• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Achtergrondkleur van Grootste en 1-na Grootste waarde opmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

FerryW

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
32
Ik wil graag per kolom met ongeveer 750 rijen (met datum als header en gehele getallen onder de 50 als inhoud van de rijen) de achtergrondkleur voorwaardelijk opmaken met een kleur.

Het kan voorkomen dat de grootste waarde dubbel voorkomt.
Het lukt mij echter niet om een Array-formule in de Voorwaardelijke opmaak te kopieren.

Dit
=B2=MAX(ALS(B:B<B2;B:B))
werkt niet.
En
=GROOTSTE(B:B;2)
werkt alleen voor 1 waarde

Wie kan mij een goede richting opsturen.

Vast dank
Ferry
 
Wat wil je nu precies? Een representatief voorbeeldbestandje in Excel verduidelijkt veel. Voor nu heb ik er maar ééntje bijgevoegd.

Deze VO-condities zouden de gewenste resultaten moeten geven voor de grootste en de op 1-na-grootste:
Code:
=B2=MAX(B$2:B$1000)
=B2=GROOTSTE(B$2:B$1000;2)
Maar wat moet er gebeuren als waarden gelijk zijn? Dus de grootste gelijk aan de op 1-na-grootste? Moet dan de op 2-na-grootste dan een kleurtje krijgen of zo?
 

Bijlagen

  • vb_FerryW (AC).xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Achtergrondkleur van Grootste en 1-na Grootste waarde in een kolom opmaken

Dag AlexCel,

De oplossing die jij bied is voldoende. Als de waarden er dubbel instaan, is het goed dat deze dezelfde kleur hebben.

Dank voor je snelle oplossing.
Ik wilde het blijkbaar te moeilijk, nl in 1 regel oplossen, maar gewoon twee voorwaarden werkt perfect.
 
In 1 regel kan ook wel als ze dezelfde opmaak mogen krijgen:
Code:
=OF(B2=MAX(B$2:B$1000);B2=GROOTSTE(B$2:B$1000;2))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan