Foto klein maken met behoud scherpe resolutie

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
145
Ik zit al uren te proberen.
Ik heb een logo, en dit moet ik invoegen in een editor. Maar dan gaan alle opmaak er bijna af en wordt de afbeelding heel onzuiver.

De foto zit in bijlage.

Die afbeelding in onderstaande transferlink zou een stuk kleiner moeten. Zou iemand dat kunnen doen of hoe doe ik dat met freeware ? Of misschien kan u dit regelen via een goed programma... Als ik deze verklein gaat alle opmaak verloren (vooral de letters van het adres worden heel onzuiver)

https://we.tl/t-bycIE2Gmjl


wie o wie wil mij helpen? het zou eigenlijk een bmp bestand moeten blijven, dus een stuk kleiner zodat het past bovenaan een factuur.
maar als ik het kleiner maak, vervalt al de mooie opmaak van de letters (van het adres)

heeft iemand een goed programma waarbij dit niet het geval is, dus kleiner maken zonder veel kwaliteitsverlies? Bestand bmp mag ook niet te groot zijn(max 3mb)

alvast erg bedankt
 
Mag ik vragen met welke reden het een bitmap is?
Dat is al nog ouder dan ikzelf ben, en het is niet eens een projectbestand waarin je met layers kan werken, en bovendien extreem groot.
Nostalgie alom :p

Waarom maak je geen PNG of beter een SVG van het logo, en verwerk je het adres gewoon als tekst in de mail.
Ideaal voor al iemand het nodige wilt kopiëren en plakken? Veel handiger....
 
Zeg eerst eens hoe klein het logo moet worden. Op de bonnefooi een afbeelding 'verkleinen' gaat natuurlijk niet: moeten de buitenmaten verkleind worden, de schermresolutie? Kortom: wat is de bedoeling precies? En hou ook in het achterhoofd dat het met verkleinen nooit beter/gelijkwaardig gaat worden. Hoe kleiner je hem maakt, hoe rotter het resultaat. Dat is inherent aan het feit dat je pixels kwijt gaat raken. Pixels die nú nog mooi aansluiten op de omliggende pixels. Dus ja, dan ga je een hoop kwaliteit inleveren. Ongeacht welk algorithme je er op los laat.
 
Zeg eerst eens hoe klein het logo moet worden. Op de bonnefooi een afbeelding 'verkleinen' gaat natuurlijk niet: moeten de buitenmaten verkleind worden, de schermresolutie? Kortom: wat is de bedoeling precies? En hou ook in het achterhoofd dat het met verkleinen nooit beter/gelijkwaardig gaat worden. Hoe kleiner je hem maakt, hoe rotter het resultaat. Dat is inherent aan het feit dat je pixels kwijt gaat raken. Pixels die nú nog mooi aansluiten op de omliggende pixels. Dus ja, dan ga je een hoop kwaliteit inleveren. Ongeacht welk algorithme je er op los laat.

Dan lijkt SVG juist dé oplossing. Het is vector-gebaseerd, en niet op pixels. Dus op welke resolutie je het bekijkt.
Het blijft mooi!

Durf je het niet aan met Adobe InDesigner of andere dure en/of lastige programma's.
Probeer het hiermee: https://www.vectorizer.io/

Kost je weinig, en je hebt in een handomdraai je logo naar een SVG gebracht, die je zonder moeite kan vergroten en verkleinen.

Ach, weet je wat? Ik heb het voor je gedaan :)
Download: Bekijk bijlage logo_voor_factuur.rar
 
Laatst bewerkt:
Ik heb uiteraard nérgens gezegd dat een vector plaatje niet veel beter zou zijn. Dat is, normaal gesproken voor logo's die geschaald moeten worden de beste oplossing. Dus daar nog eens op reageren is niet echt nodig. Probleem is natuurlijk: een BMP ís geen vector georienteerde afbeelding, en derhalve is SVG nu even geen bruikbare oplossing. Tenzij je de afbeelding helemaal over wilt trekken. Zolang we niks horen van TS, laat ik vector afbeeldingen dus voorlopig even buiten het spectrum.
 
Ach, weet je wat? Ik heb het voor je gedaan :)
Ik zou zeggen: begin een nieuw forum: IkMaakVoorJou :). Overigens niet onaardig gedaan, maar het lijkt natuurlijk niet voldoende op het origineel om echt als vervanger door te gaan. Althans: ik zou hier geen geld voor geven :).
 
Ik heb uiteraard nérgens gezegd dat een vector plaatje niet veel beter zou zijn. Dat is, normaal gesproken voor logo's die geschaald moeten worden de beste oplossing. Dus daar nog eens op reageren is niet echt nodig. Probleem is natuurlijk: een BMP ís geen vector georienteerde afbeelding, en derhalve is SVG nu even geen bruikbare oplossing.
We staan op het forum toch vrij om mee te denken aan en moderne, onderhoudsarme en schaalbare oplossing? :)

Ik heb dit via die genoemde site gedaan, en het ziet er zeker niet slecht uit.
Ik zou zeggen: Open het in de browser en zoom eens in en uit.

En nee, ik hoef er geen geld voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik niets gedaan :)
Zie mijn pdf's. Ik heb me rotgezocht naar een goede resolutie :)

In bijlage enkele pdf's van facturen waar ik het logo (en de tekst die ernaast staat zit OOK in het logo!) heb toegepast.
Het is vooral de tekst ernaast dat nog bij het logo hoort, dat soms onzuiver is. Maar deze tekst HOORT bij het logo , logo=die afbeelding+adres = logo.

Waar ik het logo (dus ook het adres) heel groot heb gemaakt, zijn de adresgegevens redelijk zuiver, maar als ik het logo verklein zodat het mooi op de factuur past, dan is de tekst in het logo "rimpelig".

Kan iemand dat zo bewerken dat ook de 'gewone' facturen waar ik het logo dus mooi op de factuur heb gezet (en niet extreem groot), het adres ernaast ook nog mooi is (en niet rimpelig).

Zie de pdf's waar het logo heel groot is, je zal zien dat het adres naast het logo dan altijd zuiver is. Is het logo kleiner, dan is het adres ernaast rimpelig.

Kan iemand het zo krijgen dat bij een kleiner logo, de tekst niet zo rimpelig is.

Inderdaad, liefst bmp, omdat onze opmaakeditor daarmee het beste resultaat geeft. Jpg werkt ook wel en zelfs png.


Dus heb al ettelijke pogingen ondernomen :) .

https://we.tl/t-6oonvjxXod


De factuuropmaak is niet mijn taak, wel het logo (waarin het adres dus mee in zit, en dus zeer onscherp is als het verkleind wordt...). Kan iemand het beter. Liever geen bestand van 250 mb (vector).
Bv bmp, jpg, png van max 5 MB.
 
BMP kan je gewoon niet schalen.

Mijn advies: Stap er vanaf, ook al is het omdat het bestand al 3 MB(!) groot is.
png of svg (vector-based) zijn tegenwoordig de beste bestandstypes voor afbeeldingen.

En waarom zou je het adres ook in de afbeelding zetten?
Wat is de reden daarvan? Ik zou het juist onhandig vinden.
 
Laatst bewerkt:
Een logo heeft normaal gesproken geen tekst (hooguit de bedrijfsnaam). Koppel de tekst dus los van het logo, en gebruik alleen het logo als dat nodig is. De tekst kun je altijd schalen wanneer het nodig is. Dan ben je a) flexibel en hou je b) de bestanden qua grootte in bedwang. Een alternatief is natuurlijk om het 'logo' zoals jij dat beschouwt in verschillende groottes te maken, dus met dezelfde tekst in verschillende lettertypes met het 'echte' logo (wat de rest van de wereld als een logo beschouwt) er in verschillende groottes bij. Maar ga niet lopen klooien met het vergroten/verkleinen van deze ene afbeelding tot de afmetingen naar jouw zin zijn. Dat levert per definitie altijd waardeloze resultaten op. Tenzij je een hobbyist bent waarvoor de kwaliteit geen donder uitmaakt natuurlijk. Maar professioneel gaat het zo nooit worden.

Maar volg eens een cursus logo's ontwerpen, en kijk dan hoeveel van je mede cursisten complete NAW gegevens in een logo zetten. En bedenk ook: als het bedrijf verhuist, moet het 'logo' ook opnieuw gemaakt worden. Dat gebeurt bij 'normale' logo's dus nooit, want daar zitten echt geen NAW gegevens in. Logo's zijn plaatjes, met hooguit de bedrijfsnaam en/of slogan.
 
Ik snap het probleem niet maar ik krijg door reclame ook geen directe toegang tot de afbeelding. IrfanView vergroot en verkleint met een algoritme wat tussenliggende pixels berekent. Dat heet interpolatie. Normaal verkleinen zou beeldlijnen weglaten, waardoor afbeeldingen missende delen krijgen zoals bij zaagtanden. In letters kan dit gaan opvallen. Vergelijk het resultaat wat IrfanView geeft met dat wat u heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan