• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule optellen celinhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc651

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2012
Berichten
175
Hallo,

In bijgevoegd document zou ik graag een formule willen die de celinhoud of een deel van de celinhoud optelt in een andere cel.
Dus in G3 zou dan een formule moeten komen die ziet dat er 'Peer' in B3 staat, en 'Appel, Peer' in C3. Als er meer dan 1 van deze in een celreeks staat, dan in cel G3 een melding.
Bv, '2x Peer', en de cel vervolgens rood gekleurd.
Als er in een reeks meerdere meer dan 2 staan, zoals in B4 t/m E4, dan in cel G4 '2x Appel, 2x Druif'.

In cel H3 zou dan de totalen van G3 op alle sheets moeten komen te staan.

Is dat mogelijk met formules? En zo ja, wat is die dan?
Ik kom er zelf iet uit, en krijg dit niet gezocht op internet.

Alvast bedankt

Bekijk bijlage Optellen.xlsx
 
Kan je even handmatig aangeven wat de verwachte uitkomst is en waarom?
 
Dus in G3 zou dan een formule moeten komen die ziet dat er 'Peer' in B3 staat, en 'Appel, Peer' in C3.
Ik zie in C3 geen Appel, Peer.
 
Als je je sheet een beetje anders opzet is het niet zo moeilijk (zie bijlage). Op de manier die jij voorstelt wordt het al snel complex. Hopelijk voldoet de manier in bijlage ook en anders: volg suggestie VenA s.v.p.

PS. Welke versie van Excel gebruik je?
 

Bijlagen

  • Optellen (AC).xlsx
    14 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
VenA, het wordt een document met meerdere kolommen en rijen dan in voorbeeeld waar ik inzichtelijk wil hebben of een invoer meer dan 1 x voorkomt.
Om te voorkomen dat ik teveel kolommen moet gaan genereren per product(zijn er namelijk rond de 20) zou ik het resultaat in 1 cel willen hebben staan.
Dus als Appel en Peer meer dan 2x voor komt in bv rij 3 , dan zou in G3 '2x Appel, 2x Peer' moeten komen te staan. Of misschien alleen Appel en Peer zodat ik weet dat die 2 meerdere keren voorkomen in die rij.
Is dit helder zo?

AlexCEL, bedankt voor het voorbeeld. Is echter niet wat ik zoek. Zie bovenstaand antwoord aan VenA. Toch bedankt.

Senso, klopt. Ik was al aan het Uploaden terwijl ik het bestand nog open had en niet opgeslagen had realiseer ik me. Excuses voor de onduidelijkheid.
 
Geen probleem, soms moeten we even zoeken. Beetje toelichting helpt dan.

Nog openstaand de vraag: welke Excel versie gebruik je? Excel 365 heeft een paar handige functies die niet in eerdere versies voorkomen...
 
Mark, waar is het bestandje waar je met de hand de verwachte uitkomsten in hebt verwerkt?
 
gokje ,is dit wat je bedoeld?
 

Bijlagen

  • fruit optellen per rij.xlsm
    19,8 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
AlexCEL, Ik gebruik Excel 2016 in Windows 10 in een netwerkomgeving.

Sylvester-ponte, Dit is wat ik bedoel, maar het document moet in een Teams omgeving komen te staan en dat ondersteund geen VBA jammer genoeg.
Dus het moet met alleen formules.

Ik heb een nieuw document bijgevoegd waar ik de verwachte uitkomst in heb gezet.
Hoop dat het nu wat duidelijker is,

Bekijk bijlage Optellen2.xlsx
 
Met een serie hulpkolommen kom ik een heel eind denk ik.
Maar ik vind het niet de meest elegante oplossing.
 

Bijlagen

  • Optellen2 (AC).xlsx
    18,8 KB · Weergaven: 27
AlexCEL,
Hier ga ik voor.
SUPER bedankt

Ook alle andere reacties. Bedankt voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan