Harde schijf is plotseling tegen schrijven beveiligd

Status
Niet open voor verdere reacties.

wk1

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2015
Berichten
31
Dag experts,

In mijn PC zitten twee harde schijven. C: hier staat alle programmatuur op en E: hier staat mijn data op. Van het een op het andere moment is schijf E: beveiligd tegen schrijven. Deze schrijfbeveiliging krijg ik er niet af.
Ik heb wat gezocht op internet en ik heb de volgende acties uitgevoerd:
• Virusscan laten uitvoeren. Geen virussen aangetroffen
• In de diskmanager kijk ik naar de eigenschappen van schijf E: Onder het tab "Beveiliging" staat dat gebruikers niet mogen schrijven op deze schijf. Als ik dit probeer aan te zetten dan krijg ik de melding dat de schijf beveiligd is tegen schrijven.
• Windows tool diskpart gebruikt. Commando “Attribute disk clear readonly” uitgevoerd op de E: schijf. Geen foutmeldingen.
• In het register aanpassingen gedaan. In de folder Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies de file “WriteProtect aangemaakt en bij ”Waardegegevens” een nul neergezet.
Niets heeft geholpen. Toen heb ik een nieuwe harde schijf gekocht. Deze heb ik weer de E: schijf genoemd. En deze schijf is ook tegen schrijven beveiligd.

Heeft iemand nog een idee?
 
Probeer de E-toekenning dan te vermijden hé ... noem de schijf F.
Zal wel ergens in registry of zo blijven hangen zijn.
 
Helaas, probleem is nog niet opgelost

Dank voor jullie suggesties maar geen van de suggesties heeft geholpen.

Andere schijfletter toegekent: geen resultaat
In het Engels zoeken: geen nieuwe tips op tricks gezien
De tool Easeus geinstalleerd. Ik kon hier bij een harde schijf niets vinden om schrijfprotectie op te heffen.
 
Mss werkt het ook onder Win10?
https://answers.microsoft.com/en-us...es-write/276be530-ff23-4b48-8b0f-d3895ee237cc
Since rebooting is time consuming I have found a short-cut. Go to COMPUTER then right click and hit Properties. Click TOOLS tab. Click ERROR_CHECKING and Check Now. Let it FIX the problems and then you can write to the external.
My external is getting old and I am careful with it but I do not believe this means it's going bad. Just some kind of communication error.


Of deze:
https://www.google.com/search?clien...sk+protected&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Doe het als admin.
How do I remove write protection on a hard drive?
Disabling Read-Only With Diskpart

  • Type "diskpart" in the black Run window and press Enter.
  • Type "list disk" and press Enter.
  • Type "select disk d," replacing the "d" with the drive letter you are working on. ...
  • Type "attributes disk clear readonly" and press Enter. ...
  • Type "Exit" and press Enter to close the window.
 
Laatst bewerkt:
Lukt nog niet

Bedankt voor de suggesties. De suggestie met gebruik van diskpart is al uitgevoerd maar zonder resultaat.

De eerste suggestie lukt me niet. De onderstaande opdracht kan ik niet vinden. Ik ga naar de verkenner, rechter muisknop op "Deze computer" en dan naar "eigenschappen" vervolgens zie ik de "Tools" tab niet.

Go to COMPUTER then right click and hit Properties. Click TOOLS tab. Click ERROR_CHECKING and Check Now.
 
Heb je dit al geprobeerd met de R-muis op de E-schijf in de verkenner?
Zie plaatje en dan de Extra tab en daar "Controleren" (als Admin...).
 

Bijlagen

  • afbeelding_2021-09-26_185339.png
    afbeelding_2021-09-26_185339.png
    22,2 KB · Weergaven: 27
Ik heb de controle uitgevoerd. Bij C: schijf zijn geen fouten gevonden bij de E: schijf wel. De E: schijf is dus een nieuwe, lege ssd schijf.
Ik krijg de melding:

Er zijn op dit staion fouten gevonden die moeten worden hersteld. sluit dit dialoogvenster en herstel het station.

als je vervolgens op "Details" klikt dan krijg je en logboek. In dit logboek zie ik alleen dingen staan over de controle van de C: schijf. De E: schijf komt niet voor, zo lijkt het.
 
en E: hier staat mijn data op. Van het een op het andere moment is schijf E: beveiligd tegen schrijven. Deze schrijfbeveiliging krijg ik er niet af.
E is toch niet leeg...? Tis wel handig als je deze neemt en niet een lege SSD...:p
 
Zie in de eerst posting laatste regel.

Niets heeft geholpen. Toen heb ik een nieuwe harde schijf gekocht. Deze heb ik weer de E: schijf genoemd. En deze schijf is ook tegen schrijven beveiligd.
 
Heb je de laatste updates van het besturingssysteem? Doe eens een sfc /scannow
Je kunt ook eens een gewone opschoning en een registeropschoning doen met CCleaner. Die is relatief veilig.
 
Sorry dat had ik nu even over het hoofd gezien.:eek:

Heb je het bios al naar de default/standaard settings terug gezet? Is de batterij op het bios nog OK, anders deze vervangen (vaak een CR3032).
Er gaat hier helemaal anders, dus toch maar nalopen.

Is de SATA nog wel goed, neem een andere.
Nog steeds NOK, zet de SATA stekker op een andere SATA poort als die er is.
En?
 
Laatst bewerkt:
de opdracht sfc /scannow in de opdrachtpromt mag ik niet uitvoeren!
Ik moet administrator zijn. Maar als ik bij mijn account settings kijk dan ben ik administrator. Er is nog een gebruiker die administrator is en daar weigert Windows ook de opdracht uit te voeren.
 
Krijg je ook nog een extra melding? Wat staat er in de Windows logs (op eventviewer Googlen).
Tis iig geen goed teken.
Kun je via een of andere boot usb stick een virus/trojan programma draaien?
Doe ook nog een RAM test met mem86, een foutje in de RAM kan ook hele vreemde zaken veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de SATA van 2 naar poort 3 over gezet zonder resultaat.
 
Als je via zoeken de cmd of powershell zoekt krijg je de optie openen als admin.

En het is een registerprobleem en daar staat een oplossing voor in die link, die al gedaan en gereboot (niet via snel starten, dat werkt niet)?
 
de opdracht sfc /scannow in de opdrachtpromt mag ik niet uitvoeren!
Ik moet administrator zijn. Maar als ik bij mijn account settings kijk dan ben ik administrator. Er is nog een gebruiker die administrator is en daar weigert Windows ook de opdracht uit te voeren.

Dan ligt daar de oorzaak van het probleem volgens mij. Een kwestie van een corrupt account en/of niet de juiste machtigingen voor de schijven.

Normaal is het cmd in het zoekvak typen en Als administrator uitvoeren (rechts).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan