NAS schijf was gedegradeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik kreeg van mijn NAS de boodschap dat er de Disk2 gedegradeerd was. en dat die onderhoud vereiste
Dus disk2 d.m.v. een andere PC ge-Low-Formatteerd, en daarna Raid geformatteerd
En vervolgens weer in de NAS installatie geplaatst, waarna de NAS de schijf weer ging opbouwen en van Data voorzien.
Nu heb ik daarna een afbeelding gemaakt van de SMART van desbetreffende schijf

Kunnen jullie nu deze afbeelding bekijken en bepalen hoe de staat van deze schijf is?


Bekijk bijlage 359414 (Deze link werkt mogelijk niet, daarom een Screenshot van DISK2 toegevoegd)


613267c616743-SMART_DISK1_2021-09-03.png


Met vriendelijke groet
Dukkel
(Niet alles kan mee zitten, toch?)
 
Laatst bewerkt:
Bijlage werkt niet. Kies altijd de paperclip. S.M.A.R.T. staat overal bij Status OK. Dat moet dan in orde zijn. Moet een dergelijke schijf niet vervangen worden? En moet je die schijf niet met CrystalDisk Info bekijken?
 
Hallo

CrystalDiskInfo werkt niet met een NAS

De bij gevoegde Afbeelding van de SMART van DISK2 (de desbetreffende schijf) wordt door de NAS zelf geproduceerd.

Ik ga toch niet zómaar een WD RED 3TB Nas-schijf vervangen !!! Kosten nog altijd wel omstreeks de € 100 p/stuk
 
Laatst bewerkt:
Als alle statussen op OK staan, dan moet het toch in orde zijn. Dit is mij te ingewikkeld en daar begin ik niet aan.
 
Hallo

De nas geeft niet zo maar een fout melding dat er iets verkeerd is met een van zijn harde schijven....

Je had beter de smart info gepost voor er een "low level format" op deze schijf werd uitgevoerd ....

Heden daagse harddisks kun je trouwens niet meer low level formateren .... dit laat hun firmware niet toe.

Ik vermoed (vrees) dat er eerder een "zero write" o.i.d. is gebeurt op deze harddisk.

Iets wat ik ooit heb vermeld in dit topic :

https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/961055-Downloaden-verloopt-met-Horten-en-Stoten/page2

Reply # 32 .....

Toekomst zal uitwijzen of dit heeft geholpen .... meestal niet ... harddisk zal hopelijk voor u uiteindelijk de originele defekten terug laten zien , en deze melden ...


Peter
 
Laatst bewerkt:
En Raid formatteren bestaat ook niet. Maar dat terzijde

NAS geeft aan dat er eits niet in orde is. Nu kun je:
a) de schijf er weer uit nemen en de smart info uitlezen
b) de gok nemen en hopen dat het niet fout gaat
 
Hallo

ik vrees het ook.
Deze WD RED 3TB heb ik trouwens twee jaar geleden ook gebruikt gekocht, dus Uw verhaal komt me nu wel bekend voor.

Oh ja, ik wilde U ook nog ff melden, dat ik toch maar een nieuw moederbord MSI H410M Pro heb aangeschaft, alleen wel bij een betrouwbaardere leverancier (Megekko.nl waar ik al veel meer gekocht heb)
 
Ik zal wel weer te simpel denken! Kijk in post 1 staat dat je van de NAS een melding/error/bericht krijgt dat disk2 gedegradeerd is. Laat staan dat je de betekenis weet. Dat kun je dan opzoeken. Dan zegt dat bericht dat onderhoud vereist is. Dan zou ik aangeven om welk onderhoud het hier dan gaat en hoe dit uit te voeren is. Als jij dan uitvoert wat er beschreven staat, moet het in orde zijn?!

Deze WD RED 3TB heb ik trouwens twee jaar geleden ook gebruikt gekocht.

Gebruikt? Voor een prik? Ja, dan moet je nu niet moeilijk doen over 100 euro voor een nieuwe schijf. Of zie ik dat verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ja, dát hangt van je portemonnaie af.
 
Wat je in de screenshot laat zien is héél erg goed en OK ! Maar vlak na een format, voor je terug intensief gebruik ervan maakt zou iets anders uiteraard wel héél dramatisch zijn.
Waar het nu op aankomt is om de eerstvolgende dagen en weken deze SMART statistiek goed te volgen, regelmatig te vergelijken met de vorige toestand.

Het zit hem vooral in de mogelijke 'degradatie' die zich zal voordoen (of niet ?) en vooral de snelheid waarmee dat gebeurt.
 
Hallo

Het Smart-shot kan dan wel goed zijn. Maar.......
Ik kreeg wéér commentaar van m'n NAS: "Een melding werd verzonden LS520DEd50, Bevestig vanaf het NAS Navigator2 hoofdvenster"

En omdat ik geen reactie kreeg na op het Icoon te hebben gedrukt (op het hoofdvenster)
Heb ik Disk2 verwijderd uit de NAS en de NAS uitgezet. :evil:

Vraagje:
Hoelang zou de NAS op slechts 1 Disk kunnen draaien ? (voor het geval dat ik b.v. data nodig heb vanaf de NAS)

61335ce19c256-FOUT_in_NAS_2021-09-04.png
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt er maar net aan of je die nog draaiende schijf ook op de cheap-ass manier hebt gekocht ( dus gebruikt ) of niet...
Evengoed valt er geen peil op te trekken,zolang je niet weet wat er in die melding staat.
Feit is dus dat die schijf die je eruit hebt gehaald niet fris is, anders kreeg je die melding niet.
Zou dus eens in de handleiding van die NAS kijken waar die melding is terug te vinden, er zal best ergens een map of log-bestand staan waar die melding is opgeslagen.
Pas als je weet om wat voor melding het gaat kun je verder soebatten, op dit moment heeft dat 0,0 zin.

Ik zie net dat deze meldingen via email verstuurd worden: https://www.buffalotech.com/knowledge-base/configuring-email-notifications-on-a-buffalo-terastation
maar dan moet je dat uiteraard wèl ingesteld hebben maar laat me raden...... dat heb jij uiteraard niet gedaan..?
Indien wèl, dan in je mail kijken wat er in betreffende melding staat, waar het over gaat dus...
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Disk2 is wéér gedegradeerd. Dus einde verhaal
 
Hallo

Heeft niet lang geduurt alvorens de nas en de harddisk dit gelukkiglijk voor u door hadden ....

Had uiteindelijk toch maar geleid tot een onstabiel systeem mochten ze het niet door hebben gehad.

P.c.b. en magneten zijn te recupereren (doe ik toch met defekte h.d.d.) , moet je ze niet vernietigen om data definitief onleesbaar en recupereerbaar te maken ....

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ja, maar wat denkt U.

Het Mechanische-deel van Disk2 was dus stuk (de schijf op zich), maar het Elektronische-deel (het moederbordje van de schijf) werkte dus nog perfect.

Nu wil het, dat ik NOG een WD RED 3TB heb (ik noem deze Disk3), waarvan de chip op het moederbordje stuk is. (En deze Disk is niet een goedkoop ingekochte disk !!!)

Dus ik heb de het Moederbordje van Disk2 op Disk3 geschroefd.

En nu draait de NAS weer als een tierelier na RAID-Format en de schijf weer opgenomen in de RAID.

Wie wat bewaard die heeft wat !! :thumb::thumb::thumb:
 
Hallo

Heeft dit verhaal dan toch nog een "happy ending".


Mits deze site veel gebruikt wordt als referentie door beginnelingen , toch even meer info i.v.m. :

" waarvan de chip op het moederbordje stuk is."

Meestal is het de beveiligingsdioden (overspanning / polaritetsbeveiliging) op de voedingslijnen die kortsluiten.

Deze vervangen , en p.c.b. is dan meestal terug o.k.

Dioden kun je controleren met multimeter.

Peter
 
Hallo,

Ik heb die Disk, draaiend verplaatst en toen kwam ik met m'n vingertjes ongewild aan dat moederbordje.
Meteen daarna kreeg ik die Disk niet meer aan de gang.
Dom maar waar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan