• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onregelmatige getallenreeks verder zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal321

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
195
Zie bijlage.

Ik zoek een formule zodat Excel een getallenreeks (werknemers) verder kan zetten rekening houdend met wanneer er een werknemer ziek is.

Concreet:
Er zijn 5 werknemers in een bedrijf. Elke week moeten er 3 werken en zijn er 2 vrij, tenzij er iemand ziek is.

week 1: werknemer 1, 2 en 3 werken. Werknemers 4 en 5 zijn vrij.
week 2: werknemer 3, 4 en 5 werken. Werknemers 1 en 2 zijn vrij.
week 3: werknemer 5, 1 en 2 werken. Werknemers 3 en 4 zijn vrij.
week 4: werknemer 2, 3 en 4 werken. Werknemers 5 en 1 zijn vrij.
week 5: werknemer 4, 5 en 1 werken. Werknemers 2 en 3 zijn vrij.

En nu komt het! :)
week 6: werknemers 4 en 5 zijn normaal gezien vrij maar het is druk en werknemer 5 moet dus ook werken. Bijgevolg, enkel werknemer 4 is vrij.
week 7: werknemers 2, 3 en 4 werken. Het is niet druk, werknemers 5 en 1 zijn bijgevolg vrij. (want vorige week was 5 normaal gezien vrij maar die krijgt deze week vrij)
week 8: werknemers 2 en 3 zijn normaal gezien vrij maar het is weerom druk en 3 moet dus ook werken. Bijgevolg, enkel werknemer 2 is vrij.
Enz...

Ik zoek dus een formule dat automatisch de getallenreeks aanvult rekening houdend met wanneer er maar 1 werknemer vrij is.
Ik zou dus graag op voorhand een compleet jaaroverzicht willen maken waarin de getallenreeks reeds is ingevuld uitgaande van een jaar zonder zieke werknemers.
Maar vanaf wanneer er een werknemer ziek is en die nummer in de andere kolom wordt gezet, dan zou ik graag hebben dat de gehele getallenreeks van de daarop volgende weken zich automatisch aanpast.

Ik hoop dat alles duidelijk is? :eek:
 

Bijlagen

  • werknemers.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 24
Hoe bedoel je? De drukke weken zijn aangeduid met rood. Die staan toch in het bestand? :confused:
 
kleuren detecteren is moeilijk, dus een iets andere opzet, waarbij je een 1 ingeeft als het druk is.
Nu nog ziek worden ...
 

Bijlagen

  • werknemers.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 19
@cow18: in jouw bestand werken er in de drukke weken slechts 3 werknemers en zijn er even goed 2 werknemers vrij, terwijl het in de drukke weken 4 werkende en 1 vrije werknemer moet zijn. :confused:
 
Je kunt beter weinig mensen overbelasten dan veel mensen.:eek:
 
Laatst bewerkt:
Ziekte valt niet te voorspellen
 
@pascal, nu met 4 werknemers in drukke periodes.
Net zoals JVeer opmerkt, ziekte valt niet te voorspellen.
En hoe die dan moet afgehandeld worden, nog minder.
 

Bijlagen

  • werknemers.xlsm
    29,9 KB · Weergaven: 18
Ziekte valt idd niet te voorspellen. Daarom dat het zo belangrijk is dat de getallenreeks zich automatisch aanpast als het zich voordoet. :)

Eerst en vooral al een dikke merci voor het bestand! :thumb:

Maar ik zou het graag visueel nog iets eenvoudiger willen als dat kan? :eek: Is het daarom mogelijk om ook nog eens een bestand op te maken ZONDER de kolommen 'ziekte', 'starter' en 'UDF'?
Dus gewoon 4 kolommen 'dag', 'druk', 'werken' en 'vrij'. Maar wel met behoud van automatische aanpassing uiteraard als ik '1' invul in de kolom 'druk'.
 
zoals gevraagd, maar die kolom "starter" heb ik gewoon verborgen.
Anders moet ik die 5 keer helemaal gaan uitschrijven in de kolommen werken en vrij.
Dus, het is mogelijk, maar dat laat ik aan jou of een andere helper over.
 

Bijlagen

  • werknemers.xlsx
    21,7 KB · Weergaven: 19
Ok, bedankt! :thumb:

Maar toch nog allerlaatste verzoekje :eek:

Kan je ook nog een optie '2' aan de kolom 'druk' toevoegen?
Resultaat:
Bij '2' is het dan heel druk en heeft niemand vrij.
Bij '1' is het druk en heeft er één iemand vrij
Bij '0' is het kalm en zijn er twee werknemers vrij.

Of vraagt dat een hele ommezwaai van wat je al gemaakt had? :eek:
 
bij "druk=2" moet je dan de 1e nemen ?
Bij "druk=1" nam je de 2e en bij normaal nam je de 3e van de vorige keer.
 

Bijlagen

  • werknemers.xlsx
    22 KB · Weergaven: 22
dit voorbeeld is ook mogelijk( zelf de formules doortrekken en eerste (datum) kolom toevoegen):
 

Bijlagen

  • werknemers svp.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
goed gevonden :thumb:
 
Toch nog enkele aanpassingen graag :eek:

1. Kunnen de nummers van ziekte gekoppeld worden aan de nummers van de werknemers aub?
Concreet:
- als werknemer 1 ziek is dan vul je '1' in in kolom B en wordt alles automatisch aangepast
- als werknemer 2 ziek is dan vul je '2' in in kolom B en wordt alles automatisch aangepast.
- als werknemer 3 en 4 ziek zijn dan vul je die nummers in in kolom B en wordt alles aangepast.
- enz...

2. Graag ook nog een toevoeging van 2 vaste werknemers nummers 6 en 7 die altijd werken, tenzij ze dus ziek zijn.

3. Het zou leuk zijn mochten de nummers vervangen kunnen worden door de namen van de werknemers.
 
moet een zieke na terugkeer terug in het stramien 12345 komen te staan of hoe wordt die terug opgevist ?
 
@ cow18: wanneer iemand ziek is van 1 2 3 4 of 5 dan mag het nr. van die zieke opgenomen worden in de kolom 'vrij'.
Concreet:
week 1: 1, 4, 5 (en vaste werknemers 6 en 7) werken 2, 3 zijn vrij
week 2: 1, 2, 3 (6 en 7) werken 4, 5 zijn normaal gezien vrij MAAR nr 3 is ziek dus dan krijg je dat 1, 2, 5 (6 en 7) moeten werken en 3, 4 vrij zijn (3 wordt dus opgenomen in de 'vrij'-kolom)
verder tellend op de vorige week krijg je bijgevolg voor week 3 dat 2, 3, 4 (6 en 7) werken en 5, 1 zijn vrij
enz...

Wanneer vaste werknemers 6 en/of 7 ziek zouden zijn dan mag jouw oude systeem gehanteerd worden.
Concreet:
week 1: 1, 4, 5, (6 en 7) werken 2, 3 zijn vrij
week 2: 1, 2, 3, (6 en 7) werken 4, 5 zijn normaal gezien vrij MAAR nr 6 is ziek dus dan krijg je dat 1, 2, 3, 5 (en 7) moeten werken en 4 vrij is. (nr 6 wordt dus niet opgenomen in de 'vrij'-kolom)
verder tellend op de vorige week krijg je bijgevolg voor week 3 dat 2, 3, 4, (6 en 7) werken en 5, 1 vrij zijn.
enz...

Ik weet niet of dit eigenlijk in een formule te gieten valt want vind het zelf nogal een soep :eek:
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet of het zo'n goed idee is als iemand ziek is, dat plots de planning per direct helemaal overhoop gehaald wordt.
Daar worden je werknemers niet happy van. Dat zijn geen knoppen die je aan en uit zet.
Het is wel op te lossen in Excel, maar in realtime ???
Hoe lang vooraf maak je je planning op ? Wekelijks ?
Hoe doe je het nu ? Die huidige planning aanhouden en dan enkel de vrije inschakelen ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan