Automatisch herstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ocarendonk

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2020
Berichten
9
Allen,

Wij beschikken hier helaas over een netwerk dat niet echt stabiel kan genoemd worden.
Twee of drie keer per dag krijgen we dus ook de klassieke fout 3043 (er is een schijf-of netwerkfout opgetr....)
De ideale oplossing zou uiteraard zijn om het netwerk stabiel te maken, maar...is dus niet voor meteen.
Zou er misschien een mogelijkheid bestaan om hier omheen te werken ? Ik denk dan bvb op de een of andere manier access automatisch laten herstarten wanneer deze foutmelding zich voordoet..
Of zijn hier andere slimme mensen die hier iets op bedacht hebben ?

Alvast dank om mee te denken.
 
Allen,
De ideale oplossing zou uiteraard zijn om het netwerk stabiel te maken, maar...is dus niet voor meteen.
Dus er is al bekend waardoor dat komt?
 
Is de database al gesplitst in een frontend en backend?
Als er meerdere personen mee werken is dat sowieso aan te raden.
 
Voor het herstarten kan je wel een powershell script schrijven. Maar ik denk dat je grootste probleem de stabiliteit van je access applicatie zal worden als deze regelmatig plots afgesloten wordt. Regelmatig een compact & Repair doen en zorgen dat je steeds een goede back-up hebt.
 
Voordat je met allerlei scripts gaat werken, die misschien niet eens werken (een database automatisch starten zodra er een foutmelding op je scherm verschijnt? Knappe jongen die dat kan programmeren) zou ik eerst kijken of de database ook daadwerkelijk last heeft van de netwerk problemen. Sowieso is een backup maken van je database altijd een goed idee. Voor het in Access zelf schoonhouden van de database kun je zonder te programmeren al in het programma instellen dat een database bij het afsluiten wordt gecomprimeerd en hersteld (<Opties>, <Huidige database>, groep <Toepassingsopties>, vinkje zetten bij <Comprimeren bij afsluiten>). Daarmee voorkom je al een boel ellende. Ook kun je in Access aangeven dat je met de laatst gebruikte database wilt starten. Als je altijd met dezelfde database werkt, helpt dat ook al met het versneld opstarten (<Opties>, <Clientinstellingen>, <Geavanceerd>, vinkje bij <De laatst gebruikte database openen>).
Daarnaast kun je een procedure maken die bij het opstarten van de database eerst de database comprimeert en herstelt, als de vaste instelling niet goed werkt naar je zin. En eventueel kun je het maken van een Backup daar ook aan koppelen. Al zou ik zo'n procedure doen bij het afsluiten van de database.

Ik zie met die opties ook weinig tijdwinst bij het scripten van foutmeldingen, want of je nu Access opstart vanaf je bureaublad en gelijk in de juiste database zit, of dat je een script opstart dat Access opstart. Actie en resultaat zijn hetzelfde, dus tijdwist: 0,00 seconde. Maar kijk eerst eens goed of je ook daadwerkelijk problemen ondervindt van het netwerk. Je geeft alleen aan dat je er steeds uitknalt. Dat is vervelend, maar hoeft in Access niet gelijk tot problemen te leiden. Althans: daar rep je dus niet over.
 
Powershell is een windows OS applicatie die kan getriggerd worden door het OS om bijvoorbeeld bij netwerkproblemen services te herstarten. Op het werk hebben we een scriptserver waarop diverse van deze scripts draaien. Misschien is het ook niet nodig om Access te herstarten. Als je de connectie naar de BE verliest, maar de FE staat nog open, dan kan je eventueel in Access zelf een routine schrijven die de connectie naar de database herstelt.
 
Ik weet niet hoe de beveiliging bij jullie werkt, maar bij ons is het absoluut niet mogelijk om zelf ook maar iets zelf te programmeren qua scripts. Moet allemaal bij de ICT worden aangevraagd/gemaakt. Dat soort zaken gaat vér buiten het bereik van een Access forum.
 
Het is een idee voor een oplossing, en bij de meeste bedrijven kan iedereen een ticket aanmaken voor IT. Zelfs als we het ticket niet aanvaarden, dan bellen we de gebruiker altijd op om samen een andere oplossing te zoeken. Vraag je niets dan is de kans 100% dat het niet verkrijgt.
 
Ik zeg het nog een keer: dit overstijgt wat je in een Access forum behandelt :). Overigens werk ik niet bij de 'meeste' bedrijven, en kan bij ons dus niet iedereen een melding maken bij IT. Gelukkig niet, zou ik zeggen....
 
Ik heb het al vaker gezegd, als buiten de temperatuur stijgt zie je dat terug op het forum. En dus schakelen we nu weer over naar de topicstarter. Ga uw gang ocarendonk.
Edit: De ongenuanceerde berichten verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan