Instructie SendObject gebruikt verkeerd mailprogramma

Status
Niet open voor verdere reacties.

Walrus89

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2021
Berichten
7
Ik werk op mijn pc onder Windows 10 home en ik gebruikt MS Office
Professional Plus 2010. Mijn standaard programma voor e-mail is Thunderbird.

In sommige programma's gebruik ik de instructie SendObject en dat leverde tot voor kort altijd
keurig Thunderbird e-mailberichten op.
Door corona heb ik die programma's ca. een jaar lang niet gebruikt en nu krijg ik e-mails in Outlook formaat
waar ik niets aan heb, want ik gebruik geen Outlook.
Ra, ra, wat heeft die wijziging veroorzaakt en hoe kan ik ergens instellen dat Thunderbird gebruikt moet worden
in plaats van Outlook?

Als iemand mij kan helpen zal ik erg blij zijn want die SendObject instructie bespaart me een hoop werk.
 
Zonder code? Moet ik wéér naar de winkel voor een nieuwe glazen bol :).
 
hier de code

Private Sub ButMaakMail_Click()
Dim RapSoort As String, RapNaam As String, cursubject As String, EAdres As String, curtext As String
EAdres = ""
curtext = "Mvg, Frans"
RapNaam = "RRonderesultaten"
cursubject = "Ronderesultaten van ronde" + Str(ComRoNr) + " gespeeld op " + Me.LocRoDat
DoCmd.SendObject acSendReport, RapNaam, acFormatPDF, EAdres, , , cursubject, curtext, False
End Sub

Maar ik vraag me af wat dit bijdraagt?
Het resultaat van deze procedure is dat er een emailbericht in het emailprogramma komt te staan
dat klaar is voor verzending.
Het probleem is dat ergens wordt bepaald welk emailprogramma wordt gebruikt en dat is een black box.
 
Maar ik vraag me af wat dit bijdraagt?

Wij willen ofwel (in het Acces forum zelfs het liefst) een database zien met daarin de gebruikte objecten (zoals een tabel met dummy data, een formulier en/of een rapport) zodat we kunnen testen wat er gebeurt. En anders toch minstens de code die je gebruikt. Nogmaals: wij kunnen niet in jouw hoofd kijken, en we weten dus niet wát je doet wat het probleem veroorzaakt. Was er geen probleem, dan had je immers geen vraag gesteld.
SendObject gebruikt in principe het standaard programma wat in Windows is gekoppeld. Je hebt daarbij ook geen/weinig invloed op de mail. Standaard is dat in de Office Outlook, en dat werkt prima. Ik gebruik zelf Thunderbird niet, maar ik heb het net geïnstalleerd om te kunnen testen, dus ik kijk straks wel even wat het bij mij doet.
 
Check even in het Control Panel -> Programs -> Default Programs -> Set Program Access and computer defaults of Thunderbird als standaard staat ingesteld.
 
Waarom gaat bijna iedereen er in HelpMij er vanuit dat vragenstellers met de Engelse versies werken? Valt hier gelukkig nog mee, maar in het Excel forum is het bij elke vraag wel raak :).
Gewoon <Instellingen>, <Apps>, <Standaard-apps>, <E-Mail> dus. En daar staat dan, als het goed is, en je het niet hebt veranderd, nog steeds Thunderbird.
 
Thunderbird staat en stond inderdaad ingesteld als standaardprogramma voor e-mail

Hallo Octafish,

Vast bedankt voor de moeite die je doet.
Thunderbird staat en stond inderdaad ingesteld als standaardprogramma voor e-mail.
Zou je meer coding willen hebben dan kan ik het beste even een flutprogrammaatje maken in Access waarin ik die instructie gebruik
en dat opsturen.
Geef maar aan als dat wenselijk is.
 
Prima, scheelt mij weer zelf wat bouwen. Ik steek liever tijd in het zoeken naar een oorzaak/oplossing :).
 
Waarom gaat bijna iedereen er in HelpMij er vanuit dat vragenstellers met de Engelse versies werken? Valt hier gelukkig nog mee, maar in het Excel forum is het bij elke vraag wel raak :).
Gewoon <Instellingen>, <Apps>, <Standaard-apps>, <E-Mail> dus. En daar staat dan, als het goed is, en je het niet hebt veranderd, nog steeds Thunderbird.
Ik denk dat helpers antwoorden met de taal van de versie van windows of office die zij hebben.
Zo kunnen ze hun eigen antwoord controleren.
 
Laatst bewerkt:
access programma opsturen

Hallo Octafish,

Hoe kan ik een access programma opsturen?
(Ik heb nog geen ervaring met deze site...)
 
testdatabase in bijlage

Hallo Octafish

Moest ik eerst zippen want .accdb formaat wordt niet geaccepteerd.
Testdadabase levert bij mij keurig een Oulook email.
 

Bijlagen

  • TestSendObject.zip
    31,2 KB · Weergaven: 13
Bij mij doet-ie het prima als ik de velden specificeer:

Code:
    DoCmd.SendObject acSendNoObject, To:="mailme@stupid.com", Subject:="Testmailtje", MessageText:="Hier dan de tekst", EditMessage:=True
 
Dit werkt!


Hallo NoellaG en Octafish,

Allereerst excuses voor mijn wat late reactie. Ik verwachtte een e-mail bij elke nieuwe reactie maar kennelijk gebeurt dat
alleen in het begin. Daarom checkte ik e.e.a. pas vanmorgen.
Toen heb ik bovenstaande oplossing van NoellaG getest en dat werkt, dus daar ben ik al heel blij mee.
Het is wel zo dat de SendObject instructie krachtiger is, want met de parameter SendReport maakt die ook meteen het rapport aan en
dat moet ik nu apart doen via RunSavedImportExport maar dat is eenmalig een stukje programma toevoegen.

Ik ben ook nog even aan het zoeken geweest in het register waar Thunderbird en OutLook voorkomen.
Ik weet hoe riskant het is om daarin te gaan wijzigen dus ik heb daar voorzichtig wel iets geprobeerd maar dat leverde niets op.

Bij dit probleem dat ik ben tegengekomen is er kennis nodig van de voor ons onzichtbare coding van de procedure SendObject.
De programmeurs van Microsoft die Access onderhouden, moeten die natuurlijk kennen.
Wordt er via dit Forum wel eens contact gemaakt met deze professionals en zo ja, hoe gaat dat?

Ter afsluiting: feitelijk is dit probleem dus nog niet opgelost, maar mijn probleem is dat wel.
Dus wil ik NoellaG en Octafish hartelijk danken voor hun bijdrage.
 
En waarom zeg je niks over mijn oplossing? Of maakte dat niet uit bij jou? Zo nee: geef eens wat meer informatie over jouw systeem. Wellicht dat daar een verandering heeft plaatsgevonden (aangezien het wel gewerkt heeft?)
 
Jouw oplossing werkt niet bij mij

Hallo Octafish,

Sorry, dat ik dat vergat te melden. De andere notatie van de parameters maakt bij mij geen verschil.
Dat zou me ook erg verbaasd hebben omdat die notatie er volgens mij alleen voor zorgt dat je de parameters in een willekeurige volgorde kunt meegeven.

Over mijn systeem kan ik weinig meer meedelen dan ik bij de vraag al vermeldde.
Ik heb de updategeschiedenis bekeken en daaruit haal ik dat ik november 2020 geupgrade heb van Windows 8.1 naar Windows 10.
Het is goed mogelijk dat de fout toen is ontstaan omdat ik de programma's met die instructie van oktober 2020 tot juni 2021 niet heb gebruikt.
Daarna zijn er natuurlijk nog tientallen updates geweest.
 
Blij je te kunnen helpen, daarvoor doen we het :d :love:
 
Binnengekomen bij beheer:

Geacht Helpmij team,

MIJN probleem is opgelost maar HET probleem is niet opgelost.
Ik heb een oplossing aangereikt gekregen via een andere SendObject procedure die alleen werkt vanuit Thunderbird.
Daarnaast vermoed ik dat HET probleem niet opgelost gaat worden want ik heb het ook aangemeld via een ander MicroSoft forum en ook daar kreeg ik alleen de bypass oplossing.
Dus moet ik het nu afmelden of niet?
Van opnieuw onder de aandacht brengen verwacht ik niet veel.

Mvg, Walrus89

Hierna op opgelost gezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan