• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel kopieert cellen met blanco formule als cellen met waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

burley

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
77
Hallo allemaal, beetje vreemde titel maar ik wist niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.

Het volgende is het geval, ik heb een tabblad (opgemaakt als tabel, zie voorbeeld bestand "Data_tabel.xlsx") met daarin een aantal kolommen met formules. Als ik deze kolommen vervolgens kopieer en plak (als waarden) naar een nieuw tabblad kopieert excel uiteraard ook de cellen waarvan de formules een blanco waarde ("") geven. Deze cellen worden vervolgens door excel echter als 'niet leeg' gezien en worden dus ook geselecteerd met ctrl+pijltje (dit gaat door tot einde tabel (rij 10481) :s). Op zich geen drama, maar omdat de data vervolgens in een ander programma moet worden geïmporteerd, ziet ook dit programma ze als gevuld, waardoor de imports a. heel lang duren en b. vervolgens mislukken.

Ik zal vast iets elementairs over het hoofd zien, maar heb werkelijk geen idee hoe en waarop ik moet zoeken om dit op te lossen. Ik hoop dat jullie een oplossing weten voor dit probleem.

Onderstaand twee voorbeeldbestanden, "data_tabel.xlsx" is het bron bestand, waarin de data geconverteerd wordt. Geeft nu alleen maar foutmeldingen omdat de formules gelinked zijn naar allerlei andere tabs die geen meerwaarde hebben hier. Het bestand "Voorbeeldbestand_data.xlsx" is het import bestand, hiervan bevatten alleen de eerste 7 rijen daadwerkelijk data. De rest van de cellen is leeg, maar wordt dus door excel wel gezien als gevuld.

Ik gebruik excel 2019.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand_data.xlsx
    370,8 KB · Weergaven: 10
  • Data_tabel.xlsx
    368,9 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
waarom loopt je tabel tot regel 10481? Het mooie van exceltabellen is nou juist dat er geen lege rijen meer nodig zijn. Een nieuwe regel krijgt automatisch de formules van de voorgaande regel mee.
 
ja dat zou zo moeten zijn, maar ik heb de kolommen geselecteerd en daar vervolgens een tabel van gemaakt. Het blijkt dat het maximaal aantal rijen 10481 is. Dus blijkbaar komt dat omdat ik de (van bovenaf) de kolommen heb geselecteerd.
Maar het gekke is dat hij bij mij niet automatisch de formules naar de volgende rij kopieert. Ik weet niet of daar een setting voor is oid.
 
Eerst even filteren op niet lege cellen en dan kopiëren?
 
Ja wellicht een goede work around, bedankt voor de tip!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan