• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoek functies in exel 2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hannes57

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2016
Berichten
173
Hallo en een goedemorgen allemaal,

Ik ben overgestapt van LO naar MS O en naar exel. Daar heb, de bekende muziekverzameling in, en wil zoeken naar een artiest. Dit om dubbele muziekbestanden te voorkomen.
Verzameling in het kort. MP.3 bestanden, alles staat op een HD als 1ste back-up. Daarna mp3 bestanden gebrand op CD/DVD als 2de en dubbele back-up voor de hd.

Nu zie ik op youtube veel zoekfuncties voorbij vliegen, maar ik kom er niet uit. Horizontaal, Verticaal X zoeken pffff.

De Artiesten zitten in kolom A. Nu gaat het er mij om deze snel te kunnen opzoeken in Kolom A. Zodat ik niet de hele lijst hoef af te lopen. Als alternatief zou ik tabbladen kunnen maken in alfabetische volg orde.
Hoe maak ik zo iets en welke zoekfunctie is handig? Zoek functie zou in kolom G kunnen? En kan er, eventueel, een kleurtje aan worden gegeven?

MS Office 2016
Windows 10 Pro

Graag jullie mening en hulp.
Han
 

Bijlagen

  • Map1muziek.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 17
Je kunt ook de standaard filterfunctie van de tabel gebruiken.

Of kleuren, met andere code.
Code:
Sub jvr()
  a = Application.InputBox("Zoek tekst", "Vul iets in")
  Set ar = Cells(1, 999)
  
  With Range("A2:A200")
    .ClearFormats
     For Each cl In .Cells
         If Not cl.Find(a) Is Nothing Then Set ar = Union(ar, cl)
     Next
     ar.Interior.ColorIndex = 8
  End With
 End Sub
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een optie met zoekvak in kolom G en Voorwaardelijke Opmaak voor resultaten (waarbij je kan zoeken op (delen van) artiest, titel, genre, jaar).
 

Bijlagen

  • Map1muziek (AC).xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de hulp(lijn).

AlexCEl, bedankt, dit werkt. Geen idee hoe je het gedaan hebt, maar de zoekopdracht werkt prima. Hoe vindt ik de code? Ben er benieuwd naar.


Han
 
Zie knop voorwaardelijke opmaak en dan bij regels beheren (op dit werkblad)... daar vind je alles.
 
Laatst bewerkt:
Zoeken in een database doe je dmv een Userform. Het geven van een kleurtje heeft weinig toegevoegde waarde dan kan je beter filteren of het het geavanceerde filter gebruiken.
Wel even het gebruik van macro's inschakelen.
 

Bijlagen

  • Map1muziek.xlsb
    21,6 KB · Weergaven: 27
Ok. Beide opties werkend gekregen. Beetje uitvogelen, maar gelukt. Dank allen hier voor.

Han
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan