Oude mobiel veilig binnen netwerk te gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Berichten
218
Goedenavond, Ik zou onze oude mobielen als afstandsbediening (via ons WiFi-netwerk) willen gaan gebruiken, maar vraag me af of dat veilig is. De mobielen worden niet meer ge-update en zijn daardoor dus kwetsbaar voor hackers. Dat is op zich geen probleem, er staan verder geen persoonlijke gegevens meer op. Maar ze zijn wel verbonden met ons netwerk en ik vraag me af of daardoor ook ons netwerk en de daarmee verbonden apparaten kwetsbaar worden.
Ik hoop dat iemand me hier duidelijkheid over kan geven, bedankt
 
Zet je data uit op je mobiel.
En:
Blokker voor het MAC adres dat van het mobieltje is om verbinding met het internet te maken via de Wifi van je mobiel.
Als de Wifi van je mobiel 2,4 en 5GHz Wifi heeft moet je dus 2 MAC-adressen blokkeren.
Dat moet je in de router doen, dus als die optie in jouw router beschikbaar is, lees de handleiding hoe dat moet.
Laat ff weten waar je vastloopt als het niet lukt.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je snelle reactie en duidelijke uitleg. Ik heb wel Mac filtering aan staan, maar instellen dat geen verbinding gemaakt mag worden via de WiFi van de mobiel is nieuw voor me, klinkt als goede oplossing. Ik moet er de tijd voor nemen om uit te zoeken hoe ik dat instel bij onze router en WiFi-extender, dus kan even duren voor ik kan laten weten of het gelukt is.
 
Mwah, kwetsbaar voor hackers... Android en vooral iOS zijn echt veilig te noemen. Zelfs met verouderde smartphones of tablets.
Enige nadeel is dat steeds meer app's niet meer zullen werken omdat ze je Android/iOS versie niet meer ondersteunen.

Als je ze echt gehackt wilt krijgen dan moet je echt aan fysieke hack, side-loaded software denken, en dat zijn dus de handmatig gedownloade *.apk bestanden die je eigenlijk nooit moet downloaden, of iemand die haast bijna fysiek bij het toestel komt en iets met Bluetooth voor elkaar krijgt. Maar voor een simpel huishouden zijn al die maatregelen best overbodig, tenzij je misschien in hoge kringen zit (cruciaal bedrijf, elite, koningshuis etc), waarbij privacy en ultieme bescherming hoog in het vaandel staat.

Ik merk op dat je best overbezorgd lijkt te zijn , en dat is in dit geval nergens voor nodig. Tenzij je ook echt duidelijke aanwijzingen hebt dat je zelf een prooi bent voor hackers.
 
Laatst bewerkt:
maar instellen dat geen verbinding gemaakt mag worden via de WiFi van de mobiel is nieuw voor me,
Van mobiele Wifi naar het lokale netwerk via de Wifi's van de router en extender mag wel.... maar van daar uit kun je via MAC filtering ook de toegang tot het internet blokkeren. Als je het mobieltje verbidt om WiFi verbinding te maken... kun je niks meer met je mobieltje om je andere apparaten via de Wifi aan te sturen.... dan ben je dus te ver gegaan.
Soms kan het ook via een gastnetwerk maar dat zou wel eens te beperkend kunnen zijn omdat je andere apparaten in het normale deel van het netwerk zitten en dan je mobiel de andere apparaten die je bedienen wilt niet kan vinden.
Effe uitpuzzelen hoe het bij jou exact zit.
 
Laatst bewerkt:
En of anderen zomaar op je telefoon komen? Nou, nee.... Niet zomaar.
Sowieso staat er in je router standaard geen enkele poort naar je telefoon open.
 
Er kunnen zonder die blokkade wel apps zijn op dat mobieltje die wel het internet op willen.... en die hebben geen extra poort nodig...
Als je niet meer belt met dat mobieltje kun je vervolgens dat mobieltje beschouwen als een IoT apparaat... en daarvan moet juist wel de toegang tot het internet blokkeren....
Immers het is bekend dat met de IoT spullen vaak veel mis is... en als er op je mobiel oude apps zitten die niet meer veilig genoeg zijn... heb je imho exact hetzelfde probleem als bij veel slecht beschermde IoT apparaten.
Effe een andere bril en mindset op zetten....
Ergo: Sluit het internet in je router af voor dat mobieltje.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, Aar. Klinkt geruststellend, maar ik ga toch liever voor die privacy en bescherming
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat om een mobieltje waar niet meer mee gebeld wordt, zit ook geen simkaart meer in. Dus als ik jou goed begrijp, kan ik zo'n mobieltje beter helemaal niet met het netwerk verbinden, ook niet als ik je eerder genoemde oplossing instel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is geen probleem als je de 2.4 en eventueel ook 5GHz MAC adressen in je router blokkeer voor internet toegang
.
Nu is het ook duidelijk dat je geen SIM kaart meer gebruikt, dus daar kan in principe niks fout gaan.
Doen en check via de browser van je mobiel of je nog het internet op kunt. Is te doen lijkt me.
 
Daar ga ik voor, ik laat weten of het gelukt is en hoe. Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben een ziggo connectbox en ik heb de instellingen doorlopen, maar vind geen mogelijkheid toegang tot internet voor de mobiel wel toe te staan, maar de toegang tot de mobiel zelf te blokkeren. Behalve als je IP poort filtering bedoelt? Ik begrijp niet hoe dat werkt, lijkt me erg ingewikkeld, maar is misschien een manier?
Ik kan de mobiel wel als afstandsbediening gebruiken via ons gastnetwerk, maar daarop zitten wel ook soms andere apparaten. Is dat dan toch veilig genoeg?
 
Als je ze echt gehackt wilt krijgen dan moet je echt aan fysieke hack, side-loaded software denken, en dat zijn dus de handmatig gedownloade *.apk bestanden die je eigenlijk nooit moet downloaden, of iemand die haast bijna fysiek bij het toestel komt en iets met Bluetooth voor elkaar krijgt.
Bij het side-loaden van APK-bestanden is het een goede gewoonte om op zijn minst de gevraagde rechten te controleren met APK-decompiler.
 
Ik blijf wat onzeker door alle waarschuwingen in de media geen mobieltjes te gebruiken die niet meer geupdate worden, maar concludeer vooral door de reacties hier, dat op ons eigen gastnetwerk dat geen probleem is en zet deze vraag op opgelost. Bedankt voor de reacties en handige informatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan