Eigen Windows 10 ISO installeren vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ibriboy

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2011
Berichten
112
Ik wil een eigen Windows 10 ISO installeren op een nieuwe laptop.

Welke partities mag ik NIET verwijderen zodat ik de laptop altijd naar de fabrieksinstellingen kan terugzetten? Dus de standaard Windows 10 die er al op stond toen ik de laptop kocht.

1.png
 
Op de screen is geen zgn "recovery" partitie van de fabrikant zichtbaar dus vanuit die optiek kun je de hele SSD gewoon leeg gooien.
Als deze laptop reeds gebruikt / in gebruik is, is deze reeds automatisch geactiveerd en is er ook vanuit dat oogpunt geen enkel probleem te verwachten.
 
TE]

Dus als ik de SSD formatteer en mijn eigen ISO installeer kan ik later niet de originele Windows 10 herstellen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat houd de aanwezige herstelpartitie dan in?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet geen installatie willen herstellen, een schone, nieuwe installatie geniet altijd de voorkeur.
Als je dan toch terug wilt naar de huidige, werkende Win 10 installatie kun je beter een schijf-image maken die je later kunt terug zetten.
Dat is veel efficiënter, veel sneller en werkt gegarandeerd.
 
Weet ik maar mijn Lenovo heeft dit:

https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/ht077084

Hiermee zou je dus naar de oorspronkelijke Windows kunnen terugkeren alleen weet ik dus niet of dat nog steeds kan als ik de volledige SSD formatteer.

Er is zoals op de foto te zien een herstelpartitie van 1 GB maar ik weet nu niet of dat die Windows Home is of dat het iets anders is.
 
Als je een partitie formatteert is dat alleen die partitie die jij aangeeft, andere partities gebeurt niets mee, pas als je van de hele schijf eerst alle partities verwijderd, die samenvoegt tot één grote partitie en die formatteert ben je ook de herstelpartitie kwijt.
Welk besturingssysteem er op die partitie staat, dat is simpel, het OS waar het systeem origineel geleverd is.
 
Heb je zelf het artikel van Lenovo wat je linkt gelezen..?
Daar staat nl.
Deze standaard-partitie is om veiligheidsredenen verborgen, wat verklaart waarom de beschikbare schijfruimte kleiner is dan de aangegeven capaciteit.
Als ik kijk naar wat schijfbeheer aangeeft als capaciteit van de totale schijf en de grootte van de afzonderlijke partities kan ik mij niet voorstellen dat er in jouw geval sprake is van
de aanwezigheid van een verborgen partitie van OneKey Recovery, dan had het verschil tussen alle partities samen en de aangegeven totale schijf-capaciteit veel groter moeten zijn.
Je kunt geen complete Windowsinstallatie herstellen vanuit een recovery-partitie van 1 Gb ( 1000 Mb ), dat is onmogelijk.
 
@Scrapheap Klopt, als je in Google via de afbeeldingen zoekt dan zie je plaatjes waar zo'n partitie tot ca 25GB is.... maar ik zag daar ook dat er nog steeds die 1 GB partitie aanwezig is. Ben het dus met jou eens: Er is geen verborgen partitie van OneKey Recovery.

@Ibriboy
Installeer Win10 met alle programma's compleet en maak zelf op een externe schijf een complete schijf backup met een geschikte tool, ze kwamen al eerder voorbij, oa Aomei Backupper Free. Gaat je Windows schijf stuk,.... dan kun je zo een nieuwe erin zetten en de backup terug zetten... op dat moment heb je nl ook niks aan de OneKey Recovery want die stond ook op die kapotte schijf. Toch?
 
@Route99. Waarom nog zoiets proberen. Je image is al verouderd voordat het naar je externe schijf is gekopiëerd. Met al die F*&#% updates van tegenwoordig is het meer werk om je image na gebruik te updaten dan om het hele spul even opnieuw te installeren.

Voor de vragensteller. Gebruik eventueel Acronis. Voor zover ik weet de enige tool waar je zelf een recovery disk kunt mee kunt maken.
 
@RogerS Die Acronis recovery disk ... klinkt mss wel anders maar is in wezen exact hetzelfde als een image van Aomoi BU of ander schijf image tool.
Voor mensen die het handig vinden is zo'n image zeker met de huidige SSD's wel een tool om heel snel, vaak wel binnen een half uur (afh vd grootte vd SSD) een systeem terug te zetten en weer verder te kunnen. Dat redt je nooit met een complete schone installatie.
En je kunt bijv regelmatig, dus na elke wat grotere update van Win10 weer een verse image maken, waardoor je na het terugzetten amper of niet nog alsnog een update hoeft te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan