd , is dus geen dual b.i.o.s. motherboard.

k heb mijn BIOS geupdate naar een nieuwere versie (MSI H410M PRO)

Maar toen mijn PC weer draaide, was ik toch nog niet tevreden. we wilde ik weer terug naar de vorige versie

Wat was uiteindelijk de reden om te updaten ???

Waarom was je niet tevreden over deze beta update ???

Peter
 
Hallo

Nee, ik was niet tevreden, er waren grote Fluktuaties in het CPU gedrag van 810 tot 4250
Toen gaf Lange Pier me een hint of ik wel de laatste BIOS update had.
En toen heb ik in m'n zenuwen versie 1.91 geflashed. (Oorspronkelijke versie van het moederbord bij aflevering was 1.8 )
Maar omdat na het Flashen naar v.1.91 de Fluktuaties mogelijk nog groter waren, wilde ik toch weer terug naar BIOS v.1.8
Het (terug)-flashen verliep normaal, en de voortloopbalk verdween ook normaal aan het eind, dus ik dacht toen weer op te starten.
Maar dat lukte dus niet.
De Koelventilator draaide wel, maar de Monitor bleef dood. (Ook waren er geen piepjes o.i.d.)

(Bios versie 1.91 bleek een Betaversie te zijn !!)

Omdat het Moederbord afgeleverd is dd 02-06-2021 verwachtte ik niet dat de BIOS-batterij misschien leeg zou kunnen zijn, maar het lijkt er wel op
 
Hallo

"verwachtte ik niet dat de BIOS-batterij misschien leeg zou kunnen zijn, maar het lijkt er wel op"

Kun je toch snel controleren met een multimeter ...

Spanning dient 3.00 V te zijn .... bij nieuwe batt. altijd iets meer ... 3.33V b.v.b. .

Indertijd waren er motherboards die lelijk deden als de b.i.o.s. batterij leeg was .... is wel al een eeuwigheid geleden.

Zal/is zo goed als zeker niet de oorzaak.

Bij een defekte (in uw geval mislukte b.i.o.s. update) b.i.o.s. , draaien de ventilatoren nog in heel veel gevallen.

Dit is dus geen referentie punt om te zeggen dat het motherboard draait.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo

De batterij is inderdaad ruim voldoende. Mag ook wel van zo'n jong Moederbord.

Bij MSI wordt je doorverwezen naar een Forum, met veel gestelde vragen.

Wordt je dus ook niet veel wijzer van.

Maar ik ga nogmaals proberen in direct contact te komen met MSI

Jan
 
Ami Boot Block aanspreken.
Dat houdt in dat er indien een bootable AMI tool op een medium staat die op een gegeven moment wordt aangesproken (kan lang duren) en als daar de executable file met de juiste "bios" naam staat dat die dan wordt geflasht.
Instucties van Biostar maar dat maakt niet uit, tis een AMI UEFI.
https://www.biostar.com.tw/app/en/support/faq_content.php?S_ID=392
De tool.
https://www.ami.com/products/firmware-tools-and-utilities/bios-uefi-utilities/
2e kiezen, alles staat in de pdf.

Vroeg of de laatste erop stond en dat was zo.

Geen garantie van MSI bij mislukte bios flashes.
 
Hallo
Ik ben bezig geweest met Biostar.
Maar ik kan drukken wat ik wil op <Crtl><Home> er gebeurd niets.
Ik moet er ook bijzeggen dat m'n monitor NIET AANGESTUURD wordt. Dus ik kan niet zien wat er gebeurd.

Het BIOS bestand E7C89IMS.180 staat op m'n USB stick in de PC

Die andere link verwijst o.a. naar AMIBIOS8_AMI_Firmware_Update_Utility maar ik weet niet goed hoe daarmee te handelen.
Misschien kun je daarvoor nog een vingerwijzing geven ??
En heb ik wel het goede bestand ?
 
Indien geen ledjes op het toetsenbord die gaan knipperen of beepcodes dan gebeurt er niets.

En wat op de USB sick moet staan in de *.bat is AFUDOS.EXE E7C89IMS.180

Zo maak je een dos usb opstart.
https://nl.phhsnews.com/how-to-create-bootable-dos-usb-drive4472

"Vrougah" met floppy's zag je na het aanspreken van de flop, wat je ook hoorde, sommige ledjes op het toetsenbord aan en uitgaan, daarna werd er gereboot maar met een USB weet ik dat niet, nooit gedaan, wel met de flop wat erg lang kon duren.
 
Hallo

Stickie heet 268 GB

AFUDOS.EXE staat op de stick

Ik ben helemaal kwijt hoe je ook al weer een bat bestand maakt, schandelijk hè ?

Zou het zó moeten kunnen werken?


612fb5d0aadbe-LP_2021-09-01.png
 
Laatst bewerkt:
Een batch bestand is gewoon een tekstbestand met de extensie .bat i.p.v. txt.

Probleem zal zijn of de USB bootstick wordt aangesproken of niet.
In die autorun file dient het batch bestand met de opdracht te staan, zie die link bij stap 3.
 
Hallo

Ik snap niet met wat je bedoeld met
"In die autorun file dient het batch bestand met de opdracht te staan, zie die link bij stap 3."



612ff3c679e1e-Laatste_versie_2021-09-01_%287%29.png



De laatste Regel heb ik buiten werking gezet, maar zou dat met /REBOOT eventueel wel kunnen ?

Hoe krijg ik nu bovenstaand bestandje "aan de gang" ?

USB-stickie heeft de naam: 268 GB , dus nu zou hij die USB-stick moeten oppikken. toch?

Hoe zou jij die USB-stick en dat Bath bestandje inrichten?
 
Een batch bestand waar die opdracht in staat, kun je flash.bat noemen, daarin AFUDOS.EXE E7C89IMS.180
AF4DOS.EXE kun je laten staan in de autorun.inf

Zolang er geen moederbord ledjes oplichten gebeurt er niets.
Ken dit alleen met een floppy dus met een USB stick nooit gedaan, dus wil het allemaal niet, jammer.
 
Hallo

Okay ik heb dat Bat bestand nu FASH.BAT genoemd

Maar wat ik niet begrijp is dat als ik in de Eigenschappen van dat FLASH.BAT ga kijken, dan zie ik dat het heet FLASH.BAT.DOCX en blijft het hiermee dus een Windows Bestand.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan