Hoe snel wifi in huis?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Goedemorgen allemaal,

Ik ben van plan om een mesh systeem aan te schaffen.
Ik heb nu één TP-Link AX50 3000Mbs router die niet het hele huis dekt. Ik wil dit gaan aan vullen met een mesh, hoeft niet persé TP-Link maar ik dacht aan de Deco AX60, ook 3000Mbs.

Maar nu is de vraag: is 3000Mbs echt nodig.
Draadloos gebruik ik een 4K tv, 2x1080 tv, 4x telefoon, 4x laptop waarvan 1x met AX, een 4K Audio/Video receiver en een 4K android tv box.

Er word regelmatig en tegelijkertijd via de officiële kanalen gestreamd in Full HD en 4K met 5.1 geluid.

Heb ik daar echt die 3000Mbs nodig of zou 1750Mbs ook genoeg zijn?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie
 
Wat is echt nodig...?
Als je een 300Mbps internetverbinding hebt... dan lijkt tov die 3000 Mbps prima..
Maar het is anders: Je hebt 2.4 en 5GHz banden en de max ervan is sterk verschillend.
De 2.4 GHz ban gaat beter door muren, de 5Ghz veel minder maar heeft meer kanalen om een vrij kanaal te gebruiken.
https://tweakers.net/pricewatch/1411062/tp-link-archer-ax50/specificaties/
Maximale snelheid 2,4GHz 574Mbps
Maximale snelheid 5GHz 2,402Gbps
Als je vooral van vaste plekken werkt en daar een goed Wifi signaal hebt, voegt een mesh weinig toe.
Ga je veel heen en weer met je spullen dan kan een mesh handig zijn.
De AX50 zou een erg goed bereik hebben, kun je nog wat met de plaats van die router schuiven en als daar mee het probleem opgelost is?
https://tweakers.net/pricewatch/1411062/tp-link-archer-ax50/specificaties/
Als je met een kabel naar de verdiepingen kunt, dan is een router ingesteld als access point (NAT uitschakelen, de aanvoeren kabel niet in de WAN maar in de LAN poort steken).. al voldoende om je dekkingsprobleem op te lossen.
Hoe snel die moet zijn hangt vooral af hoeveel snelheid je op je lokale netwerk wilt hebben, vrijwel alle nieuwe, zeker AX types, apparaten hebben meestal ruim snelheid genoeg voor het internet.

Er bestaat geen Deco AX60: https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=AX60
Dus wat bedoe je hier nu echt?
 
Nee, is niet echt nodig. 1750 is ook goed. Sterker nog, bekabeld komt men dikwijls niet verder dan 100 Mbit. De laatste jaren is 1000Mbit meer in trek en zie je dat ook thuis.
Ik zou voor de gemiddelde consument afstemmen op je internetverbinding: heb je 50 Mbit vanuit de provider, dan heeft 1750 in huis weinig toegevoegde waarde als je niet veel data heen en weer sleurt tussen devices zoals bv een laptop en NAS.

Tot slot is het belangrijk om te weten of dat je full duplex of half duplex hebt - 1750 half duplex is 875 netto, maximaal. In de praktijk nog minder.

Zelf heb ik 300 Mbit vanuit de provider en Deco M4. In theorie is dat het volgende:
Wifi snelheid totaal
1200 Mbps
Wifi snelheid 2,4 GHz
300 Mbps
Wifi snelheid 5 GHz
867 Mbps

Zelfs op half duplex is 5Ghz voldoende voor mij.
 
Dank je wel voor jullie reactie.

Ik heb glasvezel 1Gbs/1Gbs.

Ja we gaan nog weleens door het huis met laptops of telefoons die ook regelmatig een back up maken naar de NAS.

Ons huis is overigens helemaal gelijkvloers maar wel met meerdere draagmuren van zo'n 20cm dik beton. In 1 slaapkamer is echt een blindspot. Router op verschillende plaatsen gehad maar op de één of andere manier komt het daar niet binnen. Daar ligt een kabel met een switch om evt. in te prikken. O.a. daar wilde ik dan een bedraad aangesloten mesh punt neerzetten.

@route99 Ik bedoelde deze set, de x60 ipv ax60

https://tweakers.net/pricewatch/162...e-home-mesh-wi-fi-system-deco-x60-2-pack.html

Die is 3000Mbs en z'n kleine broertje heeft 1750Mbs.
 
Als daar al een kabel ligt, gewoon een accesspoint of andere router aansluiten zoals @route99 reeds opmerkte, simpelste en goedkoopste oplossing.
 
Als daar al een kabel ligt, gewoon een accesspoint of andere router aansluiten zoals @route99 reeds opmerkte, simpelste en goedkoopste oplossing.

Ja en nee. Meerdere routers met hetzelfde ssid is niet ideaal. Daarvoor is mesh juist zo populair geworden.
 
Een router als access point in te zetten hoeft echt niet dezelfde SSID naam te hebben.
Een mesh kan erg mooi zijn maar soms is het ook overkill, zeker als je zelf met een AO er uit kunt komen.
 
daar wilde ik dan een bedraad aangesloten mesh punt neerzetten.

Eén mesh punt bedraad neerzetten verandert toch niets vgl. met een gewoon access point ??? Mesh gaat over interactie als je van punt naar punt beweegt.
Als je een kabel daar hebt plug je toch gewoon een goedkoop AP-tje in ? desnoods een in bridge geplaatst oud routertje...
 
Eén mesh punt bedraad neerzetten verandert toch niets vgl. met een gewoon access point ???


Ik zou dan uiteraard voor een setje van 2 of 3 mesh punten gaan. Ik behoud m'n huidige router, schakel de wifi uit en laat de mesh de wifi overnemen.

Ik heb al verschillende keren een oude router of access point gebruikt, bekabeld, draadloos verschillende instellingen qua ssid, kanaal enz. Heb de firmware al vervangen met dd-wrt maar toch steeds slechte wifi.

Dus daarom de gedachte om over te stappen naar een mesh systeem. Met de vraag waar het om begon: 1750Mbs of 3000Mbs?
 
Als je met een bedraad access point geen goed Wifi signaal kunt krijgen op de plek waar dat access point staat..... dan die je fundamenteel "anders" (lees: verkeerd) want mits het juiste/voldoende signaal via de kabel is aangevoerd kan dat lokale access point de maximale snelheid die obv het binnengekomen signaal mogelijk is.

Ergens zit in jouw huidige systeem een vervelend technische beperking die dit probleem veroorzaakt.

Elke 2e handse router van ca 5 jaar oud heeft specs van ca 400 Mbps op 2.4GHz en zeker 800-1200Mbps op 5 GHz. Dus als je VSDL van bijvoorbeeld 100MBps hebt en je basis router is OK moet het access point ook bijna dat signaal binnen krijgen en je rondom dat access point een zeer acceptabele tot goede WiFi moeten hebben.

Ik zou eerst dat maar eens uitzoeken. Herhaal het plaatsen van het access point met een 2e router via de LAN poort aangesloten en geeft een wat getallen via LAN en Wifi van zowel de hoofdrouter als het access point.
 
Een router als access point in te zetten hoeft echt niet dezelfde SSID naam te hebben.
Een mesh kan erg mooi zijn maar soms is het ook overkill, zeker als je zelf met een AO er uit kunt komen.

Dat hoeft niet maar jouw apparaten schakelen niet zo soepel over als met wifi 6 / mesh. Zo kan je naast de ene router zitten en toch op het signaal van de ander blijven hangen. Daar komt bij dat je elk apparaat dus op elke router moeten aanmelden, in het slechtste geval dus per verdieping of uithoek. Vergeet je dat, heeft dat apparaat een blinde vlek. En elke router moet je configureren om bv geen DHCP uit te delen en mogelijk andere settings.
As said, dat is waarom mesh zo populair geworden is.
 
@Eagle Creek
Mesh is een relatief duurder alternatief als je het met een goed aangelegd goedkoop niet-mesh netwerk ook kunt redden.
BTW ik heb wel mesh maar voor veel mensen, zeker die al een goed, maar niet-mesh gebaseerd netwerk hebben.
Bij mij liep de wifi ineens op haar laatste been toen we agv corona ineens 2 huis terugkeerders kregen die een veel beter wifi netwerk nodig hebben.
Met ons 2-en waren we tevreden met het oudere wifi systeem, ik had anders nog een paar jaar gewacht.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan