• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel VBA code nodig voor Tekstkleur (VO helaas geen oplossing)

Status
Niet open voor verdere reacties.

patriciapaj

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2004
Berichten
11
Goedemiddag,

Ik loop al een tijdje te puzzelen en ik krijg het niet voor elkaar. (frustratie all over, grrr)

Ik heb in een bestand met voorwaardelijke opmaak (formule) bepaalde cellen een tekstkleur gegeven. Het werkt fantastisch, maar...

Zodra ik de gegevens uit een (met voorwaardelijke opmaak) gekleurde cel wil kopiëren naar een ander excel bestand, dan neemt hij bij het plakken de kleur niet over.

Nou hoop ik echt dat er hier iemand is die een oplossing kan bedenken. Ik hoop dat het met VBA kan en daar heb ik gewoon niet zoveel kaas van gegeten.

Wat ik graag zou willen is dat als er een 2 in een cel in kolom i staat dat dan de corresponderende cel in kolom B en E de corresponderende kleur overneemt. Waarbij 1 = zwart, 2 = blauw 3 = roze en 4 = rood. En daarnaast uiteraard dat het met kleur kopieerbaar is naar een ander excel bestand.

Zie bijgevoegde bestand met fictieve namen.

Weet iemand raad?

Alvast super bedankt!!!!
 

Bijlagen

  • Map2.xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Zodra ik de gegevens uit een (met voorwaardelijke opmaak) gekleurde cel wil kopiëren naar een ander excel bestand, dan neemt hij bij het plakken de kleur niet over.
Hoe plak jij dan? Ik heb het net getest, en het werkt prima met opmaak en al.
 
Hoi Hoi,

Ik plak gewoon met ctrl-c en dan ctrl-v. En dan in een nieuw excel bestand. Bij mij worden de personen in blauw, zwart als ik het plak.

Het zou toch niet aan excel 2013 kunnen liggen? (is op mijn werk pc en tja die zijn niet zo snel met nieuwe software)
 
Laatst bewerkt:
Zodra ik de gegevens uit een (met voorwaardelijke opmaak) gekleurde cel wil kopiëren naar een ander excel bestand, dan neemt hij bij het plakken de kleur niet over.
Je neemt toch wel alle gegevens mee? de VO formules werken alleen als de cellen met de waarden ook mee komen, en op de juiste plek staan :). Check anders je VO formules ook nog even na het plakken.
 
Zorg er eerst voor dat je maar vier regels in jouw VO hebt nu is het een totaal versnipperde toestand. In jouw VO verwijs je naar de waarde in kolom I als je dan enkele cellen gaat kopieren naar een nieuw bestand dan klopt daar natuurlijk niet meer van. Waarom wil je deze exercitie uitvoeren?
 
Ik wil dit uitvoeren voor mijn werk, de persoon heeft een bepaalde kwalificatie en is of een mannetje of een vrouwtje en dat moet voor 180 man zichtbaar worden in een ander bestand.
Ik kan het niet goed uitleggen, maar als een poppetje wat blauw is als zwart in het andere bestand staat dan levert dat een hoop extra werk op zeg maar...

Ik heb de VO nu aangepast naar 4 regels (dat zag er inderdaad uit als een soepzooitje), maar kopiëren en plakken werkt nog steeds niet. In het andere bestand wordt het nog steeds zwart.
Als ik dan in de VO van dat bestand kijk, verwijst het naar cellen in dat nieuwe bestand en tja die zijn er natuurlijk niet.
 

Bijlagen

  • Map4.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 16
De VO deugt nog steeds niet. 1 op de 12 mannen is kleurenblind dus voor 15 man is het niet erg functioneel.
 
Dus het kan niet wat jij wilt. Dat nieuwe document moet andere VO/verwijzingen hebben die daar dan van toepassing zijn. Zonder meer kopiëren en plakken met behoud van tekstkleur kan volgens mij niet. Heeft niets met versies te maken.
 
De VO deugt nog steeds niet. 1 op de 12 mannen is kleurenblind dus voor 15 man is het niet erg functioneel.

Maar wat doe ik dan nu niet goed in de VO en hoe zou jij hem dan maken? Als het niet functioneel was dan had ik het op zich niet gevraagd. Zoals je wellicht ziet ben ik al op deze site vanaf 2004. Tot nu toe heb ik alles wat ik nodig had hier kunnen vinden zonder een eigen topic te hoeven starten.

Maar is het nou wel of niet mogelijk om met VBA aan de hand van een formule daadwerkelijk de cel eigenschappen te veranderen of niet? Want zodra de cel eigenschappen van de cel veranderen neemt hij wel kleur mee in het copy paste verhaal....
 
Dus het kan niet wat jij wilt. Dat nieuwe document moet andere VO/verwijzingen hebben die daar dan van toepassing zijn. Zonder meer kopiëren en plakken met behoud van tekstkleur kan volgens mij niet. Heeft niets met versies te maken.

Maar is er iets te creëren in VBA dat daadwerkelijk de cel eigenschappen verandert aan de hand van de 1,2,3 of 4 in kolom i?
 
In jouw plaats zou ik het ganse VO-verhaal overboord kieperen (evenals enkele overbodige kolommen) en in plaats ervan een change-event gebruiken dat de tekstkleur definitief wijzigt. Dan zijn de kopieerperikelen finaal van de baan.
Ik moet nu helaas de rest van de avond en een stuk van de nacht de deur uit, maar als niemand mij voor is bezorg ik morgen wel een voorbeeldje.
 
In jouw plaats zou ik het ganse VO-verhaal overboord kieperen (evenals enkele overbodige kolommen) en in plaats ervan een change-event gebruiken dat de tekstkleur definitief wijzigt. Dan zijn de kopieerperikelen finaal van de baan.
Ik moet nu helaas de rest van de avond en een stuk van de nacht de deur uit, maar als niemand mij voor is bezorg ik morgen wel een voorbeeldje.

Dat zou wel top zijn!! Ik kan best aardig overweg met formules (en ik dacht ook wel een beetje met VO ;) ), maar zodra het in de buurt van programmeren komt, dan moet ik echt mijn meerderen erkennen!
Alvast bedankt voor het meedenken!!!
 
Je moet het denken vanuit opmaak loslaten. De formules kunnen een stuk eenvoudiger. Maak van de gegevens een tabel en dan werkt alles een stuk eenvoudiger. In 1 kolom verschillende gegevens zetten is nooit een goed idee. Maar goed als je het mag uitrollen voor 180 man dan heb je er waarschijnlijk meer verstand van dan ik.
 

Bijlagen

  • Map2 (1).xlsx
    15,3 KB · Weergaven: 18
Met VBA , wordt een leuke kleurenplaat.

p.s. mannetje/vrouwtje, Dhr./Mevr., M/V mag in de toekomst waarschijnlijk niet meer.:eek:
Hier zul je dus iets anders voor moeten bedenken.(misschien met/zonder??)
 

Bijlagen

  • Map2 (2)-1.xlsm
    21,5 KB · Weergaven: 17
@ AD1957,

Met/zonder??.... euhhh... baardgroei ?

@ patricia,

Wat AD1957 heeft gepost komt heel dicht bij wat ik in gedachten had. De kleuren worden daarbij aangepast als in de kolom 'fiets' iets wordt gewijzigd, en correct aangepast op voorwaarde dat B al is ingevuld. Er kan overwogen worden om die wijziging ook te doen als er een naam wordt toegevoegd of gewijzigd, of als kolom B wordt gewijzigd nadat 'fiets' is ingevuld.
Daarnaast kan ik me moeilijk voorstellen dat je alle kolommen manueel invult. Kolom C kan worden afgeleid uit kolom A, en vice versa dankzij de nieuwe kolom B, en kolom F is het samenraapsel van C en D. We gaan daar natuurlijk geen formules zetten want dan creëer je nieuwe kopieerproblemen, maar we kunnen ze ook laten updaten binnen het change-event.
Niets wereldschokkends hoor, en alles zal afhangen van hoe het er in je echte bestand aan toe gaat, dus eerst maar even je opinie afwachten...
 
Wel ja, ik zal nog eens mezelf tegenspreken door toch een voorbeeldje te maken, al was het maar om te vermijden dat de indruk gaat ontstaan dat ik het vooral uitleg maar niets doe...

Kleuren worden nu bijgewerkt als of 'fiets' of 'geslacht' wijzigt.
En vermits kolommen B+C invullen nog altijd sneller gaat dat kolom A invullen, én omdat kolom A niet moet gekopieerd worden, is dat toch een formule geworden.
Tenslotte wordt ook de te kopiëren kolom spontaan bijgewerkt als 'Voornaam' wordt gewijzigd.

Ik heb, zoals wel vaker, mijn code niet zo kort mogelijk, maar wel zo leesbaar mogelijk gemaakt, vooral omwille van je statuut als programmeernovice ;)
 

Bijlagen

  • Map2_vb.xlsm
    18,3 KB · Weergaven: 16
Nog een poging.
druk Alt+F11 voor de VBA code.
 

Bijlagen

  • copy kleur.xlsm
    29,2 KB · Weergaven: 22
Aanpassing Map2

patriciapaj en ..., misschien heb je hier wat aan. (Zie bijlage: Map2 - Iustus.xlsm)
De VBA code kan eventueel nog wat aangepast worden.

Groet,

Iustus.
 

Bijlagen

  • Map2 - Iustus.xlsm
    113,5 KB · Weergaven: 36
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan